به گزارش خبرآنلاین، نواب قائدی مدیرعامل شرکت برق منطقهای فارس و بوشهر در این نشست با تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفای ایشان، شهادت مقام معظم رهبری، فرماندهان شهید و همچنین شهادت مهندس محمدباقر محمدی از همکاران صنعت برق را گرامی داشت و تاکید کرد: همکاران ما در صنعت برق در خط مقدم نبرد با خاموشی و تلاش برای روشنایی، از جان خود مایه میگذارند و ما نیز در ادامه مسیر خدمترسانی به مردم، جان خود را فدا خواهیم کرد.
مدیرعامل شرکت برق منطقهای فارس و بوشهر، با اشاره به نقش بیبدیل رسانهها در انعکاس تلاشهای صنعت برق، تصریح کرد: رسانهها صدای مردم و پل ارتباطی میان مجموعه خدماترسان و شهروندان هستند و حضور شما در کنار ما به شناسایی کاستیها و شفافسازی روند خدمترسانی کمک شایانی میکند. وی با بیان اینکه صنعت برق به عنوان یکی از زیرساختهای حیاتی کشور، همواره به همراهی و همدلی رسانهها برای انتقال واقعیتها نیازمند است، افزود: جامعه امروز به آگاهیبخشی در حوزه مدیریت انرژی نیاز دارد و متاسفانه به دلیل وفور نعمتهای خدادادی، در مدیریت مصرف دچار غفلت شدهایم که خوشبختانه با فرهنگسازی رسانهای، شاهد همراهی روزافزون مردم هستیم.
جایگاه راهبردی فارس و بوشهر در شبکه برق کشور
قائدی با تشریح وسعت حوزه فعالیت این شرکت، گفت: منطقه فارس شامل دو استان فارس و بوشهر با ۱۱.۳ درصد وسعت کشور، هفت درصد جمعیت و ده درصد مصرف برق را به خود اختصاص داده است. عبور ۷۵ درصد گاز مصرفی کشور از شمال به جنوب و همچنین نیروگاه اتمی بوشهر در این حوزه، نشان از اهمیت راهبردی این منطقه دارد. وی افزود: شبکه برق این منطقه به عنوان بزرگترین شبکه انتقال و فوق توزیع کشور، نقش کلیدی در پایداری شبکه سراسری ایفا میکند و تنوع اقلیمی و وجود بخشهای کشاورزی و صنعتی، کار را برای همکاران ما پیچیدهتر ساخته است.
او با قدردانی از تلاشهای شبانهروزی ۲۵۰۰ نفر از همکاران متخصص در دورافتادهترین نقاط استانها، گفت: در تاریکی شب که همه در خواب هستند، همکاران ما بیدارند تا خللی در زندگی شهروندان ایجاد نشود و با توجه به وابستگی کامل زندگی امروز به برق، رسالت ما سنگینتر از گذشته شده است. مدیرعامل شرکت برق منطقهای فارس و بوشهر به آسیبهای ناشی از جنگ تحمیلی به تأسیسات برق منطقه اشاره کرد و گفت: پست برق بویوم به طور کامل تخریب شد و خطوط انتقال در دو استان آسیب گسترده دیدند، اما همکاران ما با وجود حضور جنگندهها و پهپادهای دشمن، بر فراز دکلها و پایههای برق حضور یافتند و موفق شدند پایداری شبکه را حفظ کنند که به اذعان مردم، سربلند از این میدان بیرون آمدیم.
پروژههای عمرانی و تلاش جهادی در شرایط سخت
قائدی به گزارش وضعیت پروژههای زیرساختی پرداخت و بیان کرد: در حال حاضر حدود ۷۰۰ موافقتنامه برای پروژههای مختلف داریم که به دلیل محدودیت نقدینگی، ۵۶ پروژه فعال در دست اجرا است. وی با اشاره به پروژه داراب که در شرایط جنگی و در مدت دو ماه برخلاف زمان معمول چهار تا پنج ماهه به بهرهبرداری رسید، گفت این پروژه با روحیه جهادی و علیرغم مخاطرات شدید برای همکاران و پیمانکاران به پایان رسید. همچنین پروژه منطقه صعبالعبور کلمه در بوشهر که حمل مصالح و دکلها در آن خود یک داستان حماسی است، نشان از ایثار و از خودگذشتگی همکاران دارد.
او از اجرای پروژههای متعدد دیگری نظیر پست ۴۰۰ کیلوولت در شهرک گلستان، پست ۶۶ کیلوولت سراج، پست یوم مورد اصابت دشمن قرار گرفته، پست بالا ده و پست قازان خبر داد و افزود: علی رغم تنگناهای مالی و تغییرات قیمتها، پیمانکاران عزیز با عشق به این مرز و بوم، پای کار ایستادهاند و من از همین تریبون دست همه آنان را میبوسم و امیدوارم شرایط به گونهای پیش رود که شرمنده این عزیزان نشویم.
رشد خیرهکننده انرژیهای تجدیدپذیر در دولت چهاردهم
یکی از محورهای اصلی سخنان قائدی به حوزه انرژیهای تجدیدپذیر اختصاص داشت. وی گفت: استفاده از انرژی خورشیدی به عنوان یک انرژی پاک و خدادادی در دولت دکتر پزشکیان مورد توجه جدی قرار گرفته است و خوشبختانه دو استان فارس و بوشهر از نظر بازدهی خورشیدی، در جایگاه ممتاز کشور قرار دارند. قائدی با اعلام آمار رشد چشمگیر در این بخش، افزود: در ابتدای دولت چهاردهم، ظرفیت نیروگاههای خورشیدی منطقه ۹۰ مگاوات بود که با پیگیری سرمایهگذاران و همکاری شرکتهای توزیع، این رقم با رشد ۲۳۸ درصدی به ۳۰۴ مگاوات رسیده است.
او با بیان اینکه استان فارس از ۸۰ مگاوات به ۲۲۶ مگاوات (رشد ۱۷۰ درصدی) رسیده است، پیشبینی کرد: تا پایان سال ۱۴۰۵، رشد یک هزار و ۲۷۰ درصدی در کل منطقه و تا پایان سال جاری، رشد ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ درصدی نیروگاههای خورشیدی استان فارس محقق خواهد شد که بخش مهمی از ناترازی انرژی را جبران میکند.
نقش کلیدی مشترکان و ضرورت پیوستن به پویش ۲۵ درجه
مدیرعامل شرکت برق منطقهای فارس و بوشهر با ارائه آماری از الگوی مصرف، اعلام کرد: سهم مصرف بخش خانگی و کشاورزی در استان فارس هر کدام ۳۵ درصد است که نشان از کشاورزی بودن استان دارد و با توجه به پایین بودن تعرفه کشاورزی، اگر این دو بخش همکاری کنند، ۷۰ درصد مصرف مدیریت خواهد شد.
قائدی با تاکید بر اینکه ناترازی صرفاً با احداث نیروگاه حل نمیشود اضافه کرد: صرفهجویی و مدیریت مصرف، موضوعی حیاتی است و از همه مشترکان درخواست میکنم به پویش ملی «۲۵ درجه» بپیوندند و سیستمهای سرمایشی را روی ۲۵ درجه تنظیم کنند تا نقش موثری در کاهش مصرف داشته باشیم.
او ابراز امیدواری کرد که با نفوذ رسانهای، روزی برسد که مدیریت مصرف به یک فرهنگ خودکار در میان مردم تبدیل شود و در پایان از زحمات خبرنگاران، فعالان رسانهای و همه همکاران خود در دو استان فارس و بوشهر قدردانی کرد.












