انتقاد سازمان بازرسی از قیمت‌گذاری بی‌ضابطه ‌دارو؛ ‌قابل پذیرش نیست

خبرگزاری تسنیم دوشنبه 01 تیر 1405 - 16:51
معاون سازمان بازرسی بر بازنگری در قیمت‌گذاری دارو برای حمایت از تولید و کاهش فشار بر مردم تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، مسعودی‌اصل، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور ظهر امروز در حاشیه بازدید از یک شرکت تولیدکننده داروهای بیوتکنولوژی در شهرک دارویی برکت، با تأکید بر لزوم اصلاح سازوکار قیمت‌گذاری دارو اظهار کرد: قیمت‌گذاری بی‌ضابطه و خارج از چارچوب‌های قانونی قابل پذیرش نیست و تمامی تصمیمات این حوزه باید بر اساس اصول قانونی و حسن جریان امور اتخاذ شود.

وی افزود: در حوزه سلامت، تصمیم‌گیری‌ها نباید صرفاً بر مبنای نظر سیاست‌گذار یا نهاد تنظیم‌گر باشد، بلکه باید مجموعه‌ای از ملاحظات از جمله عدالت، انصاف، شرایط تولید، نیازهای کشور و حمایت از بیماران در نظر گرفته شود. به گفته وی، سلامت از حوزه‌های راهبردی و خط قرمز حاکمیت‌هاست و نمی‌توان آن را با قواعد بازار آزاد اداره کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به تأثیر نوسانات ارزی بر صنعت دارو گفت: چندنرخی شدن ارز، چالش‌هایی را در حوزه قیمت‌گذاری دارو ایجاد کرده است. در شرایطی که برخی داروها با ارز آزاد وارد می‌شوند، نمی‌توان همان مبنا را برای تولیدکنندگان داخلی که از ارز ترجیحی یا نیمایی استفاده کرده‌اند، ملاک تعیین قیمت قرار داد.

مسعودی‌اصل ادامه داد: یکی از ایرادات وارد به کمیسیون قیمت‌گذاری سازمان غذا و دارو این است که قیمت داروی وارداتی با ارز آزاد مبنای محاسبه قرار می‌گیرد و سپس درصدی از آن برای تعیین قیمت داروی تولید داخل اعمال می‌شود؛ رویکردی که نیازمند بازنگری جدی است.

وی از مکاتبات سازمان بازرسی با وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در این زمینه خبر داد و گفت: هدف از این پیگیری‌ها، اصلاح فرآیند قیمت‌گذاری به‌گونه‌ای است که ضمن حمایت از تولید داخلی، از افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها و فشار مضاعف بر مردم جلوگیری شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور همچنین بر حمایت از تولیدکنندگان داخلی دارو تأکید کرد و افزود: هرجا که توان تولید داخلی وجود دارد، سیاست‌ها باید در جهت تقویت این ظرفیت‌ها باشد. البته در شرایط انحصاری نیز لازم است تنظیم‌گری مؤثر برای تأمین نیاز کشور و توسعه تولید انجام شود.

وی در پایان با اشاره به احکام برنامه هفتم توسعه در حوزه دارو خاطرنشان کرد: توسعه صادرات دارویی می‌تواند زمینه افزایش درآمد ارزی، تقویت بنیه اقتصادی شرکت‌های داروسازی و گسترش ظرفیت تولید در کشور را فراهم کند، مشروط بر آنکه این روند در چارچوب سیاست‌گذاری دقیق و منصفانه دنبال شود.

انتهای پیام/

 

منبع خبر "خبرگزاری تسنیم" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.