به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، عباس سلیمینمین، پژوهشگر و فعال سیاسی، در برنامه «دوشنبههای دانشگاهی» که امروز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی برگزار شد، با اشاره به تحولات و رخدادهای اخیر اظهار داشت: تعیینکننده این است که با وجود به شهادت رسیدن ردههای اول، دوم، سوم و چهارم، ما چه کردیم؟ با وجود اینکه ارتباطات به حداقل ممکن رسیده بود، هیچ چیزی متوقف نشد. حتی برای مدتی ارتباطات در سطوح عالی نیز دچار اختلال شد، اما تمام بخشها بر اساس استنباط و تشخیص خود عمل میکردند.
وی افزود: رهبری انتخاب شد و با وجود اینکه ارتباطات در حد صفر تنزل پیدا کرده بود، امور کشور متوقف نشد. چنین وضعیتی در یک نظام استبدادی قابل تصور نیست.
این فعال سیاسی ادامه داد: در ارتشهای متکی بر نظامهای استبدادی نیز کسی نمیتواند مستقلاً تصمیم بگیرد، زیرا سالها صرفاً فرمانبر بودهاند و حق تصمیمگیری نداشتهاند. تفاوت نظام اسلامی را امروز در عمل میبینید. آنچه دشمن بهصورت ناجوانمردانه به نظام اسلامی نسبت میدهد، با واقعیت فاصله دارد. در جمهوری اسلامی افراد در زمان امام(ره) و پس از آن توان استنباط و تصمیمگیری پیدا کردند و امروز آثار آن را مشاهده میکنیم.
سلیمینمین تصریح کرد: این جنگها بهخوبی این حقیقت را برای ما ثابت کرد. آنچه در بیانیهها و مواضع اخیر مقام معظم رهبری نیز مشاهده میشود، افتخاری برای جمهوری اسلامی است. بهجای آنکه این مسائل دستمایه دعواهای سیاسی شود، باید از آن بهعنوان یک افتخار یاد کنیم و به آن مباهات داشته باشیم که در جمهوری اسلامی افراد مینشینند، فکر , بحث میکنند و سپس بر اساس جمعبندی، رهبر معظم انقلاب نظر نهایی را اعلام میکند.
وی گفت: طبیعتاً پیش از اعلام نظر رهبر معظم انقلاب، همه کارشناسان و صاحبنظران مسئول هستند که نظرات کارشناسی خود را مطرح کنند. این نظرات مورد بحث قرار میگیرد و همه با صراحت دیدگاههای کارشناسی خود را بیان میکنند.
این پژوهشگر سیاسی با انتقاد از برخی رفتارها در عرصه حکمرانی اظهار داشت: متأسفانه برخی از کسانی که حتی در جایگاههای حساس قرار دارند، این وجه حکمرانی جمهوری اسلامی را درک نمیکنند. چرا این را میگویم؟ زیرا در لایههای حکمرانی کشور، بحثهای کارشناسی فراوانی صورت میگیرد. رهبر معظم انقلاب از اعضای شورای عالی امنیت ملی نظر کارشناسی میخواهد و آنها نیز صادقانه دیدگاه خود را مطرح میکنند.
وی افزود: حال اگر فردی بهواسطه مسئولیت خود به این مباحث دسترسی داشته باشد، چه در شورای عالی امنیت ملی و چه در کمیسیون امنیت ملی مجلس، و سپس این اختلافنظرهای کارشناسی را در جامعه علیه دیگران مورد استفاده قرار دهد و بگوید «ببینید نظر این افراد با نظر رهبری سازگار نبوده است»، این بدترین شیوه عملکرد در عرصه حکمرانی است و نشان میدهد که اساساً جمهوری اسلامی را درک نکرده است.
سلیمینمین با اشاره به سیره امام خمینی(ره) گفت: اگر فرصت باشد، با مرور تاریخ انقلاب و عملکرد امام(ره) میتوان این موضوع را بهتر توضیح داد. امام چگونه عمل میکرد؟ زمانی مذاکراتی صورت گرفت که روزنهای از امید برای آمریکاییها ایجاد شده بود. مقامات عالیرتبه آمریکایی به تهران آمدند تا مذاکره کنند. این خود یک پیروزی بزرگ و نشانه استیصال آمریکا بود. دقت کنید که هیچ دعوتی از سوی ایران صورت نگرفته بود، اما مقامات آمریکایی برای مذاکره به تهران آمدند.
وی ادامه داد: در همان زمان برخی میخواستند این موضوع را بهگونهای دیگر تفسیر کنند. امام(ره) برخورد بسیار تندی با کسانی داشت که به نام دفاع از مصالح ملی تلاش میکردند از موضع امام بهرهبرداری سیاسی کنند. ایشان به نمایندگان نهیب زدند که چرا میخواهید شکست آمریکاییها را به شکست ملت ایران تبدیل کنید؟
این فعال سیاسی تأکید کرد: این یک درس برای همه ماست. حتی اگر در برخی مسائل اختلافنظر وجود داشته باشد، نباید اجازه داد کسانی به نام دفاع از اصول یا منافع ملی، شکست آمریکا را به پیروزی آمریکا و پیروزی ملت ایران را به ناکامی تبدیل کنند. چنین رفتاری هیچ نسبتی با دفاع واقعی از منافع ملی ندارد.
وی با اشاره به بیانیه اخیر رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: این بیانیه نشان میدهد کسانی که بیادبانه در محافل مختلف علیه رئیسجمهور سخن میگویند، آیا واقعاً در مسیر مقام معظم رهبری حرکت میکنند؟ کسانی که تلاش میکنند دولت کنونی را تضعیف کنند، زمین بزنند یا اجازه ندهند موفقیتهای آن دیده شود، آیا با رهبر معظم انقلاب همراه هستند؟
سلیمینمین افزود: رهبر انقلاب صراحتاً فرمودند که دیدگاه دیگری داشتهاند اما رئیسجمهور و اعضای دولت استدلالهایی مطرح کردند و ایشان نظر آنان را پذیرفتند. این موضوع با کدامیک از رویههای برخی جریانهای سیاسی که دیگران را متهم به خیانت میکنند سازگار است؟
وی خاطرنشان کرد: اگر این رفتارها ادامه پیدا کند، نتیجه آن این خواهد بود که پیروزی ملت ایران بر آمریکا به شکست تعبیر شود. چنین رویکردی با منویات رهبر انقلاب سازگاری ندارد. بنابراین یا باید خود را از ادعای پیروی از مقام معظم رهبری کنار بگذاریم یا بپذیریم که این اقدامات هیچ نسبتی با تبعیت از رهبر انقلاب ندارد.
این پژوهشگر سیاسی تصریح کرد: ممکن است رهبر معظم انقلاب در برخی موضوعات نظر متفاوتی داشته باشند و حتی مخالف جدی یک موضوع باشند، اما این به معنای نفی فرایند تصمیمگیری در جمهوری اسلامی نیست. آنچه اهمیت دارد، سازوکار تصمیمگیری و جمعبندی نهایی است.
وی در پایان این بخش از سخنان خود گفت: در انتهای نامه و بیانیه اخیر نیز کاملاً روشن است که اعتماد به مسئولان باید تقویت شود. مذاکرهکنندگان نهتنها نباید مورد تخریب قرار گیرند و علیه آنها سخن گفته شود، بلکه باید مورد حمایت قرار بگیرند.
سلیمینمین در ادامه سخنان خود اظهار داشت: متأسفانه ما مطالعه کافی نسبت به رهنمودهای رهبران انقلاب و تجربههای گذشته نداریم و به همین دلیل در برخی موضوعات نمیتوانیم تصمیم درست بگیریم. عقل حکم میکند زمانی که عدهای به عنوان نمایندگان ملت ایران انتخاب و برای گفتوگو اعزام میشوند، وظیفه همه آحاد کشور حمایت و تقویت این نمایندگان باشد.
وی افزود: مذاکرهکنندگان باید قوت قلب داشته و احساس کنند از پشتیبانی جدی برخوردارند. این وظیفه همه ماست؛ چراکه حتی اگر در مقطعی مذاکرهکنندگان دچار اشتباه شوند، این اشتباه به سرعت اصلاح خواهد شد. وقتی رهبر معظم انقلاب در این زمینه چنین دقت و نظارتی دارند، نباید برداشتهایی از تاریخ یا واقعیتهای جاری ارائه دهیم که با شرایط موجود و واقعیات کشور سازگار نیست.
این پژوهشگر سیاسی تصریح کرد: خواهش من این است که مباحث کارشناسی در مسیر صحیح خود دنبال شود. ما بدنه کارشناسی کشور هستیم و باید در چارچوبهای تخصصی به بحث و تبادل نظر بپردازیم.
سلیمینمین ادامه داد: طرح و بررسی دیدگاههای کارشناسی در برخی مراکز تصمیمسازی و تصمیمگیری کاملاً ضروری است و باید انجام شود، اما اینکه افراد بیایند و در تریبون مجلس، رسانه ملی یا برخی محافل عمومی، مباحث کارشناسی مطرحشده در جلسات تخصصی را علنی کنند، اقدامی خلاف عقل، خلاف شرع و خلاف اصول حکمرانی است.
وی خاطرنشان کرد: چنین رفتارهایی نشان میدهد که هنوز درک درستی از شیوه حکمرانی در جمهوری اسلامی و الزامات آن وجود ندارد و نباید این اقدامات را نشانهای از انقلابیگری تلقی کرد.
انتهای پیام/