نشست بریکس در سایه حضور همزمان ایران و امارات

فرارو چهارشنبه 23 اردیبهشت 1405 - 12:52
تهران از هند، رئیس دوره‌ای آینده بریکس، خواسته اجماعی برای محکومیت حملات آمریکا و اسرائیل شکل دهد، اما نزدیکی برخی اعضا به واشنگتن و ملاحظات اقتصادی کشورهای عربی، دستیابی به چنین بیانیه‌ای را دشوار کرده است.

فرارو- نشست تازه بریکس در دهلی‌نو در حالی آغاز می‌شود که جنگ میان ایران از یک سو و آمریکا و اسرائیل از سوی دیگر، این بلوک نوظهور را با یکی از جدی‌ترین آزمون‌های سیاسی خود روبه‌رو کرده است.

گروهی که سال‌ها تلاش کرده خود را به‌عنوان وزنه‌ای در برابر نظم غرب‌محور معرفی کند، اکنون باید نشان دهد آیا در بحران‌های ژئوپلیتیک نیز توان رسیدن به موضع مشترک را دارد یا نه.

در مرکز این اختلاف، حضور هم‌زمان ایران و امارات متحده عربی قرار دارد؛ دو عضوی که در قبال جنگ، مواضعی متفاوت و حتی متضاد دارند.

تهران از هند، رئیس دوره‌ای آینده بریکس، خواسته اجماعی برای محکومیت حملات آمریکا و اسرائیل شکل دهد، اما نزدیکی برخی اعضا به واشنگتن و ملاحظات اقتصادی کشورهای عربی، دستیابی به چنین بیانیه‌ای را دشوار کرده است.

سرگی لاوروف و عباس عراقچی وزیران خارجه روسیه و ایران در این نشست حضور دارند اما وانگ یی وزیر خارجه چین بخاطر سفر ترامپ غایب خواهد بود.

اکنون این پرسش مطرح است که بریکس در این نسشت حساس و متفاوت خود چه موضعی در قبال جنگ ایران اتخاذ خواهد کرد.

 

منبع خبر "فرارو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.