
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ آژانس انرژی آمریکا EIA اعلام کرد ذخیره راهبردی نفت خام آمریکا در هفته گذشته با رکوردی بیسابقه، روزانه بیش از ۱.۲۲ میلیون بشکه (معادل حدود ۸.۶ میلیون بشکه در هفته) کاهش یافته است.
این بزرگترین آزادسازی هفتگی تاریخ محسوب میشود که از نرخ ثبتشده در سال ۲۰۲۲ نیز فراتر میرود. آن زمان جو بایدن، رئیسجمهور وقت آمریکا، در جنگ روسیه و اوکراین از این ذخایر راهبردی استفاده کرده بود.
همزمان بانک جیپی مورگان هشدار داد: ذخایر نفت کشورهای توسعهیافته تا اوایل ژوئن (نیمهٔ خرداد) به «سطح تنش عملیاتی» میرسد. در این وضع توانایی جهان برای جبران کمبود عرضهٔ خاورمیانه از طریق برداشت از مخازن ذخیره بهشدت محدود خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آرامکو سعودی هم هشدار داد: اگر اختلال در تنگه هرمز تا بعد از اواسط ماه ژوئن (ماه آینده میلادی) ادامه پیدا کند، تا سال ۲۰۲۷ طول خواهد کشید که بازار نفت به حالت عادی بازگردد.
«امین ناصر» گفت: اگر تنگه هرمز همین امروز باز شود، چند ماه زمان خواهد برد که بازار به تعادل برسد. اگر بازگشایی تنگه چند هفته دیگر به تاخیر بیانجامد عادی شدن بازار تا سال ۲۰۲۷ طول خواهد کشید.
او افزود: اگر تنگه هرمز مسدود بماند بازار نفت هر هفته ۱۰۰ میلیون بشکه از عرضه نفت را از دست میدهد؛ ضمن اینکه تاکنون بیش از یک میلیارد بشکه نفت از دست داده است.