هشدار ایران درباره پیامد فاجعه‌بار تحرکات آمریکا در تنگه هرمز

صدا و سیما جمعه 18 اردیبهشت 1405 - 22:52
سفیر ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به دبیر کل و رئیس شورای امنیت اقدام نظامی آمریکا علیه دو نفتکش ایرانی را نقض آشکار آتش‌بس دانست و هشدار داد: پیامد‌های تداوم این گونه اقدامات می‌تواند فاجعه‌بار باشد و بسیار فراتر از منطقه گسترش یابد.

هشدار ایران درباره پیامد فاجعه‌بار تحرکات آمریکا در تنگه هرمز

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ متن نامه «امیرسعید ایروانی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل به دبیرکل سازمان ملل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت (چین) به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اینجانب بدین وسیله مراتب محکومیت جمهوری اسلامی ایران را، با شدیدترین عبارات ممکن، نسبت به اقدامات نظامی تجاوزکارانه‌ای که از سوی نیرو‌های مسلح ایالات متحده علیه دو نفتکش ایرانی در مجاورت بندر جاسک و تنگه هرمز، و نیز حملات علیه چندین نقطه در مناطق ساحلی ایران مشرف به تنگه هرمز، در ساعات پایانی روز ۷ مه ۲۰۲۶ انجام شد، ابراز می‌دارم.

این اقدامات تجاوزکارانه و تحریک‌آمیز، که رئیس‌جمهور ایالات متحده آشکارا به آن اذعان کرده است، نقض آشکار آتش‌بس ۸ آوریل ۲۰۲۶ و نقض فاحش بند ۴ ماده ۲ منشور ملل متحد محسوب می‌شود.

ایالات متحده همچنین از طریق اعمال به‌ اصطلاح محاصره دریایی، حملات مکرر علیه شناور‌های تجاری ایران و توقیف غیرقانونی آنها، و گروگان گرفتن خدمه آنان، به اعمال متخلفانه بین‌المللی خود ادامه داده است.

چنین اقدامات غیرقانونی‌ای در حکم دزدی دریایی است، حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد رانقض می‌کند، و از جمله بر اساس بند «ج» ماده ۳ قطعنامه ۳۳۱۴ مجمع عمومی مورخ ۱۴ دسامبر ۱۹۷۴، مصداق اعمال تجاوزکارانه به شمار می‌آید.

اقدامات غیرقانونی ایالات متحده تشدیدی خطیر و خطرناک محسوب می‌شود که منطقه‌ای را که پیشاپیش شکننده است، بیش از پیش بی‌ثبات می‌سازد و تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی ایجاد می‌کند.

چنین رفتاری به‌ کلی با مسئولیت‌های یک عضو دائم شورای امنیت که مدعی تعهد به آزادی کشتیرانی است، ناسازگار است. این اقدامات، به‌جای حراست از امنیت دریایی، آن را تضعیف کرده و اصول بنیادین حقوق بین‌الملل را نقض می‌کند.

در زمانی که خویشتنداری، دیپلماسی و گفت‌و‌گو فوراً و به‌ نحو مبرم مورد نیاز است، تداوم تشدید نظامی از سوی ایالات متحده این پیام روشن را مخابره می‌کند که آن کشور به‌ جای حل‌وفصل مسالمت‌آمیز اختلافات، مدافع اجبار و نظامی‌گری است.

پیامد‌های تداوم اقدامات نظامی ایالات متحده در خلیج فارس و تنگه هرمز می‌تواند فاجعه‌بار باشد، بسیار فراتر از منطقه گسترش یابد، وصلح و امنیت بین‌المللی را تضعیف کند؛ امری که ایالات متحده مسئولیت کامل آن را بر عهده خواهد داشت.

بنابراین، جمهوری اسلامی ایران، ضمن تأکید بر حق ذاتی خود برای دفاع مشروع مطابق ماده ۵۱ منشور ملل متحد، و نیز حق خود برای اتخاذ تمامی تدابیر لازم جهت حمایت و صیانت از حاکمیت، تمامیت ارضی و امنیت ملی خویش، از دبیرکل و شورای امنیت می‌خواهد اقدامات غیرقانونی ایالات متحده، از جمله محاصره دریایی علیه جمهوری اسلامی ایران، را به‌ صراحت و بدون ابهام محکوم کنند و از ایالات متحده بخواهند به تعهدات خود به موجب حقوق بین‌الملل پایبند باشد و از هرگونه اقدام تحریک‌آمیز بیشتر خودداری ورزد.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.