چرا سیب‌زمینی‌های بشقاب دیگران خوشمزه‌تر است؟

خبرآنلاین یکشنبه 13 اردیبهشت 1405 - 05:56
تحقیقات جدید راز علاقه افراد برای برداشتن سیب‌زمینی از بشقاب دیگران را آشکار کرد.

به گزارش خبرآنلاین از یورونیوز، فرقی نمی‌کند شما چیپس یا سیب زمینی سرخ کرده دیگری را بردارید یا قربانی این کار باشید؛ یک پژوهش تازه نشان می‌دهد این خوراکی‌ها وقتی از بشقاب دیگران برداشته می‌شوند معمولاً خوشمزه‌تر به‌نظر می‌رسند. 

پژوهشگران آکادمی علوم پزشکی روسیه تصمیم گرفتند بررسی کنند چرا این وسوسه دزدیدن سیب زمینی تمام نمی‌شود و این که آیا تخطی اخلاقی می‌تواند لذت چشایی را بیشتر کند یا نه.

برای انجام این مطالعه که در نشریه Food Quality and Preference منتشر شده، پژوهشگران به هر یک از ۱۲۰ شرکت کننده همان مقدار سیب زمینی سرخ کرده را دادند؛ یک بار مستقیم و یکبار به عنوان پذیرایی از سوی فردی دیگر، در مرحله پایانی از آنان خواسته شد در دو سناریوی کم خطر و پرخطر یواشکی از ظرف سیب زمینی دیگر شرکت کنندگان بدزدند. پس از آن از شرکت کنندگان خواسته شد میزان خوشمزگی سیب زمینی‌ها را در مقیاسی از ۱ تا ۹ رتبه بندی کنند؛ نتیجه این بود که سیب زمینی‌های دزدیده شده بالاترین نمره را گرفتند. جالب این که هرچه خطر گیر افتادن بیشتر بود سرخوشی ناشی از خوردن سیب زمینی هم افزایش می‌یافت و سیب زمینی‌های دزدیده شده
از نظر مزه تردی و شوری ۴۰ درصد نمره بیشتری نسبت به
سیب زمینی‌های مستقیم سرو شده کسب کردند.

به گفته شرکت کنندگان هیجان همراه با احساس گناه سرقت مخفیانه سیب زمینی ممنوعه خوردن آن را لذت بخش‌تر می‌کرد، این نتایج را می‌توان به ذهنیت کمیابی نیز نسبت داد؛ اصطلاحی که توضیح می‌دهد مغز ما وقتی با کمبود چیزی روبه‌رو می‌شود چگونه مضطرب‌تر شده و ما را رقابتی‌تر و تکانشی‌تر می‌کند.

۲۳۳۲۳۳

منبع خبر "خبرآنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.