رایزنی وزیران خارجه آمریکا و انگلیس درباره تنگه هرمز

افکار نیوز چهارشنبه 09 اردیبهشت 1405 - 23:18
مارکو روبیو و ایوت کوپر وزیران خارجه آمریکا و انگلیس در دیداری درباره تنگه هرمز گفت‌وگو کردند.

«تامی پیگوت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا چهارشنبه شب در بیانیه ای اعلام کرد که طرفین «درباره لزوم فوری احیای آزادی دریانوردی در تنگه هرمز» رایزنی کردند.

این دیدار همزمان با سفر چارلز سوم پادشاه انگلیس به آمریکا انجام شد. ترامپ سه‌شنبه در مراسم استقبال از چارلز سوم بر تاریخ نظامی مشترک دو کشور تاکید کرد، هرچند درخواست‌های پیشین خود مبنی بر لزوم افزایش نقش انگلیس در گشت‌زنی در تنگه هرمز یا پیوستن به جنگ با ایران را تکرار نکرد.

این در حالی است که کی‌یر استارمر نخست وزیر انگلیس و رئیس جمهوری آمریکا یکشنبه در تماسی تلفنی آخرین تحولات مربوط به کشتیرانی در تنگه هرمز را بررسی کردند.

دفتر نخست وزیر انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو طرف با توجه به پیامدهای شدید اختلال در تردد کشتی‌ها برای اقتصاد جهانی و هزینه‌های زندگی مردم در انگلیس و سایر کشورها، بر اهمیت بازگشت جریان کشتیرانی در این مسیر راهبردی تأکید کردند.

وضعیت تنگه هرمز، آبراهی راهبردی که حدود یک‌چهارم تجارت نفت جهان از آن عبور می‌کند، در پی جنگ تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه ایران، به یکی از محورهای اصلی رایزنی‌های بین‌المللی تبدیل شده است.

جمهوری اسلامی ایران تأکید دارد که تنگه هرمز برای عبور و مرور کشتی‌ها باز است و تنها شناورهای متعلق به طرف‌های متجاوز از این قاعده مستثنا هستند. این در حالی است که ایالات متحده پس از ناکامی در تحقق اهداف ادعایی خود در میدان و ناتوانی در پیشبرد فشارها از مسیر سیاسی، مدعی محاصره این آبراه شده است.

تهران بارها تصریح کرده است که تحولات و اختلالات دریایی را نمی‌توان جدا از شرایطی ارزیابی کرد که به بروز آن‌ها منجر شده است.

منبع خبر "افکار نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.