فرارو- خبرگزاری عمان از توافق تهران و مسقط برای آغاز گفتوگوها درباره سازوکارهای مدیریت آینده تنگه هرمز خبر داد؛ توافقی که بر اساس آن یک کارگروه مشترک برای بررسی خدمات ناوبری و هزینههای مرتبط با عبور و مرور دریایی در این آبراه راهبردی تشکیل خواهد شد.
به گزارش فرارو به نقل از مسقطدیلی، سلطنت عمان و هیئت عالی رتبه ایرانی ضمن تأکید مجدد بر تعهد خود به تضمین عبور ایمن کشتیها از تنگه هرمز، اعلام کردند که این همکاری در چارچوب قوانین بینالمللی و با احترام به حقوق حاکمیتی دو کشور دنبال خواهد شد.
بر اساس این گزارش، دو طرف توافق کردهاند یک گروه کاری مشترک برای بررسی و مدیریت خدمات دریایی و همچنین سازوکارهای مربوط به هزینههای ناوبری در آینده تنگه هرمز تشکیل دهند؛ اقدامی که میتواند به تقویت همکاریهای دوجانبه در یکی از مهمترین آبراههای جهان منجر شود.

بدر البوسعیدی، وزیر امور خارجه عمان، پس از دیدار با محمدباقر قالیباف و سیدعباس عراقچی، از انجام گفتوگوهای سازنده درباره موضوعات مورد علاقه مشترک خبر داد.
وی اعلام کرد که بخشی از مذاکرات به بررسی مفاد یادداشت تفاهم امضا شده پیشین میان تهران و واشنگتن و بهویژه موضوعات مرتبط با تنگه هرمز اختصاص داشته است.
البوسعیدی در این باره گفت: «تأکید ما بر رعایت قوانین بینالمللی و تضمین عبور ایمن کشتیها بود.»
وزیر خارجه عمان همچنین از تبادل نظر طرفین درباره آخرین تحولات منطقهای خبر داد و افزود که تهران و مسقط بر ضرورت بهرهگیری از فرصتهای دیپلماتیک موجود برای حمایت از تلاشهای صلحآمیز، کاهش تنشها و تقویت ثبات منطقهای تأکید کردهاند.
در جریان این دیدارها، مقامهای دو کشور بر اهمیت همکاریهای منطقهای برای حفظ امنیت دریایی در تنگه هرمز و دیگر آبراههای بینالمللی تأکید کردند.
بر اساس بیانیه منتشر شده، دو طرف معتقدند گسترش همکاریها و گفتوگوهای دوجانبه میتواند زمینه را برای کاهش تنشهای موجود، تقویت امنیت منطقهای و تضمین ایمنی مسیرهای کشتیرانی فراهم کند.
این نشست با حضور شیخ عبدالعزیز بن عبدالله لهیانی، سفیر عمان در تهران، موسی فرهنگ، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسقط و جمعی از مقامهای دو کشور برگزار شد.
سفر وزیر امور خارجه عمان به تهران در شرایطی انجام شده است که موضوع امنیت دریایی در تنگه هرمز بار دیگر به یکی از محورهای اصلی تحولات منطقه تبدیل شده است.
تنگه هرمز یکی از مهمترین گذرگاههای انرژی جهان به شمار میرود و بخش قابل توجهی از صادرات نفت و گاز جهان از این مسیر عبور میکند. از این رو هرگونه تحول در سازوکارهای مدیریت و امنیت این آبراه، مورد توجه بازیگران منطقهای و بینالمللی قرار دارد.
گفتنی است لحظاتی پیش بدر البوسعیدی، وزیر امور خارجه عمان، نیز در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (X) نوشت: «ما در مورد یادداشت تفاهم اخیر بین ایران و ایالات متحده، به ویژه بخش مربوط به تنگه هرمز، گفتگوهای سازندهای داشتیم.»
وی افزود: «ما تعهد خود را به قوانین بینالمللی و عبور ایمن و بدون عوارض مجدداً تأیید کردیم.»