یکی از اولویت‌های اصلی NPT اجرای منطقه عاری از سلاح هسته‌ای باشد

صدا و سیما سه شنبه 01 اردیبهشت 1405 - 16:47
نمایندگی دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی یکی از اولویت‌های اصلی کنفرانس بازنگری NPT در سال ۲۰۲۶ را اجرای کامل و مؤثر قطعنامه ۱۹۹۵ در مورد ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه اعلام کرد. ‌

   یکی از اولویت‌های اصلی NPT اجرای منطقه عاری از سلاح هسته‌ای باشد

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، نمایندگی دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی با انتشار پیامی در فضای مجازی ایکس اعلام کرد: یکی از اولویت‌های اصلی کنفرانس بازنگری NPT در سال ۲۰۲۶ که قرار است هفته آینده آغاز شود، باید اجرای کامل و مؤثر قطعنامه ۱۹۹۵ در مورد ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه و تصمیم اجماعی کنفرانس بازنگری ۲۰۰۰ در مورد ترغیب رژیم اسرائیل به پیوستن به NPT و قرار دادن تمام تأسیسات هسته‌ای مخفی خود تحت پادمان‌های جامع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشد.

نمایندگی دایم ایران تاکید کرد: قطعنامه ۱۹۹۵ - همانطور که کنفرانس بازنگری ۲۰۱۰ تأکید کرد؛ عنصر اساسی نتیجه کنفرانس بازنگری و تمدید ۱۹۹۵ و مبنایی بود که بر اساس آن معاهده بدون رأی‌گیری در سال ۱۹۹۵ به طور نامحدود تمدید شد. این قطعنامه تا زمان دستیابی به اهداف و مقاصد آن معتبر خواهد بود. بیش از ۳۰ سال تأخیر بی‌مورد در اجرای قطعنامه ۱۹۹۵ و تصمیمات سایر کنفرانس‌های بازنگری NPT در مورد خاورمیانه، اعتبار و اهمیت این معاهده را به طور جدی تضعیف کرده و اثربخشی تصمیمات فرآیند بازنگری آن را زیر سوال برده است.

در ادامه متن نمایندگی دایم ایران آمده است: همچنین این تأخیر، به ویژه با توجه به تجاوزات جدید و بی‌رحمانه رژیم اسرائیل، ارتکاب همزمان هر چهار جنایت اصلی بین‌المللی از سوی نیرو‌های مسلح آن، و مهم‌تر از آن، تهدید مقامات این رژیم برای استفاده از سلاح هسته‌ای در غزه و سایر نقاط، صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی را به شدت به خطر انداخته است.

نمایندگی دائم ایران نزد سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های بین‌المللی در وین در پایان تأکید کرده است که این یک درس تاریخی است: تعلل، انفعال و مماشات تنها متجاوزان و جنایتکاران را جسورتر می‌کند. این تأخیر ناموجه باید متوقف شود و برای این منظور، کنفرانس بازنگری باید تصمیمی قاطع اتخاذ کند که اجرای کامل، مؤثر و فوری همه قطعنامه‌ها و تصمیمات آن در مورد خاورمیانه را تضمین کند. در غیر این صورت، این یک کنفرانس شکست خورده خواهد بود.

کنفرانس بازنگری پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای هر پنج سال یکبار و به مدت یک ماه در نیویورک برگزار می‌شود و نشست بعدی آن از هفتم اردیبهشت آغاز خواهد شد.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.