برای اولین‌بار در دنیا: سلول درمانی زن ۴۷ ساله با سه بیماری خودایمنی را نجات داد

دیجیاتو یکشنبه 23 فروردین 1405 - 11:37
زن ۴۷ ساله‌ای که به سه بیماری خودایمنی خطرناک مبتلا بود، با سلول درمانی حالا ماه‌هاست که در شرایط بهبودی به سر می‌برد. The post برای اولین‌بار در دنیا: سلول درمانی زن ۴۷ ساله با سه بیماری خودایمنی را نجات داد appeared first on دیجیاتو.

زن ۴۷ ساله‌ای که به‌مدت بیش از یک دهه به سه بیماری خودایمنی خطرناک مبتلا بود، پس از سلول درمانی به زندگی تقریباً عادی بازگشت. این درمان باعث شد که سیستم ایمنی او دوباره شرایط طبیعی پیدا کند.

به گزارش گاردین، این بیمار ۴۷ ساله تاکنون ۹ درمان مختلف را پشت سر گذاشته بود، اما هیچ‌کدام اثر بلندمدت نداشت. درنهایت او در بیمارستان دانشگاهی ارلانگن آلمان تحت سلول درمانی قرار گرفت.

نتیجه این بود که در عرض چند هفته، دکترها متوجه شدند هر سه بیماری به این درمان جواب داده و برای اولین‌بار در دنیا وضعیت بیمار بهبود یافته است. اکنون او ۱۴ ماه است که بدون درمان در دوره بهبودی به سر می‌برد و توانسته عمدتاً به زندگی عادی بازگردد.

بهبودی بیمار مبتلا به خودایمنی با سلول درمانی

پروفسور «فابیان مولر» که هدایت این تیم را برعهده داشته، می‌گوید سرعت و عمق واکنش بیمار چشمگیر بوده و این درمان کیفیت زندگی او را بهبود داده است. بااین‌حال، به کارآزمایی‌های بالینی نیاز است تا متوجه شویم که این درمان چقدر پایدار خواهد بود و آیا برای سایر بیماری‌های خودایمنی هم مؤثر واقع خواهد شد یا خیر.

مشکل این زن ۴۷ ساله یک اختلال خونی نادر و خطرناک به‌نام کم‌خونی همولیتیک خودایمنی (AIHA) است که طی آن سیستم دفاعی بدن گلبول‌های قرمز خون را نابود می‌کند. مبتلایان به این بیماری معمولاً از داروهای سرکوب‌کننده ایمنی و تزریق منظم خون استفاده می‌کنند، اما درمان‌های استاندارد برای این بیمار جواب نمی‌داد.

او دو مشکل دیگر هم داشت: خودایمنی کاهش پلاکت‌ها (ITP) که در اثر نابودی پلاکت‌ها توسط سلول‌های ایمنی به‌وجود می‌آید و ریسک خون‌ریزی را افزایش می‌دهد و سندرم آنتی‌فسفولیپید (APS) که ریسک لخته‌های خونی خطرناک را بیشتر می‌کند.

پزشکان برای این بیمار درمان با سلول‌های تی را پیشنهاد کردند. آن‌ها گلبول‌های سفید خون این زن را استخراج و سلول‌های تی را جدا کردند. سپس سلول‌های تی مهندسی شدند تا پروتئینی به‌نام CD19 را در سلول‌های بی شناسایی کنند.

این درمان به‌سرعت جواب داد و سلول‌های بی مشکل‌دار را از بین برد. حتی زمانی که سلول‌های بی پس از ماه‌ها دوباره پدیدار شدند، سالم به‌نظر می‌رسیدند و این اتفاق حاکی از آن بود که سیستم ایمنی به حالت عادی برگشته است. نتایج این تحقیق در ژورنال Med منتشر شده است.

منبع خبر "دیجیاتو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.