ژنرال آمریکایی: اخراج‌ها در پنتاگون تکرار سناریوی استالین و هیتلر است

الف سه شنبه 18 فروردین 1405 - 11:20
ژنرال بلندپایه بازنشسته ارتش آمریکا با اشاره به اخراج جمعی از فرماندهان ارشد نظامی توسط «پیت هگست» به پنتاگون هشدار داد در شرایط حساس جنگ با ایران، وارد فاز «بسیار خطرناک» سرکوب نظرات مشاوران نظامی شده است.

به گزارش ایسنا، تنش‌های داخلی در بدنه نظامی آمریکا همزمان با تداوم ناکامی‌ها در رویارویی با جبهه مقاومت و جنگ تحمیلی نابرابر علیه ایران، به اوج خود رسیده است.

«رندی منر»، ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا، در گفتگو با شبکه «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» به شدت به تصمیمات اخیر پیت هگست، وزیر جنگ ایالات متحده برای اخراج غیرمنتظره چندین فرمانده ارشد از جمله «رندی جورج»، رئیس ستاد ارتش این کشور، واکنش نشان داد.

این کارشناس نظامی این اقدام را یادآور تصفیه فرماندهان کارآمد توسط استالین و هیتلر، دیکتاتورهای شوروی سابق و آلمان نازی سابق، پیش از شکست‌های فاجعه‌بارشان در زمان جنگ جهانی دوم می‌داند.

رسانه‌های آمریکایی هشدار داده‌اند این اخراج‌ها در زمانی که ایالات متحده درگیر جنگ است و با تصمیمات حساس و نیاز شدید به قضاوت نظامیان باتجربه روبرو است، نگرانی‌هایی را در مورد روابط دستگاه‌های غیرنظامی و نظامی ایجاد کرده است. منتقدان می‌گویند برکناری ناگهانی افسران ارشد بدون توضیحات روشن و عمومی، خطر تضعیف روحیه، حذف دیدگاه‌های جدید و تضعیف اعتماد به نفس در بین سربازان را به همراه دارد.

منر هشدار داد که عواقب این امر می‌تواند فوری و شدید باشد.

ژنرال منر در مصاحبه با الکس ویت ریپورتس تاکید کرد که تنها دو رهبر در تاریخ جهان چنین اقدامی را پیش از جنگ‌هایشان انجام دادند: «استالین» و «هیتلر» که بهترین فرماندهان خود را در آستانه نبرد تصفیه کردند. وی افزود: «این یک وضعیت فوق‌العاده خطرناک است و به هیچ وجه به روحیه سربازان آمریکایی کمک نمی‌کند.»

انتقادات به این اخراج‌های جنجالی هگست در سطحی گسترده در عرصه سیاسی نظامی ایالات متحده مطرح شده است. در این راستا «دن بیکن»، نماینده جمهوری‌خواه کنگره و ژنرال بازنشسته «بری مک‌کافری» نیز اخراج فرماندهان را نشانه «فقدان شخصیت» و «سیاسی‌سازی خطرناک ارتش» در بحبوحه جنگ تحمیلی واشنگتن علیه ایران ارزیابی کرده‌اند.

منر هشدار داد که این روند، مشاوران نظامی را از ارائه نظر صادقانه خود می‌ترساند و ریسک از دست دادن شغل، آنها را به سکوت وادار می‌کند. وی گفت: «اگر زمانی باشد که در آن رئیس‌جمهور و فرماندهان ارشد بیش از هر زمان نیاز به مشاوره صادقانه داشته باشند، دقیقا در زمان جنگ است. این اقدامات بی‌اعتمادی را در زنجیره فرماندهی تزریق می‌کند.»

با وجود انتقادات گسترده، پنتاگون در بیانیه‌ای کوتاه، بازنشستگی فوری ژنرال «رندی جورج» را تأیید کرده و بدون اشاره به دلیل اخراج، صرفاً برای او آرزوی موفقیت کرده است.

تحلیلگران نظامی معتقدند ناکامی آمریکا در مهار ایران و محور مقاومت و فشار ناشی از جنگ فرسایشی در منطقه، به بی‌ثباتی داخلی در ساختار فرماندهی پنتاگون دامن زده است. اخراج فرماندهان کارآمد در میانه جنگ با ایران، نشانه عمق بحران اعتماد در سطوح بالای تصمیم‌گیری نظامی آمریکا و تلاش برای حذف صداهای مخالف با سیاست‌های شکست‌خورده واشنگتن در غرب آسیا است.

 

منبع خبر "الف" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.