
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ جمعی از استادان روابط بین الملل و حقوقدانان دانشگاههای مهم آلمان و برخی دیگر از کشورهای اروپایی با انتشار بیانیهای ضمن محکوم کردن اقدام تجاوزکارانه اخیر رژیم اسرائیل و آمریکا علیه کشورمان، نسبت به نادیده گرفتن حقوق بین الملل و آینده آن در مناسبات بین المللی هشدار دادند.
مجید نیلی سفیر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به بیانیه منتشرشده ، تصریح کرد:
مسئله امروز ایران نیست؛ مسئله این است که آیا «قانون» هنوز معنا دارد یا نه.
حمله نظامی رژیم اسرائیل و آمریکا به ایران، بهگفته دهها استاد حقوق بینالملل در آلمان، نقض آشکار اصل بنیادین ممنوعیت توسل به زور است، آن هم در شرایطی که نه تهدیدی فوری وجود داشت، نه مسیر دیپلماسی بسته شده بود و نه مجوزی بینالمللی صادر شده بود.
دفاع از ایران در اینجا، دفاع از یک دولت نیست؛ دفاع از یک اصل است: اینکه هیچ کشوری حق ندارد به اتکای قدرت، قانون را بازنویسی کند. اگر این اصل فرو بریزد، نظم جهانی و اعتماد به آن نیز فرو میپاشد. سکوت در برابر چنین اقدامی، بیطرفی نیست، همدستی با تضعیف قانون است.
امیدوارم سیاست مداران و صاحبنظران و محافل سیاسی آلمان بیانیه حقوقی استادان حقوق و روابط بین الملل دانشگاههای مهم آلمان را جدی بگیرند.