اسکورت کشتی‌ها در تنگه هرمز توسط آمریکا؟

فرارو سه شنبه 05 خرداد 1405 - 19:36
یک روزنامه آمریکایی مدعی شد که آمریکا دوباره پروژه آزادی در تنگه هرمز را آغاز کرده است. با این حال العربیه به نقل از منابع امریکایی این ادعا را تکذیب کرد.

فرارو- همزمان با ادامه مذاکرات میان ایران و آمریکا، گزارش متناقضی درباره نقش نیروی دریایی آمریکا در تنگه هرمز منتشر شده است.

به گزارش فرارو، روزنامه وال استریت ژورنال  مدعی شد نیروی دریایی آمریکا تحت فشار دوباره طرحی موسوم به پروژه آزادی، اسکورت و هدایت کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز را از سر گرفته است.

بر اساس این گزارش، یک ابرنفتکش یونانی حامل حدود دو میلیون بشکه نفت خام که از اوایل ماه مارس در خلیج فارس سرگردان بوده، با هدایت نیروهای آمریکایی از سواحل عمان عبور کرده و اکنون در مسیر هند قرار دارد.

وال‌استریت ژورنال همچنین به نقل از مقام‌های آگاه ادعا کرد نیروی دریایی آمریکا در روزهای آینده به حدود ۱۲ کشتی دیگر، از جمله ابرنفتکش‌ها و کشتی‌های کانتینری، برای عبور از این آبراه کمک خواهد کرد.

این گزارش در شرایطی منتشر شده که تنگه هرمز همچنان یکی از حساس‌ترین مسیرهای انتقال انرژی جهان به شمار می‌رود و هرگونه تحول امنیتی در آن می‌تواند بازارهای جهانی نفت را تحت تأثیر قرار دهد.

با این حال، ساعاتی پس از انتشار این ادعا، شبکه العربیه نقل از منابع رسمی آمریکایی گزارش داد که خبر ازسرگیری کمک نیروی دریایی آمریکا به کشتی‌ها در تنگه هرمز صحت ندارد و مقام‌های واشنگتن این ادعا را تکذیب کرده‌اند.

از سویی دیگر یک مقام آمریکایی به الجزیره گفت: گزارش‌ها در مورد از سرگیری اسکورت کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز توسط نیروهای آمریکایی نادرست است.  نیروهای آمریکایی در حال حاضر کشتی‌های تجاری را در تنگه هرمز اسکورت نمی‌کنند.

تکذیب سریع این خبر، ابهام‌ها درباره تحرکات اخیر آمریکا در خلیج فارس را افزایش داده است.

منبع خبر "فرارو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.