رایگان‌سازی مترو و اتوبوس؛ مدلی اقتصادی و هوشمندانه برای اداره شهر  + فیلم

ایرنا دوشنبه 04 خرداد 1405 - 12:19
تهران - ایرنا - رئیس کمیته میراث فرهنگی، گردشگری و فضای سبز شورای شهر تهران در ادعایی با تاکید بر اجرای طرح رایگان‌ سازی مترو و اتوبوس گفت: اجرای این طرح، پاسخی به مسئولیت‌ پذیری شهروندان مشارکت‌ جو است و فارغ از مباحث احساسی یک مدل اقتصادی هوشمندانه برای اداره شهر محسوب می شود.

سید احمد علوی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به نظر می رسد منتقدان این طرح جای برخوردهای هیجانی و سیاسی باید پیوست‌های کارشناسیِ طرح "باشگاه شهروندی" را مطالعه کنند.

عضو شورای شهر تهران با تشریح عملکرد باشگاه شهروندی نیز گفت: در این مدل شهروندان فعال با کسب امتیاز مطلوب و بر اساس مشارکت‌های مدنی خود از مزایایی بهره‌ مند می‌ شوند که در نهایت می‌ تواند تمام هزینه‌های حمل‌ و نقل عمومی (مترو و اتوبوس) را پوشش دهد و در این چرخه مدیریت شهری کارت شهروندی آن‌ها را شارژ می‌ کند.

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: در مدیریت شهر به‌ دنبال " بها دادن " به شهروندانی هستیم که با پرداخت به‌ موقع عوارض پسماند و نوسازی، مشارکت در تفکیک زباله و همکاری در زیباسازی در اداره مطلوبِ پایتخت ما را یاری می‌ دهند.

00:00
00:00
Download

علوی توضیح داد: نکته‌ بسیار مهمی که از نگاه منتقدان مغفول مانده آن است که هزینه‌ ای که یک شهروند قانون‌ مدار با همکاریِ خود از هزینه‌ های جاری شهر می‌ کاهد به‌ مراتب بیشتر از عددی است که شهرداری بابت هزینه‌ حمل‌ و نقلِ پرداخت می‌ کند در نتیجه ما با یک سرمایه‌ گذاریِ پایدارروبرو هستیم که خروجیِ آن ارتقای انضباط شهری و کاهش هزینه‌های عمومی است.

رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران با تأکید بر بعدِ حمایتی این طرح از شهروندان آسیب پذیر گفت: افزون بر بخش تشویقی، گروهی از شهروندان در دهک‌های پایین اقتصادی قرار دارند که نوساناتِ معیشتی، به‌ ویژه در بخش ایاب‌ و ذهاب زندگی آنان را تحت‌ الشعاع قرار داده است. وظیفه‌ ذاتیِ مدیریت شهری آن است که با هدف‌ گذاریِ دقیق بخشی از این فشارِ اقتصادی را از دوش اقشار آسیب‌ پذیر بردارد.

این عضو شورای شهر تهران با انتقاد از برخوردهای سیاسی با اجرای طرح مذکور گفت: از دوستان منتقد تقاضا دارم پیش از اظهارنظر، طرح را با دقت مطالعه کنند و یا از متخصصانِ درگیر در پروژه کسب اطلاع کنند.

وی افزود: معتقدم اگر صرفاً با رویکردهای سیاسی و بدون پشتوانه کارشناسی به نقد بپردازیم کم‌ لطفی به تلاشی است که برای بهبود وضعیت معیشتی شهروندان صورت می‌ گیرد. مدیریت شهری مصمم است با تمام ابزارهای ممکن باری از دوش مردم بردارد و این طرح در صورت اجرای صحیح جایگاه خود را به عنوان یک الگوی موفق در حکمرانی شهری باز خواهد کرد.

همزمان با آغاز جنگ سوم تحمیلی(۹ اسفندماه ۱۴۰۴) طرحر رایگان‌سازی بلیت مترو و اتوبوس از سوی شهرداری در شهر تهران اجرایی شد و در چندین مرحله این طرح تمدید و همچنان ادامه دارد تا در صحن علی شورای شهر تهران در زمینه دائمی شدن این طرح تصمیم‌گیری شود. این درحالی است که یک فوریتی این طرح طی چند روز اخیر با ۱۳ رای موافق به تصویب اعضای شورای شهر رسید.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.