شینا انصاری: نباید به بارندگی‌ها غره شویم؛ حقابه تالاب‌ها باید بی‌درنگ تخصیص یابد

رکنا شنبه 05 اردیبهشت 1405 - 14:18
رکنا، شینا انصاری، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، با تأکید بر اینکه «بارش‌های اخیر نباید ما را از اجرای برنامه‌های مدیریت آب غافل کند»، اعلام کرد سازمان حفاظت محیط زیست همچنان پیگیر دریافت حقابه تالاب‌هاست و «حتی با وجود بارندگی‌های مناسب، کشور در معرض دو روی سکه تغییر اقلیم؛ سیل و خشکسالی» قرار دارد. انصاری گفت «برای مرطوب ماندن بستر تالاب‌ها به‌ویژه دریاچه ارومیه، تخصیص مداوم حقابه ضروری است» و هشدار داد سرسبزی ناشی از بارش‌ها در فصل گرم می‌تواند به «افزایش خطر آتش‌سوزی‌های گسترده» منجر شود.
شینا انصاری: نباید به بارندگی‌ها غره شویم؛ حقابه تالاب‌ها باید بی‌درنگ تخصیص یابد

به گزارش رکنا،  شینا انصاری معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، با اشاره به بارندگی‌های مناسب اخیر درباره دریافت حقابه تالاب‌ها افزود: سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس تکلیفی که دارد همواره مطالبه‌گر حقابه طبیعت بوده و هست، امسال هم تاکنون با بارش‌های خوبی در نقاط مختلف کشور شاهد بودیم که امیدواریم در سال پیش رو بتوانیم حقابه‌ای که برای تالاب‌ها لازم داریم را دریافت کنیم.

وی اظهار کرد: البته در مدت جنگ تحمیلی سوم نیز از وزارت نیرو حقابه‌ تالاب‌ها از جمله تالاب هوالعظیم را پیگیری کردیم، همچنین با وجود بارش‌ها در منطقه آذربایجان غربی، پیگیری‌هایی داشتیم در مورد اینکه اقداماتی در مسیر نهرها و رودهای منتهی به دریاچه ارومیه انجام شود، این موارد در دستور کار دبیرخانه ستاد احیای دریاچه ارومیه هم قرار گرفت، یعنی علاوه بر این بارش‌ها، اقداماتی که انجام شد منجر به این شد که فعلاً دریاچه ارومیه وضعیت مناسبی داشته باشد.

انصاری ادامه داد: البته از آنجا که کشوری خشک و نیمه‌خشک هستیم و همواره تحت تاثیر تغییر اقلیم قرار داریم، همواره بر این موضوع تاکید می‌کنیم که باید در مورد مصرف آب و مدیریت منابع آبی دقت ویژه ای داشته باشیم، حالا در یک مقطعی بارش‌های زیادی داریم اما نباید اجرای برنامه‌ها را فراموش کنیم، برنامه‌های میان‌ مدت و بلند مدت در مورد کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی، صنعت، مدیریت مصرف آب، باز چرخانی، سیستم‌های تصفیه فاضلاب همه این‌ها را نباید از یاد ببریم و باید تمام این موارد با اولویت در دستور کار باشند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: از ابتدای سال شاهد بارش‌های خوبی هستیم اما برای اینکه بتوانیم با پیامدهای ناشی از تغییر اقلیم مقابله کنیم، حتماً باید آن برنامه‌ها را دنبال کنیم، سیل و خشکسالی 2 روی سکه تغییر اقلیم هستند اکنون با بخش بارش‌ها مواجه هستیم و بارندگی‌های خوبی را در نقاط مختلف کشور شاهد هستیم اما باید آمادگی داشته باشیم برای اینکه ممکن است شرایط سخت شود و باید برنامه‌هایی که پیش‌بینی کرده بودیم برای مدیریت هوشمند مصرف آب در کشاورزی، الگوی کشت متناسب با اقلیم، همه اینها و به خصوص در حوضه‌های تالابی مانند دریاچه ارومیه را فراموش نکنیم و نباید به این بارندگی‌ها غره شویم.

وی با اشاره به نزدیک شدن فصل گرما و افزایش تبخیر در بستر تالاب‌ها به ویژه ارومیه گفت: برای اینکه بستر تالاب مرطوب بماند به طور مداوم پیگیر تخصیص حقابه آن هستیم، البته اقدامات لازم در مورد دریاچه ارومیه در ستاد احیای دریاچه ارومیه که دبیرخانه آن در استانداری آذربایجان غربی است انجام می‌شود اما ما در سازمان حفاظت محیط زیست چه در مورد دریاچه ارومیه چه سایر تالاب‌ها پیگیرهای خود را انجام می‌دهیم تا حقابه‌هایی که متعلق به طبیعت است حتما اختصاص یابد.

انصاری گفت: از طرف دیگر یک نگرانی هم وجود دارد؛ به هر حال این بارش‌ها سرسبزی در طبیعت را افزایش می‌دهد و وقتی وارد فصل گرم سال می‌شویم احتمال تعدد آتش‌سوزی‌ها را بالا می‌برد. ضمن اینکه رطوبت به کاهش آتش‌سوزی‌ها کمک می‌کند, اما به هر حال در شرایط فصل گرم سال وقتی انبوهی از گیاهان را داشته باشیم طبیعتاً باید آن آمادگی و تاب‌آوری خود را برای شرایط گرما و احتمال وقوع آتش‌سوزی افزایش دهیم.

 

اخبار تاپ حوادث

منبع خبر "رکنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.