آتش‌بس بخشی از یک آرایش پیچیده میان میدان و دیپلماسی است/ حق ایران را از دل تحریم‌ها هم می‌گیریم

تابناک دوشنبه 31 فروردین 1405 - 10:05
روانبخش تأکید کرد: بهترین راه برای طرف مقابل این است که شروط ایران را بپذیرد و از مسیر گفت‌وگو، موضوع را حل‌وفصل کند، در غیر این صورت، ادامه وضعیت موجود می‌تواند تبعات اقتصادی و اجتماعی برای خود آن‌ها به‌همراه داشته باشد.

آتش‌بس بخشی از یک آرایش پیچیده میان میدان و دیپلماسی است/ حق ایران را از دل تحریم‌ها هم می‌گیریم

به گزارش تابناک، در پی تحولات میدانی ناشی از جنگ اخیر میان ایران و آمریکا و شکل‌گیری آتش‌بس، معادلات منطقه‌ای به‌ویژه در حوزه‌های راهبردی مانند تنگه هرمز وارد مرحله‌ای جدید شده است. این گذرگاه حیاتی که یکی از مهم‌ترین شریان‌های انرژی جهان به‌شمار می‌رود، در جریان این درگیری‌ها به یکی از اصلی‌ترین اهرم‌های قدرت جمهوری اسلامی ایران تبدیل شد؛ به‌ گونه‌ای که نحوه مدیریت تردد کشتی‌ها و اعمال کنترل بر این مسیر، نه‌ تنها بر روند جنگ بلکه بر مذاکرات سیاسی و دیپلماتیک نیز اثرگذار بوده است.

در چنین شرایطی، آتش‌بس شکل‌گرفته را نمی‌توان صرفاً یک توقف نظامی دانست، بلکه بخشی از یک آرایش پیچیده میان میدان و دیپلماسی است که هر لحظه ممکن است تحت تأثیر تحولات جدید تغییر کند.

در همین چارچوب، ارزیابی روند مذاکرات و رفتار طرف آمریکایی، به یکی از محورهای اصلی تحلیل‌های سیاسی تبدیل شده است.

در همین زمینه، حجت‌الاسلام قاسم روانبخش، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی تابناک به تشریح ابعاد این تحولات و ارزیابی خود از روند مذاکرات پرداخت.

آتش‌بس بخشی از یک آرایش پیچیده میان میدان و دیپلماسی است/ حق ایران را از دل تحریم‌ها هم می‌گیریم

حجت الاسلام قاسم روانبخش، با اشاره به روند مذاکرات ایران و آمریکا، اظهار کرد: این آمریکایی‌ها بودند که آغازگر تنش‌ها بودند، اما زمانی که در میدان به اهداف خود نرسیدند و نتوانستند به برتری دست پیدا کنند، به‌دنبال توقف درگیری و درخواست آتش‌بس رفتند.

جمهوری اسلامی ایران در عین حضور مقتدرانه در میدان، همزمان مسیر مذاکرات را نیز فعال نگه داشته است، اما این به معنای عقب‌نشینی نیست؛ بلکه مذاکره در کنار قدرت میدانی دنبال می‌شود.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در عین حضور مقتدرانه در میدان، همزمان مسیر مذاکرات را نیز فعال نگه داشته است، اما این به معنای عقب‌نشینی نیست؛ بلکه مذاکره در کنار قدرت میدانی دنبال می‌شود.

نماینده مردم قم ادامه داد: یکی از مطالبات اصلی ایران، برداشتن تحریم‌های اولیه و ثانویه و به رسمیت شناختن حقوق کشور است و در عین حال تأکید داشتیم که آتش‌بس باید در همه جبهه‌ها برقرار شود، نه اینکه به‌ صورت محدود و گزینشی اجرا شود.

روانبخش تصریح کرد: با فشاری که جمهوری اسلامی وارد کرد، طرف مقابل ناچار به پذیرش آتش‌بس در برخی جبهه‌ها از جمله لبنان شد، اما همچنان برخی اقدامات مانند محاصره دریایی به‌طور کامل رفع نشده و همین موضوع نشان‌دهنده تداوم بی‌اعتمادی به رفتار آمریکا است.

وی با اشاره به اهرم‌های قدرت ایران گفت: جمهوری اسلامی ابزارهای لازم برای اعمال فشار متقابل را در اختیار دارد و در صورت تداوم فشارها، می‌تواند در نقاط حساس منافع طرف مقابل را تحت تأثیر قرار دهد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: برای ایران تفاوتی ندارد که مسیر از طریق مذاکره ادامه پیدا کند یا خیر؛ چرا که کشور نشان داده است می‌تواند حتی در سخت‌ترین شرایط، حق خود را به دست آورد.

  • روانبخش تأکید کرد: بهترین راه برای طرف مقابل این است که شروط ایران را بپذیرد و از مسیر گفت‌وگو، موضوع را حل‌وفصل کند، در غیر این صورت، ادامه وضعیت موجود می‌تواند تبعات اقتصادی و اجتماعی برای خود آن‌ها به‌همراه داشته باشد.

وی در پایان گفت: افزایش فشارهای اقتصادی، از جمله در حوزه انرژی، می‌تواند به نارضایتی داخلی در آمریکا منجر شود و همین موضوع، یکی از عواملی است که آن‌ها را به سمت پذیرش واقعیت‌های موجود سوق خواهد داد.

منبع خبر "تابناک" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.