به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، اجتماع مردمی میدان نبوت در شب چهلم عزای قائد امت در فضایی آکنده از معنویت و سوگواری با حضور جمع کثیری از مردم برگزار شد.
حجتالاسلام عالی در این مراسم با اشاره به برخی مقاطع تاریخی کشور گفت: در حدود ۲۵۰ سال گذشته و در دوران قاجار و پهلوی، مردم تحقیر شده بودند و همین مسئله باعث میشد در مقاطعی که به کشور حمله میشد، مردم واکنش و دفاع جدی نداشته باشند و هزینههای سنگینی به کشور تحمیل شود.
وی با بیان اینکه در سالهای جنگ جهانی، با وجود اعلام بیطرفی ایران، کشور از شمال و جنوب مورد هجوم قرار گرفت و چندین میلیون نفر از مردم جان خود را از دست دادند، ادامه داد: در آن سالها از جمعیت حدود ۲۷ میلیونی ایران، بین ۷ تا ۹ میلیون نفر کشته شدند و این در حالی بود که حاکمان آن دوران با ضعف و تحقیر ملت، اجازه شکلگیری روحیه دفاع و عزت را در جامعه نمیدادند.
حجتالاسلام عالی افزود:، اما در ۴۷ سال گذشته امامین انقلاب با تکیه بر آموزههای امام حسین علیهالسلام و فرهنگ شیعی، روحیه عزت، ایستادگی و مسئولیتپذیری را در مردم تقویت کردند.
او با اشاره به حضور گسترده مردم پس از شهادت رهبر عزیز گفت: بعد از شهادت رهبر، بدون توصیه و اجبار کسی، مردم در شهرهای بزرگ و کوچک صحنه را خالی نکردند. این بصیرت در سالهای انقلاب اسلامی آموزش داده شده و حضور آگاهانه مردم در این چهل روز در خیابانها کمنظیر و در تاریخ معاصر مثالزدنی است.
در ادامه این مراسم، حاج روحالله بهمنی با قرائت مرثیه و نوای سوگواری فضای مراسم را متأثر کرد و حاضران نیز با همراهی او در این آیین سوگ مشارکت کردند و با شعارهای مذهبی و انقلابی ارادت خود را ابراز داشتند.