روز گذشته خبرگزاری رویترز در گزارشی مدعی شد که «ایران و آمریکا طرحی برای پایان دادن به درگیریها و آتشبس فوری دریافت کردهاند».
بر اساس ادعای این رسانه آمریکایی، قرار بود این طرح که پیشنهاد پاکستان بوده، روز دوشنبه به توافق برسد؛ موضوعی که دونالد ترامپ و مقامات کاخ سفید پیشتر و با لحنی تهدیدآمیز نسبت به آن ابراز امیدواری کرده بودند.
طبق گفتههای رویترز، توافق ادعایی موسوم به «توافق اسلامآباد» شامل یک آتشبس فوری برای بازگشایی تنگه هرمز و سپس نهایی شدن یک توافق جامع ظرف ۱۵ تا ۲۰ روز با محوریت محدودیتهای هستهای و کاهش تحریمها بوده است.
این در حالی است که منابع آگاه گزارش دادهاند فرمانده ارتش پاکستان تمام شب گذشته در تماس تلفنی شدید با «جیدی ونس»، «استیو ویتکاف» و سیدعباس عراقچی بوده است؛ اما واقعیت میدانی چیزی جز «پاسخ از موضع قدرت» نبود.
ایران که تا عصر دیروز به این پیشنهاد پاسخی نداده بود، سرانجام پاسخی دهبند و محکم را به واسطهها تحویل داد.
در این پاسخ، با استناد به «تجارب بدبینانه پیشین» و با اتکا به «دست برتر نظامی» در میدان، صریحاً «آتشبس موقت» رد شده است. تهران تاکید کرده است که تنها راه حل، خاتمه دائم جنگ و درگیریها در منطقه با رعایت کامل «ملاحظات ایران» است.
در پاسخ قاطع تهران، خواسته های مهمی نظیر پایان کامل درگیریهای منطقه ای و تدوین پروتکلی برای عبور و مرور امن از تنگه هرمز گنجانده شده است. این پاسخ پیامی روشن دارد: در شرایطی که موشک های مقاومت پایگاه های آمریکا و تلآویو را هدف قرار میدهند، تهران به دنبال تنفس مصنوعی برای دشمن نیست، بلکه به دنبال تضمین هایی برای توقف دائمی تهدیدات است.
هنوز هیچیک از مقامات رسمی ایران و آمریکا بهصورت علنی در این باره اظهارنظر نکردهاند، اما سند ارسالی تهران گویای تغییر استراتژی از «مدیریت بحران» به «اعمال قدرت» است.