
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای علیرضا زاکانی در برنامه گفتگوی ویژه خبری به تشریح برنامهها و اقدامات شهرداری تهران در «جنگ رمضان» پرداخت و به پرسشها در این باره پاسخ داد. متن کامل این گفتگو به شرح زیر است:
سوال: چهار هفته از جنگ رمضان را پشت سر گذاشتیم جنگی که تصور آغاز کنندگان آن این بود که حداکثر ۷۲ ساعته به پایان میرسد و فکر میکردند به اهدافشان خواهند رسید، به نظر جنابعالی چرا دچار این خطای محاسباتی شدند و چهار هفته را پشت سر گذاشتیم و روز به روز بیشتر در باتلاقی که خودشان ایجاد کردند فرو میروند؟
زاکانی: جهان در یک نقطه عطفی قرار گرفته که به تعبیر امام شهیدمان پیچ تاریخی است و عبور از این پیچ تاریخی با عزت و با قابلیت قدرتی را به مظلومان جهان، مستضعفان و مسلمین جهان خواهد داد که کانون و محور ایران اسلامی یک بازیابی قدرت و یک تغییر جغرافیایی سیاسی و برهم زدن هژمونی حاکم بر جهان را تسریع ببخشد روی این اصل علت اساسی مواجهه آمریکا با ایران به واسطه این بود که آمریکا معلوم است با روسیه وارد معاملهای شد در خصوص اوکراین و به نوعی برده داری جدیدی برای اروپا در نظر گرفت که بتواند اروپا را به خودش وابستهتر کند و از گسست بین غرب جلوگیری کند ولی آنجا جنبه معامله بود، مواجههای را با چین آمریکا دارد به واسطه اینکه نگذارد در حوزه اقتصادی آن برتری آمریکا را لکه دار کند و از آن عبور کند لذا آنجا مواجهه اقتصادی و امنیتی و سیاسی است یعنی مواجهه نظامی نیست، یک مقابلهای را با ایران اسلامی دارد که آن مقابله بحث همه چیز است که جای جنگ نظامی او هر از چندگاهی خالی میشود و آن را ظهور و بروز میدهد.
بار اول هم نیست ایران از چند جهت مهم است یک جهت این است که غرب آسیا و شمال آفریقا خاصه غرب آسیا را قلب زمین نامیدند به واسطه اینکه آن کانون توجه است و خودشان هم میگویند اگر این دست ما باشد همه جهان دست ما است طبیعی هم است اثرش همین بیست و هشت روزه معلوم شده یک مقدار ایران رویکردش را تغییر داد معلوم شد جهان چقدر متاثر از این نقطه است تازه این هم یک قدمش است و چیزهای دیگرش مانده، نکته دوم این است که چرا ایران؟ چون ایران بر خلاف روسیه و چین حالا ما گندههای بین الملل را میگوییم بر خلاف آنها که آنها رقابتشان از جنس خود رقابت غرب است در واقع جنس زمینی و مادی است ایران تهییج برانگیز و آگاه کننده و بیدار کننده جهانی است و این اساساً از دل خود دانشگاههای آمریکا هم یار میگیرد، از دل خود دانشگاههای اروپا هم یار میگیرد و همه همراه شدهاند این تنها از ایران برمی آید به واسطه آن ایدئولوژی اسلام که در ایران تجلی کرده اسلام ناب و لذا این را از ایران شروع کرد به خاطر اینکه اولاً مانع این بیداری شود که مردم بیدارتر شدند با این قضیه و نکته دوم هم از ایران شروع کرد که کلید فتوحات بعدی خودش را هم فراهم کند هم فتح قلب دنیا را داشته باشد هم فتوحات خودش را ناظر به چین، روسیه و جاهای دیگر بتواند گسترش بدهد، چون شیر تنظیم چین همین جا است لذا از ایران شروع کرد، چون فکر میکرد غیر از ایران از جای دیگر نمیتواند شروع کند.
اما چرا دچار اشتباه محاسباتی شد، به واسطه اینکه باز ایران را جزئی از جغرافیای جهانی دید به این معنا که از سنخ آنها است مثل ونزوئلا است که اگر سرش را بگیرند همین گرفتن آن کافی است که آنها را در استیصال قرار بگیرند و آنها را در ید خودشان بگیرند نکتهای که وجود دارد این است که اینها تحلیلی داشتند که من سری قبل هم در یک برنامهای گفتم که یک اندیشکدهشان گفته بود اگر شما جنگ را شروع کنید انباشت اعتراضات ایران انفجار را ایجاد میکند، لذا جنگ خرداد را با چنین نگاهی شروع کردند که نهایتاً به تجزیه و این چیزها بکشانند، در دی ماه برعکس گفتند این انباشت مطالبات بتواند زمینه جنگ را فراهم کند دیدند هر کدامش به شکست منجر شد و اندیشکده دیگرشان کارنگی اعلام کرده بود که نه شما اصل نظام این پیوستگی و نخ تسبیحش به ولایتشان است اگر این را نقطه آغاز قرار بدهید میتواند آثار خودش را بگذارد البته آنها توصیه کرده بودند که باید صبر کرد تا وقتی که به طور طبیعی رهبر ایران به رحمت خدا برود این بیان آنها بود، اما اینها به قول خودشان سبکسری کردند و وسوسه شدند و فکر کردند میتوانند این را جلو بیندازند شروع کردند، اما با چند چیز مواجه شدند که اساسا غیر قابل فهم برایشان بود یکی اینکه تقدیر الهی بر انتخاب رهبری جدید که همانند و مثل و ادامه آن مسیر اتفاق افتاد نکته دوم که اینجا باید از خبرگان تشکر کرد قلب آنها توسط امام مهدی (عج) روشن شد به جهت و هدایت هم آن گونه که رهبر عزیزتر از جانمان، امام شهیدمان بیان میکرد. نکته بعد با ملت، با انسجام با ملت و حضور حماسی ملت در صحنه، بغل دست راهپیمایی را میزنند مردم میایستند و شعار میدهند اینها مدلهای دور از ذهن است بیست و شش، بیست و هفت روز است مردم کف خیابانها هستند تا دو یا سه نصف شب میایستند با شور و نشاطی اینها نه تنها سرخورده نشدند بلکه دارند میدان داری میکنند.
مواجه شد با یک دسته سنگین قدرت نظامی ما که اساساً چنین سابقه و خاطرهای را در هیچ کجای جهان نداشتند که چنین اتفاقی بیفتد، مواجه شد با یک سیاست دقیق و بهرهگیری از ظرفیت جغرافیای سیاسی کشور در تنگه هرمز که باز اینها این سی و نه کیلومتر را که میخواهند عبور کنند باید اجازه بگیرند و در این اجازه گرفتنشان یک منشایی است برای بعد هم میتواند دستاوردهای بسیار بزرگی داشته باشد ولی همین امروز امنیت و اقتصاد جهان را به ایران گره زدند دنیا فهمیده اگر میخواهد امنیت و اقتصاد داشته باشد باید به ایران توجه کند و کشورهای منطقه هم فهمیدند که امنیت و اقتصادشان به امنیت و اقتصاد ما گره خورده است اینطور نیست که آنها بهشت برین باشند بخواهند هر کاری بکنند پایگاه به آمریکاییها بدهند و اینجا هم هر موقع هوس کردند بزنند و هر موقع هوس کردند بگویند خاتمه پیدا کرد، لذا اساساً آنها با یک تحلیل غلط وارد صحنه شدند غارت جهانی را بر موضوع ایران و محور ایران دنبال میکردند که هیچ راهی ندارد جز عبور از این گردنه که ایران نام دارد و از این ملت و از این انقلاب و دچار مشکل شدند و مسئولین هم یک صدا همین توییت اخیری که آقای رئیس جمهور زدند که بسیار خوب بود یعنی در واقع همه با هم هستند بر تبعیت ولی و ولی هم استمرار گذشته و یک تجلی جدید و به پشتیبانی ملت لذا این معادله را اینها نفهمیدند غلطی کردند و در این غلطشان ماندند و لحظه به لحظه هم دارند دست و پا میزنند هم خودشان و هم کشورهایی که با آنها هستند.
سوال: بخشهایی از این مواردی که بیان کردید را بخواهیم بیشتر در موردشان صحبت کنیم شاخصترین اینها حضور مردم بود که رهبر معظم انقلاب هم بر آن تاکید داشتند هم در پیام اول و هم در پیام نوروزی خودشان به ویژه پیام اول خودشان که اشاره داشتند مردم مدیریت کردند صحنه را، خوب این مردم را در طول این چهل و هفت سال بارها آزمایش کردند و از مردم شکست خوردند همین دو مورد آخرقبل از جنگ که بیان کردید اشاره کردید محاسبه کرده بودند که مردم با آنها همراهی میکنند، اما هم در جنگ دوازده روزه و هم در کودتای دی ماه ویژه شکست خوردند چطور باز هم برای آن فاصله زمانی کوتاه از دی ماه تا اسفند ماه روی این مردم حساب کردند و اشاره کردید واقعاً مردم جلوههای متفاوتی را به نمایش گذاشتند در این بیست و چند شب.
زاکانی: این مردم را کسی جز خودشان نمیشناسد و امام کبیر و امام شهید ما اذعان داشتند که جز در یک تاریخ کوتاه صدر اسلام و جز در یک جغرافیای محدود که پیرامون رسول گرامی اسلام باشد چنین چیزی تکرار نشده در تاریخ و این آن انقلاب انفسی است که در انقلاب اسلامی ایجاد شد و این استمرار پیدا کرد مثلاً شما قبل از انقلاب وقتی مردم میآمدند الله اکبر میگفتند آن عنصر مفلوک نخستوزیر گفت که اینها نوار است یا اخیراً از آن مفلوکتر رئیس جمهور آمریکا میگوید اینها هوش مصنوعی است لذا اینها یکجوری شیطنتهایی که خودشان معمولاً در ذاتشان است و در مسیر عملیات روانی به کار میگیرند القاب خودشان همیشه بعضی مواقع فکر میکنند که دیگران هم همین کار را میکنند با این حقیقت نامانوس هستند لذا این آن است که عرض کردم که تنها ایران است که میتواند تحرک جهانی ایجاد کند و از درون دل دشمن بر علیه دشمن یارگیری کند، این روحیه و این فرهنگ و این تفکر است و این باعث شده که ملت ایران یک ملت نمونه و الگویی در طول تاریخ بشوند من خودم را عرض میکنم کوچکترین ملت هستم، ما مثل یک ماهی هستیم که در آب هستیم و توجه نداریم که چه عظمت و بزرگی پیرامون ما شکل گرفته که دقت لازم را نداریم، چون خود ما در متن هستیم توجه نداریم ولی آنها که از بیرون نگاه میکنند میبینند عجب چیزی، عجب پیکره تراشیده قشنگ موزون پیامآور و الهامبخشی است.
لذا اینها چنین مسیری را رفتند و به چهار تا دروغ دلخوش کردند چهار آدم مفلوکی که از ایران فرار کردند رفتند آنجا آرزوهای خودشان را میبافند و به هم میگویند و باور هم میکنند، آرزوهایشان را به آنها باور کردند به سیستم خودشان باور کردند و اینها درکی از این مکتب و درکی از این ملت، درکی از این نظام برگرفته از این مکتب و ملت ندارند و، چون ندارند دچار مشکل میشوند و خودشان را هم دچار مشکل میکنند و این بار دیگر به انسداد رسیدند و این بارآن جایی است که به اعتقاد من باید تا تعیین تکلیف ما این مسیر را مشخص کنیم از قدیم الایام گفتهاند که مرگ یک بار شیون یک بار، اما این برای کسی است که حاصل کارش را دو دوتا چهارتا نمیبیند میگوید من میزنم هر چه شد ولی الان دو دوتا چهارتا است الان پیروزی ما قطعی است لذا شرط آن انسجام داشتن و در صحنه بودن و تبعیت کردن و خدمت کردن مسئولین به این مردم است یک روی دیگر سکه تضرع در پیشگاه الهی است و غرور نگرفتن است یعنی چرخ پیروزی یک جوری تنظیم شده که همه اذعان میکنند دو ضرب در دو، چهار است و نتیجه آن مشخص است.
لذا اینجا زمان کاملاً به نفع ما است و از طرفی هم دشمن گرفتار شده پاسخ بنده نسبت به فرمایش جنابعالی عدم شناخت و آگاهی و فهم است آنها نمیفهمند که مثلا حزب الله لبنان که اینها یک سال و اندی هر کجا گیرش آوردند تحت عنوان دکترین ضاحیه زدنش، فکر میکردند دیگر چیزی از آن نمانده یک دفعه اینطور گل کرده و امروز تازه الان محور مقاومت همه دارایی اش را نیاورده، یَمن مانده مثل یک قدرت بزرگ منطقهای یَمن معطل است دارد نگاه میکند به کسان دیگر که اشتباه نکنند اگر اشتباه محاسباتی کنند آنها هم میآیند و بی قرار هستند، لذا عرضم این عدم فهم است واقعا این قدرت را نمیفهمند و سنتهای الهی را هم فهم نمیکنند اینها همه برگرفته از سنتهای الهی است و، چون درک سنت الهی را ندارند و در دنیا دچار خلوط شدند لذا از این جهت این شرایط است و به اعتقاد من بعد از این ایام به لطف خدا نگاه به غرب و هژمونی حاکم بر جهان در دنیا کاملاً تغییر میکند در دنیا، یعنی این که قدرتی که آقا فرمودند با یک شرایط جدیدی سهم بندی خواهد شد این نکته اول؛ نکته دوم نگاه به اسلام تغییر میکند و آن تمدن نوین اسلامی را انشاالله سرعت بخشی به آن افزایش پیدا میکند.
سوال: که در گام دوم است.
زاکانی: نکته سوم نگاه به ایران تغییر میکند، پرچمداری این تمدن نوین با این نگاه و ... نکته چهارم نگاه به ملت ایران تغییر میکند، یعنی اصلا این طور نیست که ملت ایران یک مشت آدم سرخوردهای باشند که دم مرگشان تا آلبانی دارند جان میدهند و چه میکنند و پای کامپیوتر و اینها. این طور نیست ملت ایران ملت زنده، پابرجا در میدان و بعد هم آینده ایران تغییر میکند این خیلی مهم است، این پیشرفت سرعت پیدا میکند، این دست سنگین به معنی خود آنها که بالای کله هر که میگرفتند سکته میدادند امروز آمده دیده خود این دست شدنی شکست خورده، ترک برداشته، بخاطر قدرت و صلابت ملت ایران، دانش در جامعه ما، رشد و پیشرفت در جامعه ما و آن کشور الگو شدن، نگاه کنید ما یک زمانی بحث از ۱۴۰۴ بود در ۱۴۰۴ چشم انداز ایران بود ایران قرار بود قدرت اول منطقهای باشد، در ابعادی، آن ابعادی که مستقیما به رهبری شهید و امام شهید ما ربط پیدا میکرد الان معلوم شد قدرت اول منطقهای بلامنازعی، هیچ منازعی وجود ندارد، چون پرچم علم دست ایشان در دهه هشتاد و آن افق و جهش را ایجاد کرد
سوال: و سایر قدرتها نشان دادند که پفکی بودند.
زاکانی: قدرت دفاعیات اینها بند ناف شان را به یک چیزی وصل کردند اما این قدرت در درون ایران نهادینه شده است، لذا به اعتقاد من آینده ایران، آینده این مردم، آینده این شرایطی که برای منطقه هست و جغرافیای سیاسی منطقه و تمام آنچه که دستاورد آنها بود آنها دنبال هماهنگی با اسرائیل میگشتند دانه دانه داشتند کشورها را شکار میکردند الان هر که فهمید که به او نزدیک شود جهنم را برای خودش خریده است، تمام معادلات اینها بهم خورده، لذا معتقدم که ایران بعد از جنگ، ایران در یک قله بسیار رفیعی است که آینده جامعه بشری را مقدمه سازی برای ظهور خواهد کرد.
سوال: و آنچه که هم در بیان امام راحل بود و هم در مسیری که رهبر شهید مشخص کرده بودند که جهان را آماده کنیم برای مقدمه ظهور حضرت که جهان آماده ظهور شماست، اشاره کردید به آنچه که از طرف محور مقاومت مشاهده میکنیم در هفته اخیر، این هم از جمله تصورات اشتباهی بود که طی بیش از یک سال اخیر داشتند بارها هم اعلام کرده بودند در رسانههای خودشان که ما بازوهای محور مقاومت را از بین بردیم آنها بازوهای جمهوری اسلامی بودند حالا برویم سراغ خودش، خودش را هم در جنگ ۱۲ روزه ضعیف کردیم و به او آسیب زدیم در دیماه هم یک آسیب دیگر به آن وارد کردیم الان دیگر کار تمام است این جا هم باز یکی دیگر از آن نقاطی بود که یک محاسبه اشتباه داشتند که با یک جلوه دیگری از محور مقاومت مواجه شدند، چرا این اتفاق افتاد؟
زاکانی: چرایی آن برمی گردد به این که باز اینها فهم درستی از جوهره مقاومت ندارند، جوهره ایستادگی ندارند، یک فرمایشی امام شهید ما داشتند میفرمودند که اگر شما میخواهید پیروز شوید حتما استقامت کنید، اگر فکر کردید دارید شکست میخورید باز هم استقامت کنید، اگر یقین داشتید که شکست میخورید باز هم استقامت کنید، پس چه شد؟ استقامت، استقامت، استقامت بعد آن زمان تجلی اراده الهی است، خدا هم که هم مفت که نمیدهد، سنت الهی است، حسبنا ان یقولوا. یعنی این که من بگویم ایمان آوردم و امتحان ندهم که نیست، امتحان باید بدهم مقاومت امتحان پس داد، امتحانش در قاعده صبوری آن بود، صبوری کرد خودش را بازبینی و تجهیز کرد، آماده کرد و خلاءهای گذشته پر شد و امروز شده بلای جان اینها، بلای جان اینها و امروز دیگر فقط در کانون ایران اسلامی اینها این تجلی را نمیبینند در عراق میبینند، در لبنان میبینند، در یمن میبینند.
سوال: حتی کشورهای منطقه.
زاکانی: همین اخیرا از سوریه موشک زدند از سمت قنیطره سمت اسرائیل، عرض من این است که جریان مقاومت هم یک احیا و یک حیات مجدد پیدا کرد
سوال: و سران کشورهای منطقه که الان همراه آمریکا و صهیونیستها هستند مردم شان در برابرشان ایستادند و احتمالا به زودی یک جوش و خروشی را شاهد باشیم.
زاکانی: علتش این است که این آدمهایی که وابسته به دیگران برای استمرار قدرت هستند، مثل یک گلهای گلخانهای میمانند، با یک تنش و یک باد و یک فوت ممکن است آسیب بخورند این ملتها هستند که مثل یک درخت استواری در کوه ریشه دواندند با طوفان هم جابجا نمیشوند، لذا اینها عناصر پوشالی هستند، شما آینده منطقه را با گذشته اش خیلی متفاوت میبینید، چون مثلا این همه سرمایه گذاری دیگران کردند معلوم شد بر باد رفت، هیچ نماند.
سوال: نگاهی داشته باشیم به خدمات شهرداری تهران البته من جهت اطلاع مردم عزیز عرض کنم که قبل از شروع گفتوگو اقای زاکانی گفتند که خیلی مایل نیستند وارد بحث حوزه شهری و خدمات شهری بشوند در ابتدای گفتوگو هم بیان خودشان را من تکرار میکنم که اشاره کردند بعنوان وظیفه و ارائه خدمت به مردم است که کارها را دنبال میکنند و مایل بودند که در حوزه دلیل جنگ بیشتر با ایشان صحبت کنیم، اما در عین حال من باب خداقوت هم به جنابعالی و هم به همکاران شما اجازه بفرمایید چند دقیقهای در این مورد صحبت کنیم.
زاکانی: ما در خدمت هستیم و ممنون همکاران هستیم.
سوال: یک سوالی من داشتم برای ورود به این بخش و این که عذرخواهی میکنم از این مقایسه از شما، الان کار شما سختتر است یا کار شهردار تل آویو بعد از جنگ رمضان؟
زاکانی: حتما کار او سختتر است، چون ما در جنگ ۱۲ روزه اتفاقاتی که در خردادماه افتاد ما پرونده اش در شهرداری بسته شد، اما ۱۲ روزه برای آنها هنوز باز است، یعنی هنوز گیرند، ما حتی در دیماه اتفاقاتی که افتاد پرونده اش در شهرداری تهران بسته شد یعنی آنها برایشان این اتفاقات نبود ولی زخم ۱۲ روزه هنوز روی پیکرشان هست در شرایط جدید هم نمیگویم ما سختی نمیکشیم این غیر منطقی است، اما نکتهای که هست این است که لطف خدا شامل حال ماست و ملت عزیز و بزرگوار و عناصر خادمی که از دل این ملت در درون شهرداری هستند با همان روحیه
سوال: چه خدماتی را شهرداری تهران انجام داده؟
زاکانی: ما الان ۴۸۹ نقطه تهران آسیب خورده در این جنگ، در جنگ ۱۲ روزه کل جنگ ۱۴۱ نقطه خورده بود الان ۴۸۹ نقطه آسیب خورده.
سوال: امروز من شنیدم تل آویو ۱۷ هزار ثبت درخواست خسارت کردند فقط در تل آویو.
زاکانی: تازه آنهایی که زندهاند درخواست میکنند و آنهایی هم که مردند وابستگان شان باید بیایند درخواست کنند. نکتهای که هست این است که ما در این اتفاقی که افتاد تجربه جنگ ۱۲ روزه برایمان خیلی مفید بود و لذا اولا یک خدمتی داخل میدان است یعنی آن جایی که آسیب میخورد مسئولیتش با شهرداری تهران است هر کجا آسیب میخورد و سایر دستگاهها زحمت میکشند به ما کمک میکنند مثلا اورژانس واقعا ما تشکر میکنیم هلال احمر واقعا تشکر میکنیم بخش امنیتی، مجموعههای بسیج، سپاه، فراجا، همه را ما تشکر میکنیم، بچههای اطلاعات اینها کمک میکنند ولی میدان آنجا دست شهرداری است، آواربرداری توسط آتش نشانی انجام میشود و بحث خدمات شهری، مناطق، نواحی همه در ... نکته دوم این است که علاوه بر این اتفاقی که میافتد، ما بهرحال شهدا را در بهشت زهرا تجمیع کردیم و همه دستگاهها الان در بهشت زهرا هستند و به آن تعیین تکلیف میکنند و به سرعت، قبلا ممکن بود هفتهها طول میکشید مثلا دی انای بگیرند و بتوانند یک هفته ده روز، الان نه، میگیرند دو تا دستگاه موازی با هم کار میکنند، ظرف کسری از مثلا در چند ساعت تعیین تکلیف میشود و دنبال میشود همه دستگاهها هستند من از همه این دستگاهها هم تشکر میکنم از ثبت، پزشکی قانونی، سپاه، مجموعههای مختلفی که دور هم هستند و این زحمت را میکشند. نکته بعد لذا بهشت زهرا خودش یک بسته جدایی است که ما این خدمات ویژهای به داغداران و به شهدای عزیز میدهیم.
سوال: که به غیر از موضوع تدفین آن عزیزشان دغدغه دیگری نداشته باشند.
زاکانی: هیچ دغدغهای نداشته باشند و آن تدفین را هم باز وظیفه ما است یعنی اصلا آن را هم یعنی ما گفتیم که غیر از داغ شهادت که برایشان یک افقی، من این سه چهار روزه دو نوبت به بهشت زهرا رفتم با این خانوادهها نشستم اصلا یک قلهای هستند آدم حسرت میخورد که به گرد پایشان نمیرسد غبطه میخورد به حالشان، نکته بعد، ناظر به کسانی است که در صحنه آسیب خوردند ما الان ۲۸ هزار و ۵۰۰ خانه آسیب خورده در تهران، در جنگ ۱۲ روزه ۸۵۲۰ تا آسیب ما داشتیم که بالای ۲۴ هزار تای آن این آسیبها جزئی است ما همان آسیب جزئی را به سرعت شروع میکنیم شیشه انداختن، کمک کردن، الان ۱۹۲۰ بچه جهادی در تهران دارند کار میکنند از کشور آمدند تهران دارند کار میکنند خود بچههای تهران هم هستند و کمک کار ما هستند، از آنها هم تشکر میکنیم، ما الان حدود این خانهها را که ساماندهی میکنیم، نکته دومش این است که حدود هزار خانه هم هستند که آسیب متوسط خوردند، حدود ۷۰۰ خانه آسیب استحکام لازم دارد و حدود ۵۰۰ خانه هم بازسازی و نوسازی میخواهد، که ما گفتیم ما هزینه همه اینها را پرداخت میکنیم، شهرداری تهران مثل جنگ ۱۲ روزه پرداخت میکند این جبران خسارت این خانهها را، نکته بعدی که وجود دارد الان این است که الان ما حدود نزدیک ۱۴۰۰ خانوار داخل هتلها داریم، ۳۰ تا هتل، داریم خدمات میدهیم حدود چهار هزار و خوردهای نفر هستند که البته یک عده شان به منازل خودشان برگشتند لذا یک بستهای از خدمات را ما داریم دنبال میکنیم که همه مجموعه مدیریت شهری هم هستند و دارند زحمت میکشند از آتش نشانی گرفته، خدمات شهری گرفته، مناطق، نواحی، سایر سازمانها و شرکت ها، این در کنار سایر خدماتی است که ما میدهیم مثلا متروی ما تعطیل نشده، رایگان شده یا خدمات ... علاوه بر آن داریم کارهای تونل سازی زیرزمین میکنیم برای مترو یعنی الان ما آینده نزدیک ایستگاه افتتاح خواهیم کرد من میروم سرکشی میکنم ما پروژههای عمرانی مان در این چند وقت ...
سوال: تعطیل نشده است؟
زاکانی: نه، به هیچ وجه، لذا شهردار تل آویو خیلی بدبخت است باید بیاید پیش این مجموعه دوستان تهران، بفهمد که شهردار یک نقطه ظالم، جرثومه فساد شدن یعنی چه و سختیها را بکشد و بفهمد که ایثار و فداکاری و. من از همه گروههای مردمی تشکر میکنم از همه مردم تشکر میکنم از همه میدان داری آنها در این میدانهای ۶۰-۷۰ گانه تهران تشکر میکنم آنها دارند جهاد میکنند هر روز، از همه کسانی که دل دادند در این صحنه دارند فعالیت میکنند تشکر میکنم و امید دارم که انشاالله به فضل الهی جشن پیروزی را با تفوق و چیرگی قطعی و ملموس، دیگر چه میگویند؟ نسیه فایده ندارد نقد نقد نقد باید این حاصل را گرفت که انشاالله ریشه دشمن کنده شود.