تردد مجاز در تنگه هرمز ؛ فقط با کد عبور ایران از کریدور لارک

همشهری آنلاین پنج شنبه 06 فروردین 1405 - 09:17
نشریه تخصصی لویدز لیست از نظم جدید دریانوردی در تنگه هرمز پرده برداشت که با کد عبور ویژه ایران انجام می شود.

به گزارش همشهری آنلاین، نشریه تخصصی دریانوردی لویدز لیست نوشت که جریان محدود ترافیک عبوری از تنگه هرمز اکنون منحصراً از طریق یک کریدور تحت کنترل سپاه پاسداران انجام می‌شود که نیازمند «کدهای عبور خاص» و «خدمات اسکورت ایرانی» است.

داده‌های این نشریه نشان می‌دهد از ۲۲ اسفند ۱۴۰۴ مسیر جدیدی برای تردد کشتی‌ها در تنگه هرمز تحت عنوان «کریدور لارک» شکل گرفته است که جایگزین مسیر عادی شده است.

بر اساس تصاویر و داده‌های منتشرشده توسط این موسسه، تردد کشتی‌های تجاری بالای ۱۰ هزار تن در تنگه هرمز از ابتدای مارس (۱۰ اسفند) با تغییرات چشمگیری همراه بوده است.

در روزهای ابتدایی ماه تردد کشتی‌ها از مسیر عادی بین ۴ تا ۷ فروند در روز ثبت شده و هیچ ترددی از مسیر نامعلوم یا کریدور جدید گزارش نشده است. اما از تاریخ ۱۳ مارس (۲۲ اسفند) به بعد مسیر لارک به عنوان مسیر جایگزین شناسایی شده و تمامی ترددهای قابل رهگیری از این کریدور انجام می‌شود.

داده‌ها نشان می‌دهد در روز ۲۲ اسفند، از مجموع ترددها بخشی از مسیر لارک و بخشی نامشخص ثبت شده و از روز ۱۵ مارس (۲۴ اسفند) به بعد تمامی ترددهای شناسایی‌شده از طریق کریدور لارک انجام گرفته است.

بر اساس این گزارش، ‌ مسیر لارک که تحت کنترل سپاه پاسداران قرار دارد اکنون تنها کریدور مجاز برای تردد کشتی‌ها در تنگه هرمز محسوب می‌شود. این مسیر در آب‌های سرزمینی ایران و در نزدیکی جزیره لارک قرار دارد.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.