به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، حشمتاله عسگری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران در گفتگو با برنامه تهران ۲۰ با اشاره به استقرار بازرسان در ۱۲۰ نقطه پرتردد تهران اظهار داشت: مردم میتوانند گلایهها و شکایات خود را به صورت حضوری در این نقاط مطرح کنند و در کمترین زمان ممکن به درخواست آنها رسیدگی خواهد شد.
وی شماره تماسهای ۱۲۴ سازمان صمت، ۱۳۵ تعزیرات و سامانه پیامکی ۳۰۰۳۵ را برای دریافت گزارشهای مردمی اعلام کرد و گفت: این سامانهها پاسخگوی مردم شریف استان خواهند بود.
قدردانی از تلاشگران عرصه تأمین و توزیع
عسگری همچنین از مجموعه همکاران خود در ستاد تنظیم بازار استان و تمام فعالانی که شبانهروز برای تأمین کالاهای اساسی تلاش میکنند، قدردانی کرد و افزود: دغدغه این عزیزان این است که خدای ناکرده کالایی بر سر سفرههای مردم نایاب یا کمبود پیدا نکند. مردم اطمینان داشته باشند که مدیران پای کار نظام هستند و این روزها نیز خواهد گذشت و آنچه میماند، همین همدلیها و تلاشهاست که نتیجه آن انشاءالله رنجش کمتر برای مردم خواهد بود.
تسهیلات جدید برای ترخیص کالا از گمرکات
وی در ادامه با اشاره به تفویض اختیارات مناسب به دستگاههای ملی اظهار داشت: کالاهای اساسی که هماکنون در گمرکات کشور موجود هستند، بدون نیاز به کد ساتای بانک مرکزی و با این شرط که نیاز بعدی به ارز نداشته باشند، امکان ترخیص از گمرکات کشور را دارند و متقاضیان میتوانند به راحتی کالاهای خود را ترخیص کنند.
عسگری افزود: تمام ثبت سفارشها به مدت دو ماه و بدون تحمیل هزینه جدید برای متقاضیان تمدید شده است. همچنین کارتهای بازرگانی که منقضی شدهاند، به مدت سه ماه به صورت خودکار تمدید شدند.
وی با اشاره به مشکل برخی کالاهای موجود در گمرک که ثبت سفارش آنها تعلیق یا ابطال شده است، گفت: کالاهایی که دارای قبض انبار هستند و در گمرکات ماندهاند، امکان ترخیص دارند و متقاضیان میتوانند نسبت به ترخیص آنها اقدام کنند.
پیشبینی استعلام کاغذی برای مواقع اضطراری
معاون استاندار تهران از پیشبینی سازوکار جایگزین برای مواقع اختلال سامانهها نیز خبر داد و تصریح کرد: با توجه به اتصال تعداد زیادی از سامانهها در حوزه گمرکی، پیشبینی شده است که اگر به هر دلیلی در سامانهها مشکلی ایجاد شود، استعلامها به صورت کاغذی انجام و کار متقاضیان پیگیری شود.
تمدید مهلت پرداخت هزینههای شهرکهای صنعتی
عسگری در ادامه به تولیدکنندگان فعال در شهرکهای صنعتی اشاره کرد و گفت: برای متقاضیانی که در شهرکهای صنعتی در حال ساختوساز هستند و مهلت پرداخت هزینههای خدمات به شرکت شهرکها سررسید شده است، تدابیری اندیشیده شده تا مهلت پرداخت دو تا سه ماه به تعویق بیفتد و در روزهای پایانی سال برای این عزیزان مشکلی ایجاد نشود.
وی همچنین از پشتیبانی واحدهای آسیبدیده با استفاده از اختیارات ستاد تسهیل خبر داد و افزود: بخشی از واحدهای آسیبدیده را امروز دعوت کردیم و از اختیارات و منابع در اختیار ستاد برای پشتیبانی و رفع دغدغههای آنها استفاده میکنیم تا بسته اصلی دولت ابلاغ شود.
مدیریت چابک؛ کلید عبور از بحرانها
معاون استاندار تهران در پایان با اشاره به حادثه روز گذشته برای بخشی از ذخایر سوخت گفت: کمتر از ۲۴ ساعت با مدیریت چابک و میدانی استاندار ، این بحران مدیریت شد و هماکنون صفی در پمپ بنزینها مشاهده نمیشود. این نشان میدهد که مدیریت ویژه این ایام واقعاً پاسخگو است و ما همین مدل را در حوزه اقتصادی نیز به کار گرفتهایم.
عسگری خطاب به مردم شریف استان تهران نیز تأکید کرد: اطمینان داشته باشند که مدیران استان و مجموعه فعالان بازار اجازه نارسایی و اختلال در بازار را تحت هیچ شرایطی نخواهند داد و مردم میتوانند معیشت و سفره خود را به راحتی تأمین کنند.
وی با درخواست از مردم برای پرهیز از خریدهای هیجانی گفت: خریدهای هیجانی و نامتعارف که مازاد بر نیاز خانوار است، به نظام بازار و توزیع آسیب میزند. خواهش میکنم خریدها را به روال معمول و متعارف انجام دهند.