ژاپن در حال بررسی آزادسازی ذخایر راهبردی نفت

صدا و سیما شنبه 16 اسفند 1404 - 08:37
دولت ژاپن در پی تشدید تنش‌ها در غرب آسیا و نگرانی از اختلال در عرضه جهانی نفت، احتمال آزادسازی بخشی از ذخایر راهبردی نفت خود را بررسی می‌کند.

ژاپن در حال بررسی آزادسازی ذخایر راهبردی نفت

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاری صدا و سیما از کوالالامپور به نقل از خبرگزاری کیودو، یک منبع آگاه اعلام کرده توکیو در حال بررسی این گزینه است تا در صورت ادامه اختلال در عرضه نفت در پی جنگ میان آمریکا و رژیم صهیونیستی با ایران، از کمبود انرژی در این کشور جلوگیری کند.

بر اساس این گزارش، ژاپن ممکن است این اقدام را به‌صورت مستقل و بدون هماهنگی بین‌المللی انجام دهد. در صورت اجرای چنین تصمیمی، این نخستین بار از زمان ایجاد نظام ذخیره‌سازی ملی نفت در سال ۱۹۷۸ خواهد بود که ژاپن به تنهایی از این ذخایر استفاده می‌کند.

این در حالی است که آزادسازی ذخایر نفتی معمولاً در قالب اقدام هماهنگ کشور‌ها تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی انجام می‌شود؛ اقدامی که پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین در سال ۲۰۲۲ نیز صورت گرفته بود.

بر اساس آمار رسمی، ژاپن تا پایان ماه دسامبر ذخایر نفتی معادل ۲۵۴ روز مصرف داخلی در اختیار داشته که از این مقدار ۱۴۶ روز آن مربوط به ذخایر دولتی است که در پایگاه‌هایی در سراسر این کشور نگهداری می‌شود.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.