به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، وزارت امور خارجه سوئیس در بیانیهای اعلام کرد بیانیه مشترک صادرشده از سوی قطر و پاکستان ــ که در چارچوب تحولات خاورمیانه نقش میانجی میان تهران و واشنگتن را بر عهده داشتند ــ مورد توجه قرار گرفته است.
بنابر روایت ایرنا، در این بیانیه آمده است: تسهیلکننده سوئیسی از پیشرفتهای سازنده حاصلشده در جریان گفتوگوهای فشرده دیپلماتیک که در شب ۲۱ تا ۲۲ ژوئن در بورگناشتوک میان میانجیها، ایران و ایالات متحده ادامه داشت، استقبال میکند.
وزارت امور خارجه سوئیس همچنین از تصمیم طرفها برای تشکیل یک «کمیته عالی» بر اساس مفاد یادداشت تفاهم استقبال کرد و افزود: این گامی مثبت است که به سازماندهی مرحله بعدی روند سیاسی و فنی کمک خواهد کرد.
در ادامه این بیانیه تأکید شده است که طرفها بر سر یک نقشه راه برای دستیابی به توافق نهایی ظرف ۶۰ روز به توافق رسیدهاند؛ اقدامی که به گفته این وزارتخانه «شرایط لازم را برای ازسرگیری فوری گفتوگوهای فنی جدید فراهم میکند.»
وزارت امور خارجه سوئیس در پایان تأکید کرد این کشور در چارچوب سنت دیرینه خود در ارائه «مساعی جمیله» همچنان آماده حمایت از این روند است و افزود: هدف ما آن است که دیپلماسی سوئیس به کاهش تنشها، تقویت ثبات و تحقق صلح کمک کند.
سوئیس که از روز یکشنبه میزبان مذاکرات ایران و آمریکا بوده است، اعلام کرد این مذاکرات پس از دیدار هیأتهای عالیرتبه دو کشور با هدف پایان دادن به جنگ در خاورمیانه وارد مرحله فنی شده است.
بر اساس این گزارش، هیأتهای مذاکرهکننده به ریاست جیدی ونس معاون رئیسجمهور آمریکا و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، امروز (دوشنبه) سوئیس را ترک میکنند تا نمایندگان دو طرف، گفتوگوهای فنی را بهصورت غیرعلنی در طول هفته جاری در مجموعه اقامتی بورگناشتوک در آلپ سوئیس ادامه دهند.
دولتهای پاکستان و قطر نیز بامداد دوشنبه در بیانیهای مشترک اعلام کردند که طرفها «بر سر نقشه راهی برای دستیابی به توافقی نهایی ظرف ۶۰ روز به توافق رسیدهاند؛ اقدامی که زمینه را برای آغاز فوری گفتوگوهای فنی جدید فراهم میسازد.»
در همین حال، «سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه کشورمان با استقبال از روند مذاکرات، اعلام کرد گفتوگوها با «پیشرفتهای قابل توجه» همراه بوده و در مسیر تأمین دیدگاهها و مطالبات ایران پیش میرود.
۲۱۹











