استاندار خراسان رضوی:کلیسای انجیلی مشهد تملک و به مرکز گفت‌وگوی ادیان تبدیل می‌شود

ایرنا چهارشنبه 20 خرداد 1405 - 10:46
مشهد- ایرنا- استاندار خراسان رضوی گفت: به شهرداری، میراث فرهنگی و سایر دستگاه‌های مرتبط تکلیف می‌شود زمین کلیسای انجیلی مشهد را تملک و به عنوان مرکز گفت‌وگوی بین ادیان احیا کنند.

غلامحسین مظفری روز چهارشنبه در آیین افتتاح طرح بازپیرایی و احیای بازار تاریخی فرش مشهد افزود: ستاد لازم برای تحقق این مهم باید تشکیل و از ظرفیت استانی و مردمی نیز در این راستا استفاده شود.

وی اضافه کرد: استانداری نیز همراهی لازم را خواهد داشت و اجازه نمی‌دهیم مردم مشهد به اقلیت ستیزی متهم شوند.

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: در شهری که به واسطه حضور امام رضا(ع) در دین و تاریخ و گفت‌وگوی بین ادیان سرآمد است اقدام نهادی در تخریب کلیسای انجیلی بسیار تلخ بود.

مظفری تصریح کرد: فارغ از موضوعات حقوقی، در حوزه تمدنی خراسان نباید اجازه داد این گونه انفاقات رخ دهد.

وی ادامه داد: بازسازی بناهای تاریخی اقدام ارزشمندی است و باید هویت ایرانی حفظ و پاسداری شود و بازارهای تاریخی نیز به عنوان میراث گرانقدر باید حفظ و احیا شود.

استاندار خراسان رضوی گفت:در کشورهایی که تمدنی ندارند، گردشگری رونق زیادی دارد. ایران زمین و خراسان دارای تمدن غنی است و باید از این ظرفیت برای توسعه گردشگری استفاده شود.

مظفری افزود: ۵۳۰ مدرسه طی یک سال گذشته با همکاری مردم در استان خراسان رضوی ساخته شده است و برای احیای آثار تاریخی نیز باید مردم را پای کار آورد.

به گزارش ایرنا، چند روز قبل کلیسای انجیلی مشهد به صورت شبانه تخریب شد که واکنش بسیاری از رسانه‌ها و فعالان فرهنگی و حوزه تاریخی و حتی واکنش دادستان مشهد را درپی داشت.

بنا به اظهار سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی این بنای تاریخی با وجود خروج از فهرست آثار ملی در سال‌های گذشته، همچنان در ضوابط و اسناد مصوب شهری به عنوان اثری واجد ارزش تاریخی است و هرگونه اقدام عمرانی در آن مستلزم رعایت الزامات قانونی و اخذ مجوزهای لازم بوده و هست.

حمید حلاج‌مقدم روز جمعه هفته گذشته در تشریح آخرین وضعیت کلیسای انجیلی مشهد به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این بنا که در دهه‌های گذشته از کاربری مذهبی خارج شده و در سال‌های اخیر با کاربری مسکونی مورد استفاده قرار می‌گرفت و از جمله بناهای شناخته‌ شده تاریخی شهر مشهد محسوب می‌شود که با وجود خروج از فهرست آثار ملی بر اساس رأی صادره در سال‌های گذشته، همچنان در اسناد مصوب حریم بافت تاریخی و طرح تفصیلی حوزه مرکزی شهر به عنوان بنایی واجد ارزش تاریخی مورد شناسایی و حفاظت قرار دارد.

وی افزود: اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی خراسان رضوی طی سال‌های اخیر پیگیری‌های لازم برای حفاظت از این بنا و فراهم‌سازی مقدمات ثبت مجدد آن را در دستور کار داشته و در مکاتبات و استعلام‌های رسمی نیز بر ضرورت صیانت از ارزش‌های تاریخی و معماری اثر تاکید کرده است.

وی ادامه داد: در پی استعلام‌های صورت‌گرفته درباره وضعیت ملک، اداره‌کل میراث‌فرهنگی ضمن اعلام بلامانع بودن نقل و انتقال مالکیت در چارچوب قوانین به‌صراحت بر ضرورت حفاظت، نگهداری و مرمت بنا تاکید کرده و همچنین الزامات قانونی مرتبط با هرگونه مداخله عمرانی در این ملک را به شهرداری و مالک اعلام کرده بود.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.