بانوی مرگ مغزی مشهدی جان سه نفر را در مشهد نجات داد
مسوول واحد فراهمآوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اهدای اعضای مرحومه «فاطمه زنگنه بایگی» بانوی مرگ مغزی ۴۱ ساله معرفی شده از بیمارستان امام زمان(عج) مشهد به سه بیمار نیازمند عضو حیاتی دوباره بخشید.
دکتر ابراهیم خالقی افزود: در هزار و هشتصد و سی و سومین عمل اهدای عضو از اهداکننده مرگ مغزی این دانشگاه، پس از تایید مرگ مغزی و کسب رضایت خانوادهاش، در بیمارستان منتصریه زیر عمل جراحی اهدای عضو قرار گرفت و کلیههای وی توسط تیم پیوند کلیه در این بیمارستان به یک مرد ۴۶ ساله ساکن قائن و یک بانوی ۳۴ ساله ساکن مشهد پیوند شد و کبد او نیز به یک بانوی ۵۴ ساله ساکن بجنورد که از نارسایی کبد در رنج بود اهدا شد.
سالانه یکهزار مورد ابتلا به سرطان در نیشابور ثبت میشود
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: سالانه حدود یکهزار مورد ابتلا به سرطان در نیشابور بزرگ ثبت میشود که عمدتا سرطانهای پستان و روده بزرگ و راست روده (کولورکتال) هستند.
دکتر سعید سپهریکیا با بیان این که انسان سالم محور توسعه پایدار است، افزود: سلامتی فقط بیمار نبودن محسوب نمیشود. بلکه رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی را شامل میشود. بسیاری از بیماریها با رعایت اصول بهداشتی و اصلاح سبک زندگی قابل پیشگیری هستند و مهمترین عامل در مساله سرطان، سبک زندگی است.
رشد ۴۲ درصدی رهاسازی بچهماهی در رشتخوار
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رُشتخوار گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۶۰ هزار و ۸۴۵ قطعه بچه ماهی کپور در استخرهای ذخیره آب کشاورزی این شهرستان رهاسازی شد که نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۲ درصد افزایش یافتهاست.
جمشید معاون افزود: البته بجز ماهی کپور، رهاسازی ماهیهای دیگر نظیر فیتوفاگ و همچنین ماهیهای تزیینی نیز از رشد ۸۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار است.
وی تعداد استخر فعال در این شهرستان را ۳۶ باب و تعداد فعالان این حوزه اقتصادی رُشتخوار را، ۳۶ نفر اعلام کرد و گفت: توسعه این صنعت در استخرهای دومنظوره، صرفاً محدود به تولید پروتئین با کیفیت نیست، بلکه هدف اصلی ما توانمندسازی اقتصادی کشاورزان است.












