تداوم تولید و صادرات محصولات کشاورزی هرمزگان در شرایط جنگ تحمیلی

ایرنا دوشنبه 11 خرداد 1405 - 10:11
بندرعباس - ایرنا - رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان با اشاره به شرایط خاص جنگی و اختلال‌های ایجاد شده در حمل ‌ونقل و صادرات، گفت: با وجود همه محدودیت‌ها، تولید و برداشت محصولات کشاورزی در استان بدون وقفه ادامه یافت و علاوه بر تامین بازار داخلی، صادرات محصولات گلخانه‌ای نیز با مسیرهای جایگزین از سر گرفته شد.

محسن یکتاپور روز شنبه در دیدار با سرپرست و خبرنگاران خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) بندرعباس افزود: استان هرمزگان در فصل زمستان که بسیاری از مناطق کشور با سرمای هوا مواجه هستند، یکی از قطب‌های اصلی تولید خارج از فصل محصولات سبزی و صیفی از جمله گوجه‌فرنگی، بادمجان، فلفل و پیاز به شمار می‌رود و نقش مهمی در تامین بازار کشور دارد.

وی بیان کرد: فصل برداشت این محصولات در هرمزگان از بهمن‌ماه آغاز می‌شود و تا نیمه اردیبهشت ادامه دارد، اما همزمانی این دوره با آغاز جنگ و بسته شدن برخی مرزها و بنادر، مشکلاتی در روند صادرات و حمل‌ونقل ایجاد کرد.

مسیرهای جایگزین برای صادرات محصولات

رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان اظهار کرد: با آغاز جنگ تحمیلی سوم برخی مرزهای تجاری بسته شد و در شرایطی که محصولات گلخانه‌ای استان آماده بسته‌بندی و صادرات بود، با چالش جدی در انتقال کالا مواجه شدیم.

یکتاپور ادامه داد: با تلاش و پیگیری‌های انجام شده، مسیرهای جایگزین برای صادرات فعال شد و برای نخستین بار بخشی از محصولات کشاورزی و گلخانه‌ای هرمزگان از طریق مسیر دریایی به بازارهای هدف منتقل شد.

وی تاکید کرد: با وجود این شرایط، تولیدکنندگان و مجموعه مدیریت استان تلاش کردند تا روند تامین محصولات متوقف نشود و حتی در مقاطعی که قیمت گوجه‌فرنگی در تهران افزایش یافت، محصولات هرمزگان به بازار پایتخت ارسال شد و به تنظیم بازار کمک کرد.

تداوم برداشت گندم در شرایط جنگی

رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان همچنین به برداشت زودهنگام گندم در هرمزگان اشاره کرد و گفت: استان هرمزگان هرساله نخستین منطقه کشور در برداشت گندم است و این محصول از نیمه فروردین‌ماه آغاز می‌شود.

یکتاپور افزود: امسال نیز با وجود شرایط جنگی، عملیات برداشت بدون وقفه انجام شد و تاکنون نزدیک به ۴۰ هزار تن گندم برداشت و به سیلوهای استان منتقل شده است.

وی با اشاره به بارندگی‌های مناسب امسال در استان هرمزگان، اظهار کرد: این میزان برداشت می‌تواند نیاز استان به آرد و گندم را برای حدود ۷۵ روز ( ۲ تا سه ماه) تامین کند.

تامین بازار شب عید با وجود خسارت‌ها

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تامین میوه شب عید استان اشاره کرد و گفت: برای این منظور حدود ۲۰۰ تن سیب و ۲۲۰ تن پرتقال ذخیره‌سازی شده بود، اما یکی از انبارهای نگهداری میوه آسیب دید.

رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان ادامه داد: با وجود این خسارت، در مدت کوتاهی با هماهنگی انجام شده، میوه مورد نیاز از استان‌های دیگر تامین و وارد بازار شد تا کمبودی در ایام پایانی سال ایجاد نشود.

تلاش برای حفظ آرامش بازار

یکتاپور با قدردانی از همکاری رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی و مدیریت افکار عمومی گفت: با وجود اینکه هرمزگان از استان‌های خط مقدم در این شرایط محسوب می‌شود و برخی زیرساخت‌ها از جمله شناورهای شیلاتی نیز آسیب دیدند، اما تمام تلاش مجموعه مدیریتی استان بر این بود که مردم با کمبود کالاهای اساسی مواجه نشوند.

وی تاکید کرد: مجموعه بخش کشاورزی هرمزگان در کنار کشاورزان و تولیدکنندگان تلاش کرد تا تولید، برداشت و عرضه محصولات در این شرایط حساس بدون اختلال جدی ادامه یابد.

امنیت غذایی خط قرمز جهادکشاورزی

رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان همچنین با تاکید بر اینکه امنیت غذایی خط قرمز سازمان جهادکشاورزی است، اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی به دلیل درگیری مستقیم با زنجیره‌های گسترده از کشاورز و دامدار گرفته تا سفره مردم، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با بیان اینکه با وجود شرایط جنگی، دولت تمام تلاش خود را برای تامین کالاهای اساسی به کار گرفته است، تصریح کرد: در حال حاضر هیچ‌گونه کمبودی در عرضه کالاهای اساسی در استان نداریم و اقلام مورد نیاز مردم در دسترس است.

تاکید بر نقش رسانه‌ها به‌ویژه ایرنا در توسعه کشاورزی

رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان همچنین در این دیدار بر نقش موثر رسانه‌ها به‌ویژه ایرنا در انعکاس گسترده فعالیت‌ها، دستاوردها و مسائل بخش کشاورزی و افزایش آگاهی عمومی تاکید شد.

یکتاپور با اشاره به اهمیت اطلاع‌رسانی صحیح و به‌موقع در حوزه کشاورزی، اظهار کرد: رسانه‌ها به‌ویژه خبرگزاری ایرنا می‌توانند با انعکاس گسترده برنامه‌ها و اقدامات این بخش، نقش مهمی در آگاهی‌بخشی به مردم و بهره‌برداران ایفا کنند.

وی افزود: پوشش خبری فعالیت‌های بخش کشاورزی و انتقال مسائل و ظرفیت‌های این حوزه به جامعه، موجب افزایش مشارکت، حمایت و اعتماد عمومی خواهد شد.

تاکید ایرنا بر اطلاع‌رسانی حرفه‌ای در حوزه کشاورزی

سرپرست خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) بندرعباس نیز در دیدار با تاکید بر نقش رسانه در تبیین ظرفیت‌های بخش کشاورزی، گفت: ایرنا آمادگی دارد اخبار، برنامه‌ها و دستاوردهای حوزه کشاورزی را به‌صورت دقیق و حرفه‌ای پوشش دهد تا آگاهی عمومی نسبت به اهمیت این بخش افزایش یابد.

منوچهر صمدی به نقش رسانه‌ها در تبیین دستاوردهای ملی اشاره کرد و افزود: انعکاس صحیح و به‌موقع اخبار و برنامه‌های حوزه کشاورزی می‌تواند به تقویت اعتماد عمومی و همچنین حمایت بیشتر از تولیدکنندگان و فعالان این بخش کمک کند.

وی ادامه داد: ایرنا به‌عنوان خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، نگاه کامل و جامعی به مسائل و موضوعات کشور دارد و همین رویکرد می‌تواند زمینه‌ساز اطلاع‌رسانی موثر در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی باشد.

سرپرست خبرگزاری ایرنا بندرعباس تصریح کرد: این نگاه جامع و مسئولانه، ضامن موفقیت، عزت و خدمت صادقانه به مردم و کشور است و ایرنا تلاش می‌کند با بهره‌گیری از ظرفیت‌های رسانه‌ای خود، در مسیر توسعه و پیشرفت بخش‌های مختلف به‌ویژه کشاورزی نقش‌آفرینی کند.

به گزارش ایرنا، استان هرمزگان با دارابودن بیش از ۱۶۰ هزار هکتار سطح زیرکشت باغی و زارعی و همچنین تولید افزون‌بر سه میلیون و ۸۰۰ هزار تن انواع محصولات از جمله خرما، مرکبات، سبزی و صیفی، میوه‌های گرمسیری و همچنین بیش از ۷۵ هزار تن محصولات دامی از قابلیت‌های مناسبی در توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی برخوردار است.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.