هشدار آتش نشانی: نمای ساختمان‌ها را کامپوزیت نسازید

صدا و سیما چهارشنبه 23 اردیبهشت 1405 - 14:57
معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی تهران گفت: نما‌های کامپوزیت در زمان وقوع آتش‌سوزی می‌توانند به سرعت حریق را گسترش دهند.

هشدار آتش نشانی: نمای ساختمان‌ها را کامپوزیت نسازید

به گزارش خبرگزاری صداوسیما  حسن سیفی معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی تهران گفت: یکی از معضلاتی که سازمان آتش‌نشانی دارد، در خصوص نما‌های کامپوزیت است که در ساختمان‌ها به خصوص ساختمان‌های تجاری، اداری و حتی در نما‌های بیمارستانی هم استفاده می‌شود.

وی افزود:  هر وقت این دسته از ساختمان‌ها دچار طعمه حریق می‌شوند، یکی از چالش‌های سازمان آتش نشانی می‌شود و نمونه آن بیمارستان گاندی بود که به سرعت تسریع پیدا کرد و بخش اعظمی از بیمارستان را درگیر خودش کرد و این در حالی است که با فعالیت خیلی خوب آتش نشانی تهران توانستیم جلوی این کار را بگیریم و بیمار‌ها و افرادی که داخل بودند را از بیمارستان خارج کنیم.

سیفی با اشاره به حادثه اخیر مجتمع تجاری اداری ارغوان در شهر اندیشه، تصریح کرد: در حادثه این ساختمان متاسفانه چندین نفر از هم‌وطن‌های ما جان خود را از دست دادند.

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی تهران در خصوص نمای کامپوزیت گفت: شرایطی که کامپوزیت دارد، با توجه به نوع کامپوزیت که استفاده می‌شود، می‌تواند سریعا حریق را انتقال دهد و به سرعت می‌سوزد. باید به نظر من جلوی این کار در استفاده از نمای کامپوزیت گرفته شود.

وی ادامه داد: از نظر قانونی از سوی سازمان آتش نشانی در خصوص استفاده از نمای کامپوزیت هیچ تایید قانونی وجود ندارد که اظهار کنند از نمای کامپوزیت استفاده شود.

معاون عملیات سازمان آتش نشانی در خصوص تایم طلایی حریق گفت: هر حادثه‌ای که اتفاق افتاد باید به سازمان آتش نشانی حادثه را اعلام کنند نه این که خودشان شروع کنند به اطفا کردن و عملیات انجام دادن؛ چرا که وقتی زمان از دست خارج شده و تایم طلایی حریق آتش از بین برود و تازه به سازمان آتش نشانی اطلاع دهند؛ نیرو‌های عملیاتی در تایم طلایی نمی‌رسند و حریق گسترش پیدا می‌کند و حادثه بدتر می‌شود و بهترین روش این است که همزمان اگر اطفا انجام می‌دهند، به سازمان آتش نشانی نیز اعلام کنند.

وی در پاسخ به این که در مجتمع‌ها بیشترین بی توجهی به ایمنی در چه زمینه‌ای است؟ گفت: در مکان‌هایی که حالت مجمتعی دارد، مثل پاساژ‌ها و مراکز تجاری، چون تعداد زیادی از افراد آنجا دخل و تصرف ایجاد می‌کنند، سلیقه‌ای رفتار می‌شود. وقتی سلقیه‌ای رفتار می‌شود، از آن چارچوب قوانین که خارج شد، خود این‌ها معضل‌هایی به وجود می‌آورد. یعنی از موضوعات قانونی تخطی و رد می‌شود و باعث رخ داد حادثه می‌شود و بهترین روش این است که استاندارد‌ها همه رعایت شود و یک مجموعه به صورت یکپارچه و درست مدیریت شود تا این اتفاقات رقم نخورد. به طور مثال پاساژ ارغوان که بنده به شرایط آنجا اشرافیت داشتم، در بخشی از ساختمان سیستم بتنی اجرا شده و در بخشی فلزی استفاده شده و نما هم کامپوزیت بود و همه این عوامل از جمله معضلاتی بود که می‌تواند دامن گیر باشد.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.