به گزارش رکنا ، اسفند ماه سال گذشته و دقیقا چند روز پیش از آغاز جنگ، سید محسن زهرایی رئیس اداره بیماریهای قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت از بررسی ورود واکسن HPV به برنامه ملی واکسیناسیون در کمیته کشوری ایمنسازی خبر داد. او گفته بود: «موضوع واکسن HPV در کمیته کشوری ایمنسازی بررسی و از نظر علمی تأیید شده است، اما همچنان نیاز است اطلاعات تکمیلی درباره نحوه دستیابی این واکسن به اهداف برنامه ایمنسازی در کشور جمعآوری و تحلیل شود.»
زهرایی این را هم گفته بود که در کشورهایی که واکسن در برنامه ملی اجرا شده، نتایج مثبت آن در شاخصهای سلامت عمومی مشاهده شده است.
با وجود اهمیت این بیماری و زمینهسازی آن برای ابتلا به انواعی از سرطان در مبتلایان اما آمار شیوع این بیماری در کشور مشخص نیست، موضوعی که قباد مرادی، رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت هم بر آن تاکید کرده است: «اطلاعات و مطالعات دقیقی در خصوص شیوع HPV در جمعیت عمومی کشور وجود ندارد.»
با وجود فقدان آمار دقیق اما به نظر میرسد، میزان ابتلا به این بیماری به جایی رسیده که وزارت بهداشت نیاز به گنجاندن این واکسن را در برنامه ملی واکسیناسیون احساس کرده است. با این حال با شروع جنگ و تبعات آن از جمله کمبود برخی از اقلام دارویی و گرانی افسار گسیخته آنها، آنچه مغفول ماند همین موضوع واکسیناسیون HPV در کشور بود.