براساس گزارشی که «والاستریت ژورنال» منتشر کرده، گوگل درحال مذاکره با اسپیسایکس (SpaceX) است تا از کمک این شرکت برای پیشبرد تلاشهای اولیه خود در زمینه ساخت دیتاسنترهای مداری استفاده کند. اگر این مذاکرات به توافق منجر شود، دو شرکتی که در این حوزه تا حدی رقیب یکدیگر محسوب میشوند، در کنار هم کار خواهند کرد.
گوگل پیشتر پروژه بلندپروازانهای با نام Project Suncatcher را معرفی کرده بود که هدف آن بررسی امکان ساخت دیتاسنترهای فضایی است. این پروژه حتی پیش از ورود رسمی اسپیسایکس به ایده دیتاسنترهای مداری آغاز شده بود. گوگل در ماه نوامبر خبر این پروژه را اعلام کرد، درحالیکه ایلان ماسک در ماه فوریه از ادغام اسپیسایکس و xAI با هدف پرتاب ۱ میلیون ماهواره دیتاسنتر مداری خبر داد.
طبق گزارش والاستریت ژورنال، گوگل علاوهبر اسپیسایکس، با دیگر شرکتهای فعال در حوزه پرتاب موشک نیز درحال گفتگو است. گفته شده که این غول جستجو هماکنون با شرکت Planet Labs فعال در حوزه تصویربرداری ماهوارهای از زمین، همکاری میکند تا ماهوارههایی را که قرار است به فضا بفرستد، طراحی و تولید کند.
هم «سوندار پیچای»، مدیرعامل گوگل، و هم ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیسایکس، دیتاسنترهای مداری را آیندهای اجتنابناپذیر توصیف کردهاند. پیچای در مصاحبهای با فاکس نیوز در ماه نوامبر گفته بود:
«برای من هیچ تردیدی وجود ندارد که حدود یک دهه دیگر، این روش را بهعنوان شیوهای عادیتر برای ساخت دیتاسنترها خواهیم دید.»

ایلان ماسک نیز هنگام ادغام اسپیسایکس و xAI گفته بود ظرف ۳ سال، ماهوارهها ارزانترین روش برای تأمین توان پردازشی هوش مصنوعی خواهند بود.
بااینحال، برخی کارشناسان درباره امکان پردازشهای استنتاج هوش مصنوعی در فضا و در مقیاس بزرگ تردید دارند. یکی از چالشهای اصلی این حوزه، قرارگرفتن پردازندههای گرافیکی (GPU) ماهوارهها در معرض تابش مداوم کیهانی است؛ موضوعی که میتواند توانایی آنها برای انجام محاسبات بدون خطا را تحتتأثیر قرار دهد. از سوی دیگر، خنککردن این پردازندهها در خلأ نزدیک به فضای بیرونی دشوار است، زیرا در چنین محیطی تنها راه دفع گرما، تابش تدریجی آن به بیرون است.
علاوهبراین، قراردادن میلیونها ماهواره در مدار پایین زمین احتمالاً پیامدهای بسیار آسیبزایی برای جو سیاره خواهد داشت و میتواند توانایی سایر شرکتها و دولتها برای پرتاب ایمن فضاپیماها را نیز تحتتأثیر قرار دهد.