فضای مجازی مکملی برای شبکه‌های رادیویی

صدا و سیما شنبه 12 اردیبهشت 1405 - 14:26
رادیو به فضای مجازی به عنوان فرصتی برای گسترش مخاطبان و تنوع در تولید محتوا نگاه می‌کند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، چهارم اردیبهشت سال ۱۳۱۹ اولین فرستنده رادیویی در ایران در محل بی‌سیم در مکان فعلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات افتتاح شد.آقای مهدی آذر مکان قائم مقام معاون صدا و مدیر شبکه رادیو ایران با حضور در استودیو شبکه خبر گفت: در رادیو پیشکسوتان زیادی داریم که از آنها درس یاد گرفتیم و رسانه همیشه قدردان این بزرگواران است، اما در باره قالب‌های برنامه سازی و نو آوری‌ها در این چهار سالی که در خدمت­ آقای بخشی زاده معاون صدا هستیم ایشان تلاش کردند که ساختار‌ها و قالب‌های جدیدی را در رادیو ارتقا ببخشند و اهمیت ویژه‌ای داده‌اند، از جمله این ساختار‌ها می‌توان به پادکست اشاره کرد که ساختار جدیدی است و طرفداران زیادی به ویژه بین جوانان و نوجوانان دارد، این اتفاقی بود­ که در رادیو رقم خورد و خیلی از برنامه سازان­ تلاش کردند که در این­ حوزه ورود کنند، مدیر رادیو جوان متصدی برگزاری رویداد ملی پادکست است که تا کنون دو دوره از آن برگزار شده و سومین دوره هم­­دارد برگزار می‌شود، در باره قالب مستند که یک قالب اثر گذار و ماندگار است قبلا بدان کمتر توجه می‌شد ولی الان بسیار بدان توجه شده به گونه‌ای که چهارمین دوره جشنواره مستند پژواک بزودی افتتاحیه و اختتامیه آن برگزار می‌شود.آذر مکان ادامه داد: روز‌های اولی که وارد رادیو شدم شاید ۵ سال پیش که به عنوان مدیر رادیو ورزش، من یکی از داوران جشنواره پژواک بودم، الان که آثاری را که به جشنواره ارسال شده گوش می‌کنم، خیلی ارتقا پیدا کرده و اصلا قابل مقایسه نیست، همین طور کتاب صوتی، کتاب صوتی الان با اقبال خیلی خوب مردم مواجه است به واسطه وقت محدود مردم بیشتر از این که کتاب بخوانند دوست دارند کتاب گوش کنند، ما در ایرانصدا تلاش کردیم مجموعه‌ای از کتاب‌های صوتی را داشته باشیم، در یک سال گذشته­ اتفاقی که در غزه افتاد و یحیی سنوار که اسطوره و قهرمان ملی و بین المللی شد بلافاصله همکاران ما در ایرانصدا کتاب­ این شهید بزرگوار به نام «خار و میخک» را تبدیل کردند به کتاب صوتی که بازخورد‌های بسیار خوبی نیز از مخاطبان گرفت.قائم مقام معاون صدا و مدیر شبکه رادیو ایران در ادامه افزود: فضای مجازی را ما مکمل رادیو می‌دانیم و تهدیدی برای رادیو نمی‌دانیم و  تلاش می‌کنیم که از این ظرفیتی که وجود دارد استفاده کنیم، معاون شورای سیاستگزاری فضای مجازی را در رادیو تشکیل داده و در جلسات منظم هفتگی موضوعات مختلف را پیگیری می‌کنیم، ما در همین فضای مجازی، نرم افزار کاربردی ایرانصدا را داریم که این نرم افزار متشکل از پخش زنده رادیو‌ها است یعنی اگر کسی به رادیو دسترسی نداشته باشد خیلی راحت می‌تواند نرم افزار کاربردی ایرانصدا را دانلود کند، نصب کند و از طریق آن هر رادیویی را که بخواهد بشنود، تمام مطالب و برنامه‌های رادیو آرشیو می‌شود که مخاطبان می‌توانند استفاده کنندو مجموعه‌های گوناگونی را این نرم افزار از جمله کتاب گویا، پادکست و موسیقی دارد، ما تلاش کردیم که همه برنامه‌های رادیو که از رادیو‌های مختلف پخش می‌شود، اینها را قطعه قطعه در فضای مجازی و در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنیم، فضای مجازی در واقع به نوعی مکمل شبکه‌های رادیویی است.آذرمکان گفت: رادیو، چون یک­ رسانه صریح است و سعی می‌کند که در حوادث مختلفی که اتفاق می‌افتد به سرعت اطلاع رسانی کند، در بحران‌ها اولین وسیله رادیو است، خیلی مواقع از رادیو استفاده بهینه شده در بحران ها، علاوه بر آن در موضوعات اجتماعی و اقتصادی وظیفه ذاتی رادیو که اطلاع رسانی و تحلیل و تبیین مسائل هست ما علاوه بر این کار‌هایی که در رادیو انجام می‌دهیم، پویش‌های مختلفی به مناسبت‌های مختلف راه می‌اندازیم از جمله پویش «به عشق علی» که تقریبا هر سال در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود و هدف آن آزادی زندانیان جرایم غیر عمد است، پویش «دایره انصاف» را داریم که هدف آن­ ترویج انصاف دربین مردم ­است، پویش «حمت» یعنی حمایت مردم از تولید که همان شعار سالی که رهبری فرمودند ما در قالب یک پویش آن را تبیین می‌کنیم و بسیاری از این پویش‌ها که در شبکه‌های مختلف تلاش می‌کنیم که مشارکت مردم را داشته باشیم.وی ادامه داد: مردم می‌توانند در برنامه سازی هم مشارکت داشته باشند، ما در رادیو‌های مختلف، باشگاه‌های مختلف داریم مثلا در رادیو ایران ما باشگاه «ایرانیاران»، «سلامتیاران» و «ورزشیاران» را داریم، ایرانیاران حدود ۴ هزار نفر در سراسر کشور هستند برای ما تولید محتوا می‌کنند و ارسال می‌کنند و ما آنها را پخش می‌کنیم، همین امروز درباره حادثه بندر شهید رجایی چند گزارشگر از بندرعباس و جا‌های مختلف گزارش گرفتند و ارسال کردند و ما پخش می‌کنیم. ­آذر مکان­ افزود: سلامتیاران ما سفیران سلامت در سراسر کشور در مدارس داریم حدود ۳۵ هزار دانش آموز و معلم با باشگاه سلامتیاران ما که سفیران سلامت هستند، همکاری می‌کنند، در رادیو جوان ما باشگاه «دانشمندان جوان»، باشگاه «طنزپردازان» و «باشگاه پادکسترها» ­را داریم.وی در پایان افزود: همه این جشنواره‌هایی که برگزار می‌شوند با یک اهدافی پایه گذاری شدند، مثلا جشنواره پژواک تلاش کرده که قالب مستند را ارتقا دهد و­ یکی از اهداف ما ارتقای برنامه سازی و استعداد یابی هست تا بتوانیم برنامه سازی در رادیو را تقویت کنیم.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.