اذعان سازمان ملل به رفتارهای "وحشیانه،غیرانسانی و تحقیرآمیز" در زندان گوانتانامو

الف شنبه 12 اردیبهشت 1405 - 07:38
بازرس حقوق بشر سازمان ملل در نخستین گزارش از زندان گوانتانامو اذعان کرد که ۳۰ زندانی این بازداشتگاه با رفتاری "وحشیانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز" مواجهند و آمریکا باید ضمن تعطیلی این مکان، عذرخواهی کند.

به گزارش ایرنا، تارنمای آکسیوس امروز نوشت که در جریان گزارش فیونوآلا نی آئولاین (Fionnuala Ní Aoláin) به شورای حقوق بشر سازمان ملل، از دولت آمریکا خواسته شده تا هر چه سریعتر تکلیف قضایی زندانیان را تعیین کرده، عذرخواهی نموده و تضمین دهد که چنین اقدامی دیگر تکرار نشود.

بر اساس این گزارش که پس از نخستین بازدید بازرس سازمان ملل در ۲۱ سال گذشته انجام شده، آمده که تک تک این زندانیان از آسیب های ناشی از بازجویی، شکنجه و بازداشت خودسرانه رنج می بردند.

وی افزود: بازجویی و شکنجه سیستماتیک در چندین مکان از جمله زندان گوانتانامو مهمترین مانع در دستیابی متهمان حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر به حق اجرای عدالت و مسئولیت پذیری است.

در همین حال، گزارش هایی که به تازگی از شکنجه یکی از زندانیان سیا در رسانه های آمریکایی منتشر شده، نشان می دهد که مقام های ارشد دولت وقت آمریکا از شکنجه او آگاه بوده و با وجود همکاری با ماموران، بر ادامه آزار و اذیت این زندانی پافشاری کردند.

دیک چنی معاون جرج بوش، رئیس جمهوری وقت آمریکا، کاندولیزا رایس مشاور امنیت ملی کاخ سفید و جرج تنت رئیس وقت سیا حتی پس از آنکه دریافتند "ابوزبیده" در حال همکاری با ماموران است، به شکنجه گران آمریکا چراغ سبز نشان دادند تا به آزار و اذیت وی ادامه دهند.

در جریان یکی از جلساتی که در مورد این زندانی فلسطینی تبار عربستان برگزار شده بود، جان اشکرافت، دادستان کل آمریکا، گفت: چرا در کاخ سفید در این مورد گفت و گو می کنیم؟ قضاوت تاریخ خوشایند نخواهد بود.

منبع خبر "الف" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.