توضیحات آموزش و پرورش درباره تعطیلی مدارس و رصد دانش‌آموزان توسط معلمان

گسترش نیوز یکشنبه 06 آذر 1401 - 13:23
 سرپرست معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد کرد: با این کار طی یک دوره سه‌ساله کلیه معلمان آموزش‌‌های لازم را حداقل در یک درس دریافت خواهند کرد و آماده ارائه طراحی‌های آموزشی خلاقانه خود خواهند بود.

معصومه نجفی، سرپرست معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با حضور در برنامه‌ای تلویزیونی در خصوص افت سطح سواد کودکان گفت: براساس پژوهش‎های انجام شده، از پیامدهای غیرحضوری بودن آموزش طی دو سال گذشته، پایین آمدن کیفیت آموزش بوده است، لذا طرح جبران و تثبیت یادگیری در تابستان گذشته به منظور جبران این افت اجرا و مقرر شد فاز دوم آن در سال جاری پس از شناسایی دوباره دانش آموزان نیازمند توجه، به مرحله اجرا دربیاید.

وی افزود: سنجش دانش آموزان در دوره ابتدایی به شکل کیفی توصیفی صورت می‎گیرد و احراز شایستگی‎های عمومی دانش آموزان از طریق آزمون‎های مداد کاغذی و دریک فضای استرس‎زای امتحانی ممکن نیست و لازمه این دریافت، رصد دانش آموزان توسطه معلمان در یک بازه زمانی است.

نجفی تصریح کرد: معلمان از مهر تا اواسط آذرماه فرصت خواهند داشت که طی فرایند تدریس، مرحله شناسایی دانش آموزان را طی کرده و آن دسته از دانش آموزان که در هر درس نیازمند توجه بیشتر هستند را شناسایی کنند.

سرپرست معاونت آموزش ابتدایی لزوم ایجاد یک نگاه کلان به مسئله ارتقاء سطح سواد و شایستگی‎های عمومی دانش آموزان را مهم دانست و با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری(حفظه الله) در طی ده سال گذشته، از چهار کلیدواژه سیاست‎گذاری آموزشی، فضا و تجهیزات، معلم و محتوا، به عنوان ارکانی که می‎توانند یک نظام آموزشی را مورد حمایت قرار دهند، نام برد.

 نجفی توجه به معلم که یکی از مهم‎ترین ارکان این اصول چهارگانه دانست و گفت: توانمندسازی معلم به معنای واقعی را مورد تاکید است.

وی افزود: معاونت ابتدایی بخش عمده‎ای از برنامه‎های خود را متمرکز بر توانمندسازی معلمان و ارتقاء کیفیت آموزش درنظر گرفته است که طراحی بسته آموزشی ویژه کلاس اولی‎ها و برنامه توانمندسازی معلمان از آن جمله می‎باشد.

سرپرست معاونت آموزش ابتدایی بالا بودن شاخص تکرار پایه در اول ابتدایی نسبت به سایر دوره‎ها را دلیل توجه بیشتر به تغییر رویکرد در فرایند آموزشی این دانش آموزان اعلام کرد و گفت: در بسته آموزشی طراحی شده که به طور آزمایشی برای۸۳۰۰ کلاس روستایی در سراسر کشور به صورت هفتگی تهیه و ارسال می‎شود؛ تمام اجزاء مورد نیاز معلم برای تدریس که شامل فیلم، فلش کارت، کتاب داستان، بازی‎های مرتبط با عنوان درس و ... است در نظر گرفته شده و هدف آن تغییر رویکرد معلمان از شیوه سنتی به روش‎های نوین آموزشی و با در نظرگرفتن ساحت‎های شش گانه تربیتی می‎باشد.

نجفی شناخت عوامل اصلی افت تحصیلی دانش آموزان و به کارگیری سیاست‎های درست و اثربخش در برون رفت از این چالش را  ضروری دانست و از برگزاری دوره‎هایی ویژه سر گروه‎های اصلی معلمان از تمام استان‎های کشور به عنوان برنامه دیگر معاونت ابتدایی در مسیر توانمندسازی معلمان خبر داد.

وی شبکه سازی قوی و گفتمان سازی آموزشی را پشتوانه این طرح دانست و تصریح کرد: با این کار طی یک دوره سه‌ساله کلیه معلمان آموزش‌‌های لازم را حداقل در یک درس دریافت خواهند کرد و آماده ارائه طراحی‌های آموزشی خلاقانه خود خواهند بود.

سرپرست آموزش ابتدایی گفت: طرح یارمهربان و تجهیز کتابخانه‌‎های کلاسی با کتاب‎‌های منتخب که شامل همه ساحت‎های تربیتی است؛ با تعیین سه زمان ۱۵ تا ۲۰ دقیقه‌‎ای برای کتابخوانی از فعالیت‌هایی است که در سال تحصیلی جدید در در همه مدارس ابتدایی اجرا می‎شود.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، نجفی در پایان تصریح کرد: با وجود برنامه شاد دیگر شاهد تعطیلی مدارس نخواهیم بود و هرگاه بنا به دلیلی شرایط برگزاری کلاس به شکل حضوری مهیا نباشد؛ حتما این امکان وجود دارد که از طریق اپلیکیشن شاد به شکل مجازی برگزار شود.

 

معصومه نجفی، سرپرست معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با حضور در برنامه‌ای تلویزیونی در خصوص افت سطح سواد کودکان گفت: براساس پژوهش‎های انجام شده، از پیامدهای غیرحضوری بودن آموزش طی دو سال گذشته، پایین آمدن کیفیت آموزش بوده است، لذا طرح جبران و تثبیت یادگیری در تابستان گذشته به منظور جبران این افت اجرا و مقرر شد فاز دوم آن در سال جاری پس از شناسایی دوباره دانش آموزان نیازمند توجه، به مرحله اجرا دربیاید.

وی افزود: سنجش دانش آموزان در دوره ابتدایی به شکل کیفی توصیفی صورت می‎گیرد و احراز شایستگی‎های عمومی دانش آموزان از طریق آزمون‎های مداد کاغذی و دریک فضای استرس‎زای امتحانی ممکن نیست و لازمه این دریافت، رصد دانش آموزان توسطه معلمان در یک بازه زمانی است.

نجفی تصریح کرد: معلمان از مهر تا اواسط آذرماه فرصت خواهند داشت که طی فرایند تدریس، مرحله شناسایی دانش آموزان را طی کرده و آن دسته از دانش آموزان که در هر درس نیازمند توجه بیشتر هستند را شناسایی کنند.

سرپرست معاونت آموزش ابتدایی لزوم ایجاد یک نگاه کلان به مسئله ارتقاء سطح سواد و شایستگی‎های عمومی دانش آموزان را مهم دانست و با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری(حفظه الله) در طی ده سال گذشته، از چهار کلیدواژه سیاست‎گذاری آموزشی، فضا و تجهیزات، معلم و محتوا، به عنوان ارکانی که می‎توانند یک نظام آموزشی را مورد حمایت قرار دهند، نام برد.

 نجفی توجه به معلم که یکی از مهم‎ترین ارکان این اصول چهارگانه دانست و گفت: توانمندسازی معلم به معنای واقعی را مورد تاکید است.

وی افزود: معاونت ابتدایی بخش عمده‎ای از برنامه‎های خود را متمرکز بر توانمندسازی معلمان و ارتقاء کیفیت آموزش درنظر گرفته است که طراحی بسته آموزشی ویژه کلاس اولی‎ها و برنامه توانمندسازی معلمان از آن جمله می‎باشد.

سرپرست معاونت آموزش ابتدایی بالا بودن شاخص تکرار پایه در اول ابتدایی نسبت به سایر دوره‎ها را دلیل توجه بیشتر به تغییر رویکرد در فرایند آموزشی این دانش آموزان اعلام کرد و گفت: در بسته آموزشی طراحی شده که به طور آزمایشی برای۸۳۰۰ کلاس روستایی در سراسر کشور به صورت هفتگی تهیه و ارسال می‎شود؛ تمام اجزاء مورد نیاز معلم برای تدریس که شامل فیلم، فلش کارت، کتاب داستان، بازی‎های مرتبط با عنوان درس و ... است در نظر گرفته شده و هدف آن تغییر رویکرد معلمان از شیوه سنتی به روش‎های نوین آموزشی و با در نظرگرفتن ساحت‎های شش گانه تربیتی می‎باشد.

نجفی شناخت عوامل اصلی افت تحصیلی دانش آموزان و به کارگیری سیاست‎های درست و اثربخش در برون رفت از این چالش را  ضروری دانست و از برگزاری دوره‎هایی ویژه سر گروه‎های اصلی معلمان از تمام استان‎های کشور به عنوان برنامه دیگر معاونت ابتدایی در مسیر توانمندسازی معلمان خبر داد.

وی شبکه سازی قوی و گفتمان سازی آموزشی را پشتوانه این طرح دانست و تصریح کرد: با این کار طی یک دوره سه‌ساله کلیه معلمان آموزش‌‌های لازم را حداقل در یک درس دریافت خواهند کرد و آماده ارائه طراحی‌های آموزشی خلاقانه خود خواهند بود.

سرپرست آموزش ابتدایی گفت: طرح یارمهربان و تجهیز کتابخانه‌‎های کلاسی با کتاب‎‌های منتخب که شامل همه ساحت‎های تربیتی است؛ با تعیین سه زمان ۱۵ تا ۲۰ دقیقه‌‎ای برای کتابخوانی از فعالیت‌هایی است که در سال تحصیلی جدید در در همه مدارس ابتدایی اجرا می‎شود.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، نجفی در پایان تصریح کرد: با وجود برنامه شاد دیگر شاهد تعطیلی مدارس نخواهیم بود و هرگاه بنا به دلیلی شرایط برگزاری کلاس به شکل حضوری مهیا نباشد؛ حتما این امکان وجود دارد که از طریق اپلیکیشن شاد به شکل مجازی برگزار شود.

 

منبع خبر "گسترش نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.