تیم ملی فوتبال ایران در دومین مسابقه خود نیز به نتیجه مساوی رسید تا همچنان شانس صعود داشته باشد. نتیجهای که در سایه نمایش تدافعی ما حاصل شد اما محمد مایلی کهن تاکید دارد این شیوه تاکتیکی در نوع خود جواب داد و برایمان امتیاز به ارمغان آورد.
پیرامون وضعیت تیم ملی، ماجراهای علیرضا بیرانوند و البته اوضاع پرسپولیس با حاجی مایلی همکلام شدیم. ایشان مثل همیشه با صراحت لهجه به سوالات ما جواب داد تا از دل آن یک مصاحبه خواندنی بیرون بیاید:
- تیم ملی با دفاع کردن مقابل بلژیک امتیاز گرفت. حالا الان برخی افراد میگویند ایران با شیوه دفاع اتوبوسی امتیاز گرفت اما اگر همین کار را یک سرمربی خارجی انجام میداد، میگفتند سیستم دفاعی نوین! برای خارجیها در فوتبال ما همه چیز مجزاست! ما از بلژیک امتیاز گرفتیم اما فراموش نکنیم که حریفمان چه به لحاظ ملی و چه به لحاظ باشگاهی خیلی خیلی از فوتبال ایران جلوتر است و نباید این واقعیت را از یاد ببریم.
- علیرضا بیرانوند اگرچه گاهی اوقات شیطنتهایی هم دارد ولی مقابل بلژیک بینظیر بود و خیلی موقعیت از حریف گرفت.
- بیرانوند در جام جهانی بهتر بوده یا عابدزاده؟ به نظرم احمدرضا تا زمانی که زانوهایش خراب نشده بود، دروازهبان فوق العادهای بود اما بعداً به خاطر مصدومیت تحلیل رفت. اگر قرار باشد من انتخاب بکنم، نه تنها بیرانوند و عابدزاده را در تیم منتخب خودم میگذارم بلکه حتی نیما نکیسا را هم گزینش خواهم کرد. البته نمیگویم کدامیک باید در آن تیم فیکس باشند چون هر سه برایم عزیزند و نمیخواهم کسی ناراحت شود.
- قضیه شکایت باشگاه پرسپولیس از بیرانوند هیچ ارتباطی به روحیه او در رقابتهای جام جهانی ندارد و نمیتوانیم بگوییم حالا که در آستانه بازی با مصر هستیم، پرسپولیس حتماً باید شکایتش را پس بگیرد تا وضع روحی سنگربان تیم ملی ارتقا پیدا کند. یادمان باشد قانون باید برای همه به یک شکل اجرا شود و متاسفانه تعابیر و تفاسیر مختلفی که قانون برای افراد گوناگون در جامعه ما پیدا کرده، موجب ایجاد مشکلات شده است. اگر دادگاه بینالمللی بیرانوند را محکوم به جریمه نقدی کرد، ایشان باید آن را بپردازد و البته میتوان هماهنگیهای لازم را به فدراسیون انجام داد تا این پول از میزان پاداش او کم شود. البته اگر شایعه محرومیت ۴ ماهه در سایه این حکم به واقعیت پیوست، آنگاه میتوان نشست و پیرامون ماجرا بدون اینکه قانون زیر سوال برود، صحبت کرد.
- ماجرای انتخاب دراگان اسکوچیچ به عنوان سرمربی جدید پرسپولیس به ۴۸ ساعت گذشته برنمیگردد و قطعاً از ۱۵ یا ۲۰ روز قبل موضوع مد نظر بوده است بنابراین نمیتوانیم بگوییم همه چیز در سایه یک اتفاق ناگهانی رقم خورد. البته من کادر مدیریتی کنونی باشگاه پرسپولیس را فرادی کم تجربه میبینم و متاسفانه اگر در آینده اتفاقاتی رخ بدهد که از نظر مالی به ضرر این باشگاه باشد، آقایان از جیب خودشان پول نمیدهند بلکه در واقع این پول از حساب مردم ایران کم شده است.
- با توجه به اینکه کریم باقری تمایلی به سرمربیگری ندارد و یحیی گل محمدی هم میخواهد در خارج از ایران کار کند، عملاً گزینههای چندانی بابت هدایت پرسپولیس باقی نمیماند ولی برای مثال، وقتی خود آقای فرشاد پیوس که سالها در این مملکت آقای گل بود و بازیکن فیکس پرسپولیس و تیم ملی هم محسوب میشود، با صراحت حرف از تمایل خود جهت سرمربیگری این تیم میزند، چه اشکالی دارد یک بار هم آقا فرشاد را سرمربی پرسپولیس کنند و تیم را دست او بدهند؟ فرشاد پیوس سرمربی شود و البته کادر فنی بسیار قدرتمندی کنار خودش بگذارد چون سرمربی بیشتر کار نظارتی میکند و همکارانش هستند که در امر تمرینات و اتخاذ تدابیر تاکتیکی باید کمک بسیار زیادی به او بکنند.
- پیرامون آقای اسکوچیچ این را هم بگویم که من به سرمربی ایرانی تعصب دارم و رابطه چندان گرمی با سرمربیان خارجی ندارم ولی این بنده خدا را در تمام این چند سال اصلاً فرد بدی ندیدم.
- محمد مایلی کهن به عنوان یک پیشکسوت و هوادار پرسپولیس با صراحت به شما میگوید کوچکترین مشکلی با سرپرست شدن خداداد عزیزی در پرسپولیس ندارد و اینطوری نیست که سرپرست پرسپولیس لزوماً باید یک پرسپولیسی قدیمی باشد. البته خداداد هم باید در صورت احراز سمت فوق، برخی از حاشیههایش را کم کند.
- شک نداشته باشید من حاضرم باشگاه پرسپولیس حتی هر ۶ ماه یکبار نیز پیامی برایم نفرستاده و زنگ هم نزند اما به جای آن، شاهد موفقیت تیمم باشم. اگر من به عنوان یک پیشکسوت نه تنها نمیتوانم به تیم کمک کنم بلکه با مصاحبههایم تحت عنوان عضو هیئت مدیره یا عضو کمیته فنی برای تیم دردسر هم بسازم، بودنم در مجموعه و ارتباطم با مدیران باشگاه اصلاً مفید نیست و حتی ضرر دارد.
- همه از مواضع من نسبت به کارلوس کیروش آگاه هستند اما در مورد عدم و تمایل ایشان به همکاری با وینفرد شفر پس از دریافت حکم سرمربیگری تیم ملی فوتبال غنا باید بگویم این بابت نمیتوان کوچکترین ایرادی به کیروش گرفت چون قطعاً من هم هر کجا بروم، ترجیح میدهم با همکارانی که مد نظر خودم هستند، کار کنم.
- این آخرین دوره جام جهانی است که لیونل مسی و کریستیانو رونالدو را میبینیم ولی یادمان نرود قبل از آنها بزرگان دیگری همچون مارادونا، پله، پوشکاش، گرد مولر، بابی مور، بکن باوئر و... در فوتبال دنیا حضور داشتند که چهرههایی فوق العاده بودند اما دوران قهرمانی آنها به پایان رسید و رفتند ولی فوتبال همچنان به عنوان جذابترین ورزش جهان باقی مانده است.
- تا اینجای کار در جام جهانی ۲۰۲۶ انگلیس را تیم خوبی دیدهام و فرانسه هم بد نیست. اسپانیا به نسبت مسابقه اول نمایش خیلی بهتری داشت ولی برزیل به نظرم یک تیم معمولی آمد. حالا شاید در روزهای بد بهتر شود. البته مسابقات اول معمولاً نمیتواند ملاک دقیقی برای سنجش تیمها باشد.
- چند روز قبل به رشت رفته بودم و با آقای شهاب مومنی عزیز قرار داشتم. در آنجا چمن ورزشگاه شهید عضدی را دیدم که کیفیت بسیار خوبی دارد. از اینکه چنین زمینی آماده شده فوق العاده خوشحال شدم ولی افسوس خوردم که میگفتند به خاطر قرار گرفتن این ورزشگاه در وسط شهر، اجازه برگزاری دیدارهای مهم را در آن نمیدهند! ای کاش حداقل شرایطی فراهم شود تا مسابقات پایه در آن انجام شود و زمینه برای کشف استعدادها در آنجا فراهم بیاید.