گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهور ایران و صربستان

عصر ایران دوشنبه 01 تیر 1405 - 21:21
رئیس‌جمهور با اشاره به تحولات اخیر و دستیابی به تفاهم پایان جنگ، تصریح کرد: ما همیشه آمادگی خود را برای مذاکره اعلام کرده بودیم و امروز روند مذاکرات به خوبی ادامه داشته و ما ادامه دهنده روند مذاکرات خواهیم بود.
 روسای جمهور ایران و صربستان ضمن استقبال از تفاهم پایان جنگ و ضرورت تحکیم صلح و ثبات در منطقه، بر توسعه همکاری‌های دوجانبه تاکید کردند.
 
به گزارش ایرنا، مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، در گفت‌وگوی تلفنی با الکساندر ووچیچ رئیس‌جمهوری صربستان ، از ارتباطات و مواضع روشن و شفاف دولت و ملت صربستان در قبال جمهوری اسلامی ایران و کمک های بشر دوستانه این کشور در جنگ رمضان قدردانی کرد.
 
رئیس‌جمهور با اشاره به تحولات اخیر و دستیابی به تفاهم پایان جنگ، تصریح کرد: ما همیشه آمادگی خود را برای مذاکره اعلام کرده بودیم و امروز روند مذاکرات به خوبی ادامه داشته و ما ادامه دهنده روند مذاکرات خواهیم بود.
 
پزشکیان، سیاست‌های تجاوزکارانه رژیم صهیونسیتی را عامل ناامنی در منطقه دانست و تصریح کرد: تجاوزات آمریکا و رژیم اسراییل علیه ایران به هدف نرسید و آنها در جنایت هایشان شهادت ۱۶۸ کودک مظلوم مینابی، شهادت رهبر عزیزمان و حمله به زیر ساخت های کشورمان را داشتند.
 
رئیس جمهور حمایت قاطع ایران از تمامیت صربستان را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: ما بر رویکرد خود در حمایت از تمامیت کشور صربستان تاکید داریم و به هیچ وجه به فشارهایی که از طرف اتحادیه اروپا وارد می شود توجه نخواهیم کرد.
 

الکساندر ووچیچ: صربستان خواستار توسعه روابط با ایران است

 
رئیس جمهوری صربستان نیز ضمن تسلیت شهادت رهبر معظم انقلاب از حضور نماینده این کشور در مراسم تشییع رهبر معظم انقلاب خبر داد و اظهار کرد: از مواضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی صربستان سپاس گزاریم.
 
الکساندر ووچیچ تفاهم پایان جنگ و تداوم مذاکرات را عامل صلح و امنیت در منطقه دانست و تصریح کرد: امیدواریم با پایان موفقیت آمیز مذاکرات ایران و آمریکا شاهد صلح پایدار به نفع منطقه و کل جهان باشیم.
 
رئیس جمهوری صربستان خواستار توسعه ارتباطات بین دو کشور شد و گفت: امیدواریم با حضور شما در سازمان ملل با هم دیدار و در مورد پیش برد روابط و توسعه روابط در تمام حوزه ها گفت و گو های مشترکی را داشته باشیم.
 
الکساندر ووچیچ ضمن دعوت از رئیس جمهور ایران برای حضور در رویداد ۲۰۲۷ اکسپو خواستار تعمیق روابط اقتصادی بین دو کشور شد.
 

پزشکیان: آمادگی داریم دیپلماسی را در راستای حقوق بین المللی ادامه دهیم

 
 روسای جمهور ایران و ترکیه در گفت‌وگوی تلفنی ضمن تاکید بر توسعه مناسبات جاری دوجانبه بر تداوم همکاری های دیپلماتیک در جهت صلح، آرامش و امنیت منطقه تاکید کردند.
 
 مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، در گفت‌وگویی تلفنی، ضمن تبادل آخرین تحولات مربوط به منطقه به استقرار صلح و امنیت در راستای توسعه مناسبات دیپلماتیک تاکید کردند.
 
مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، ضمن تقدیر از مواضع صلح طلبانه ملت و دولت ترکیه تصریح کرد: از مواضع صلح طلبانه شما برادر عزیزم در طول جنگ دوازده روزه و جنگ رمضان در راستای حل دیپلماتیک مسائل سپاس گزارم.
 
پزشکیان با اشاره به تعمیق روابط اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بین ایران و ترکیه اظهار کرد: قلبا معتقدم ما و شما برادریم و همه ما مسلمانان برادر دینی هستیم و باید همه در راستای صلح، آرامش و امنیت منطقه با همدلی و همراهی تدابیر مشترکی داشته باشیم.
 
رئیس جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به تحولات اخیر و دستیابی به تفاهم پایان جنگ، تصریح کرد: این توافق مرهون تلاش های برادران عزیزمان در پاکستان، شما و کشورهای اسلامی منطقه بوده است و همه ما باید تلاش کنیم تا لبنان در جریان این صلح قرار گیرد و اسراییل دیگر حق بمباران لبنان و فلسطین را نداشته باشد.
 
پزشکیان، ضمن تاکید بر تداوم ادامه روند دیپلماتیک برای استقرار صلح در منطقه خاطرنشان کرد: ما کاملا آمادگی داریم دیپلماسی را در راستای حقوق بین المللی ادامه دهیم، ایران به دنبال جنگ نبوده و نیست و این آمریکا و اسراییل بودند که تجاوز غیر قانونی را رقم زدند.
 
رئیس جمهوری، توسعه ارتباطات اقتصادی بین دو کشور را ضروری دانست و اظهار کرد: این جنگ باعث کاهش ارتباطات اقتصادی بین دو کشور شده است و ما آماده ایم تا با تشکیل کمیسیون اقتصادی روند اقتصادی را هرچه سریع تر توسعه دهیم.
 
پزشکیان خاطرنشان کرد: اراده شما برای ایجاد صلح، امنیت و همکاری بین کشورهای اسلامی قابل تقدیر است و عزت و سربلندی مسلمانان در همراهی و وحدت تداوم خواهد داشت.
 
رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه نیز در این گفت‌وگو ضمن ابلاغ سلام به رهبر معظم انقلاب و تبریک دستیابی به تفاهم پایان جنگ، تاکید کرد: در طول این دوره بارها اعلام کردیم که مداخله علیه ایران را تایید نمی کنیم و انصاف را در اولویت قرار دادیم.
 
رئیس جمهوری ترکیه با تقدیر از مواضع خردمندانه جمهوری اسلامی ایران در روند مذاکرات با آمریکا تصریح کرد: ما از تلاش های پاکستان حمایت می کنیم و از رویکرد خردمندانه و صبورانه شما قدردانی می کنیم، شامل شدن لبنان در این توافق نتیجه بسیار مطلوبی بوده است.
 
اردوغان تداوم رویکرد عاقلانه ایران در روند مذاکرات را مورد توجه قرار داد و گفت: در این مرحله صداهایی را از رژیم نسل کش اسراییل می شنویم اما همچنان معتقدیم که رویکرد عاقلانه جمهوری اسلامی ایران در برابر مخالفان مذاکرات ادامه خواهد داشت.
 
رئیس جمهوری ترکیه خواستار تشکیل کمیسیون اقتصادی برای توسعه مناسبات اقتصادی شد و گفت: باید با سرعت گفتمان و گفت و گوی منطقه ای را تقویت کنیم چرا که معتقدم اولویت عادی سازی روابط با کشورهای منطقه توسعه ارتباطات بین کشورهای اسلامی و کشورهای منطقه را تقویت خواهد کرد.
 

منبع خبر "عصر ایران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.