تثبیت جایگاه امنیتی ایران پس از دو جنگ تحمیلی

همشهری آنلاین دوشنبه 01 تیر 1405 - 21:19
در میان بندهای مورد توافق مذاکرات اخیر ژنو، تشکیل سازوکار نظارتی به اسم «واحد کنترل منازعه» با حضور ایران و آمریکا -و بدون دخالت اسرائیل- برای تثبیت پایان جنگ در لبنان از اهمیتی ویژه برخوردار است.

به گزارش همشهری آنلاین؛‌ در میان بندهای مورد توافق مذاکرات اخیر ژنو، تشکیل سازوکار نظارتی به اسم «واحد کنترل منازعه» با حضور ایران و آمریکا -و بدون دخالت اسرائیل- برای تثبیت پایان جنگ در لبنان از اهمیتی ویژه برخوردار است.

تشکیل این سازوکار مورد اشاره معاون اول ترامپ هم قرار گرفت. او دیروز گفت: «سازوکار رفع اختلاف در لبنان دیگر فقط توسط ایالات متحده کنترل نمی‌شود. بلکه ایران را نیز شامل می‌شود. یعنی نمایندگان هر دو طرف درگیر در آن حضور دارند».

ورود رسمی ایران به معادلات امنیتی لبنان که بی‌شک یک شکست بزرگ برای اسرائیل خواهد بود را صرفاً نباید محدود به حدود بیروت فرض کرد. چه آنکه وزیر امور خارجه قطر امروز از برگزاری یک نشست امنیتی فی‌مابین ایران و کشورهای عربی خلیج فارس در آینده نزدیک خبر داد.

جمهوری اسلامی ایران با تثبیت دکترین مقاومت از طریق مواجهه با دو قدرت اتمی طی دو جنگ تحمیلی بزرگ، جایگاه خود را به‌عنوان یک «کنشگر گریزناپذیر» در چشم‌اندازهای امنیتی دولت‌ها تحمیل و تفهیم کرده بدون بازیگری این «تاجدار تمدنی» روندهای سیاستی پیشاپیش با اختلال و ناکامی روبه‌رو خواهند شد.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.