بلومبرگ: واردات نفت چین ممکن است به سطح قبل برنگردد

عصر ایران دوشنبه 01 تیر 1405 - 16:46
تحلیل مؤسسات بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد جنگ اخیر روند کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی در چین را سرعت داده و بخشی از افت تقاضای نفت در این کشور دائمی خواهد بود.

بر اساس تحلیل‌های جدید مؤسسات بین‌المللی انرژی، واردات نفت خام چین ممکن است هرگز به سطح پیش از جنگ علیه ایران بازنگردد. به گفته تحلیلگران، این درگیری نظامی به‌عنوان عاملی شتاب‌دهنده در تغییر ساختاری مصرف انرژی چین عمل کرده و روند فاصله گرفتن از سوخت‌های فسیلی سنتی مانند بنزین و گازوئیل را تقویت کرده است.

به گزارش مهر، مؤسسه مشاوره انرژی «ریستاد انرژی» برآورد کرده است که از مجموع کاهش تقاضای سوخت در بخش حمل‌ونقل چین در دوران جنگ، روزانه بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه از این کاهش در سال جاری میلادی قابل بازگشت نخواهد بود و به عنوان کاهش دائمی در تقاضا تلقی می‌شود.

در همین حال شرکت تحلیل بازار «انرژی اسپکتز» نیز ارزیابی دقیق‌تری ارائه کرده و میزان افت غیرقابل جبران تقاضا را حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز اعلام کرده است.

کارشناسان این مؤسسات معتقدند تغییرات ساختاری در الگوی مصرف انرژی چین نه تنها در کوتاه‌مدت، بلکه در افق میان‌مدت و بلندمدت نیز ادامه خواهد داشت و می‌تواند بر سطح واردات نفت خام این کشور تأثیر قابل توجهی بگذارد.

منبع خبر "عصر ایران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.