عقب نشینی بورس از اوج

دنیای اقتصاد دوشنبه 01 تیر 1405 - 16:36
دنیای اقتصاد: معاملات بورس تهران در روز دوشنبه با تداوم روند اصلاحی نماگرهای سهامی دنبال شد. پس از ثبت اوج‌های تاریخی شاخص‌ها در هفته‌های گذشته، بازار سهام در روزهای اخیر تحت تاثیر افزایش عرضه‌ها و جابه‌جایی جریان سرمایه های خرد میان گروه‌های مختلف، مسیر اصلاحی را در پیش گرفته است.

به گزارش گروه آنلاین روزنامه دنیای اقتصاد، در معاملات امروز، شاخص‌های بازار سهام کاهش ارتفاع را تجربه کردند و بخشی از سرمایه‌گذاران حقیقی نیز به خروج پول از گردونه معاملات سهام ادامه دادند. شاخص کل بورس تهران در جریان معاملات امروز با افت ۱.۰۴ درصدی مواجه شد و در پایان معاملات در سطح ۵ میلیون و ۷۲ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص هم‌وزن نیز عملکردی مشابه داشت و با کاهش ۱.۲۶ درصدی به محدوده یک میلیون و ۳۲۵ هزار واحدی عقب‌نشینی کرد. در بازار فرابورس نیز شاخص کل این بازار افت ۱.۴۴ درصدی را به ثبت رساند تا فضای کلی معاملات در بازارهای سهامی تحت تاثیر فشار فروش قرار گیرد. در معاملات روز دوشنبه، نماد فملی بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس تهران داشت و نقش مهمی در کاهش ارتفاع نماگر اصلی بازار ایفا کرد. در مقابل، نماد فارس بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل گذاشت، اما این حمایت نتوانست مانع از عقب‌نشینی کلی بازار شود.

خروج ادامه‌دار حقیقی‌ها

در جریان معاملات امروز، بیش از ۴۶ هزار میلیارد تومان سهام، حق‌ تقدم و واحدهای صندوق‌های سهامی میان خریداران و فروشندگان دست‌ به ‌دست شد. با وجود حجم بالای معاملات، سرمایه‌گذاران حقیقی همچنان در سمت فروش فعال‌تر بودند و حدود ۷ هزار میلیارد تومان پول توسط حقیقی¬ها از بازار سهام خارج شد. بررسی جریان نقدینگی نشان می‌دهد که طی سه روز معاملاتی اخیر، حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان سرمایه توسط حقیقی-ها از معاملات سهام خارج شده است. این روند نشان می‌دهد بخشی از سرمایه‌گذاران پس از رشد قابل توجه نماگرهای بازار و ثبت سقف‌های تاریخی، ترجیح داده‌اند بخشی از دارایی‌های خود را نقد کنند. در مقابل، برخی ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم با ورود نقدینگی مواجه شدند. صندوق‌های اهرمی در معاملات امروز شاهد ورود ۱۶۱ میلیارد تومان پول حقیقی بودند. همچنین صندوق‌های درآمد ثابت تا زمان تنظیم این گزارش در ساعت ۱۴ روز دوشنبه، بیش از ۴ هزار میلیارد تومان ورود پول حقیقی را تجربه کردند؛ موضوعی که می‌تواند نشان‌دهنده افزایش تمایل بخشی از سرمایه‌گذاران به کاهش ریسک پرتفوی خود در شرایط اصلاحی بازار باشد.

جابجایی جریان پول میان صنایع

بررسی وضعیت نمادهای معاملاتی نشان می‌دهد که در پایان معاملات روز دوشنبه، ۳۸ درصد از نمادها در محدوده مثبت تابلو قرار داشتند و ۶۲ درصد از نمادها با افت قیمت مواجه شدند. این موضوع بیانگر آن است که اگرچه فشار فروش در کلیت بازار وجود دارد، اما همچنان بخشی از صنایع و نمادها مورد توجه معامله‌گران قرار دارند. به نظر می‌رسد اصلاح کنونی بورس پس از رسیدن شاخص‌های سهامی به اوج تاریخی، همچنان ادامه‌دار باشد. در این شرایط، بخشی از فعالان بازار در حال جابه‌جایی سهام میان صنایع مختلف هستند؛ به‌گونه‌ای که بخشی از نقدینگی از گروه‌هایی که رشد قابل توجهی را تجربه کرده‌اند، به سمت صنایع جامانده حرکت می‌کند. 

شاخص 1 تیر

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.