وزیر اقتصاد: بانک مرکزی اقدامات لازم برای آزادسازی منابع بلوکه شده را آغاز کرده است

عصر ایران دوشنبه 01 تیر 1405 - 14:21
مدنی‌زاده تاکید کرد: نکته این است که بانک مرکزی تا سقف مشخصی مجوز صادر کرده اما برآورد ما این است که استقبال خوبی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری ارزی خواهد شد.

وزیر اقتصاد گفت: تا جایی که اطلاع دارم بانک مرکزی اقدامات لازم را برای آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران را آغاز کرده اما جزئیات و مقدار آن را نمی‌دانم.

به گزارش ایسنا، سیدعلی مدنی‌زاده در حاشیه آیین نواختن زنگ آغاز معاملات بورس تابستان ۱۴۰۵ اظهار کرد: سیاست دولت، وزارت اقتصاد و مجوعه تیم اقتصادی دولت کاهش نرخ تورم است؛ بنابراین نرخ‌های بانکی بلندمدت به هیچ عنوان نباید سیگنال افزایش تورم را ارائه کند. در نتیجه نرخ‌های بلندمدت حتما باید کمتر از نرخ‌های کوتاه باشد یا اصطلاحا دیرکرد ما باید نزولی باشد.

وی افزود: متاسفانه تا قبل از این دیرکردها صعودی بوده، نرخ‌های بلندمدت بالاتر از نرخ کوتاه مدت بوده و این به نوعی سیگنال افزایش تورم می‌داده و لنگر تورمی ایجاد می‌کرده است. لذا در حال حاضر برنامه‌ای داریم که نرخ‌های بلندمدت از کوتاه مدت کمتر باشد اما بانک مرکزی درخصوص میزان نرخ کوتاه‌مدت تصمیم می‌گیرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره طرح رویش که پیش از این ارائه شد و بر اساس آن سرمایه‌گذاران در صندوق‌های بورسی سرمایه‌گذاری کنند اما تا کنون اتفاق خاصی در این زمینه نیفتاده است، گفت: هدف از طرح رویش آن است که مردم منابع ارزی خود را در بورس، سرمایه‌گذاری و سود ارزی  دریافت کنند. این منابع هم در تولید استفاده شود که امروز شاهد رونمایی این صندوق‌های ارزی بودیم.

مدنی‌زاده تاکید کرد: نکته این است که بانک مرکزی تا سقف مشخصی مجوز صادر کرده اما برآورد ما این است که استقبال خوبی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری ارزی خواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه برنامه وزارت اقتصاد برای کنترل نرخ تورم چیست؟ بیان کرد: اصولا کنترل تورم جزو وظایف بانک مرکزی است اما از آن جهت که ریشه‌های تورم در ناترازی‌های بانکی و بودجه‌ای است طبیعتا ما هم در دولت باید برنامه‌های کسری بودجه را داشته باشیم که داریم. در واقع فشار را از بانک مرکزی برداریم تا بانک مرکزی بتواند برنامه‌های خود را درخصوص کنترل تورم خود انجام دهد.

وزیر اقتصاد درباره ساز و کار مولدسازی زمین و مسکن گفت: اگر فرضا زمین‌های دولت یا هر نهادی بخواهد مولدسازی شود می‌تواند در قالب توکن‌های متکثر دربیاورد و این‌ها را در بازار سرمایه عرضه کند. مردم و نهادهای مالی این توکن‌ها را خریداری می‌کنند و در ارزش زمین و سود مولدسازی سهیم می‌شوند. یعنی سرمایه‌گذاران هم در رشد قیمت زمین و هم سودآوری کارهایی که روی زمین انجام می‌شود سهیم هستند.

مدنی‌زاده در پاسخ به اینکه اولین بخش دارایی‌های بلوکه شده ایران چه زمانی به دست کشور می‌رسد و برنامه وزارت اقتصاد برای مدیریت این دارایی‌ها چیست، بیان کرد: اینها جزو دارایی‌های بانک مرکزی محسوب می‌شود و بانک مرکزی هم اقدامات لازم را برای آزادسازی این منابع آغاز کرده است، جزئیات این موضوع را بانک مرکزی جویا شوید. من اطلاعی ندارم که تا کنون دارایی‌های بلوکه شده وارد شده است یا نه.

منبع خبر "عصر ایران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.