دژی که بار دیگر خبرساز شد

فرارو دوشنبه 11 خرداد 1405 - 18:02
قلعه تاریخی شقیف (بوفور) در جنوب لبنان، پس از انتشار تصاویر حضور نیروهای اسرائیلی در این دژ قرون وسطایی، بار دیگر در کانون توجه قرار گرفته است.

 ارتش اسرائیل روز دوشنبه تصاویری از ورود نیروهای یگان گشتی گولانی به قلعه تاریخی شقیف (بوفور) در جنوب لبنان را منتشر کرد.

به گزارش فرارو، ییسرائیل کاتز، وزیر جنگ اسرائیل، روز یکشنبه از تصرف این دژ راهبردی قرون وسطایی در جنوب لبنان، که پرچم اسرائیل بر فراز آن برافراشته شده است، خبر داده بود.

 قلعه بوفور یا شقیف بر بخش‌های گسترده‌ای از جنوب لبنان اشراف دارد و به همین دلیل از اهمیت نظامی بالایی برخوردار است.

 اسرائیل در طول ۱۸ سال اشغال جنوب لبنان این موضع را در اختیار داشت و در سال ۲۰۰۰، از آن عقب‌نشینی کرد.

 قلعه تاریخی شقیف (بوفور) متعلق به دوران جنگ‌های صلیبی در استان نبطیه در جنوب لبنان است که در فاصله حدود ۱ کیلومتری در جنوب شرقی روستای ارنون قرار دارد.

 صلاح‌الدین ایوبی،‌ نخستین سلطان مصر و شام در سال ۱۱۹۰ قلعه شقیف را فتح کرد، اما ۶۰ سال بعد صلیبی‌ها دوباره آن را بازپس گرفتند.

 در سال ۱۲۶۸ سلطان ظاهر رکن‌الدین بیبرس بندقداری در نهایت قلعه را برای نیروهای اسلامی تصرف کرد.

 قلعه شقیف یکی از نمونه‌های معدودی است که در آن یک قلعه قرون وسطایی در جنگ‌های مدرن نیز دارای ارزش و کاربرد نظامی بوده است، همان‌طور که تاریخ اواخر سده بیستم آن، به‌ویژه در طول جنگ ۱۹۸۲ لبنان این موضوع را نشان داد.

 

 

منبع خبر "فرارو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.