به گزارش خبرنگار ایرنا، مصطفی طاهری روز پنجشنبه در آیین تجلیل از سرآمدان آموزشی دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان که با حضور سیمایی صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، اظهار کرد: ظرفیت علمی و فناوری کشور در سالهای اخیر با هدایت رهبر شهید انقلاب جهش بینظیری داشته است و امروز در بسیاری از حوزههای دانشبنیان، توانمندیهایی وجود دارد که حتی برای بسیاری از مسئولان و منتقدان داخلی باورکردنی نیست.
وی افزود: ارتقای رتبه علمی ایران در دهههای اخیر اتفاقی نبود، بلکه حاصل تلاش علمی و تلاش نخبگانی است که ثابت کردند اگر به دانش داخلی اعتماد شود، بنبستی وجود نخواهد داشت.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با انتقاد از چالشهای تکراری در سیاستهای ارزی کشور گفت: دهههاست که میان اقتصاددانان و دولتها بر سر «ارز دستوری» یا «ارز تکنرخی» اختلافنظر جدی وجود دارد و هر دو مدل نیز بارها مورد آزمون قرار گرفته و گاهی با شکست مواجه شده است.
طاهری تصریح کرد: ریشه اصلی این تلاطمات و نرسیدن به نتیجه مطلوب، نبود مدیریت علمی بر منابع ارزی و فقدان اشراف اطلاعاتی است، وقتی گزارشها از قاچاق ۳۰ میلیارد دلاری در کشوری با درآمد ارزی ۱۰۰ میلیارد دلاری حکایت دارد، یعنی مشکل اصلی در مدیریت سنتی و نبود شفافیت است.
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی به رایزنیهای خود با مقامات عالی اجرایی اشاره کرد و گفت: پیش از این، طرح مفصلی را در خصوص راهکارهای علمی نجات اقتصاد کشور به رییس جمهور ارائه دادم و با جزئیات تبیین کردم که چگونه میتوان با استفاده از ظرفیت دانشگاهی و سامانههای هوشمند، چالش توزیع یارانهها و مدیریت ارز را حل کرد.
وی تأکید کرد: راهکار خروج از وضعیت فعلی، «دانشبنیان کردن فرایندها» و پیادهسازی «تحول دیجیتال» است که اگر بتوانیم دانش را وارد سامانههای مدیریتی کنیم، بسیاری از گرههای اقتصادی که امروز به عنوان معضلات لاینحل شناخته میشوند، باز خواهد شد.
طاهری خاطرنشان کرد: دانشگاهیان ما توانایی حل کارشناسی مسائل پیچیده را دارند؛ مشروط بر اینکه این دیدگاههای علمی به حوزه اجرا راه یابد و از ظرفیت نخبگان برای تصمیمسازیهای کلان استفاده شود.
در ادامه این مراسم، بنیانگذار دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان، با تأکید بر اینکه دانشگاهها دارای سازوکارهای خود پالایی هستند، نقش دانشجویان جوان را در حفظ سلامت و اعتبار جامعه دانشگاهی کلیدی توصیف کرد.
پروفسور یوسف ثبوتی در بیان دیدگاههای خود پیرامون جایگاه نهادهای آموزش عالی اظهار داشت: تاکنون گزارشهای مستندی مبنی بر سوءاستفادههای مالی کلان در دانشگاهها نداشتهایم و معتقدم این نهادها بهواسطه ماهیت خود، توانستهاند از ناترازیها مبرا بمانند که این امر پیش از هر چیز، مدیون حضور دانشجویان جوانی است که بیپیرایه و بیادعا در مسیر رشد علمی گام برمیدارند.
بنیانگذار دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان با اشاره به اهمیت تقویت تعاملات علمی، تصریح کرد: دوام و قوام جامعه، مرهون عملکرد جامعه دانشگاهی است که از همان روز نخستِ تأسیس این دانشگاه، ارتقای کیفیت در تمامی ابعاد آموزشی و پژوهشی، اولویت اصلی ما بوده است.
وی گفت: وظیفه ما بسترسازی برای رشد سرمایههای انسانی است و آرزوی من این است که استاد و جوان ایرانی به جایگاهی دست یابند که در ترازهای جهانی، هیچگونه احساس کمبود نداشته باشند.
ثبوتی در پایان بر ضرورت تقویت زمینههای ارتباطی در عرصه بینالمللی تأکید کرد و آن را لازمهای برای اعتلای جایگاه علمی ایران در جهان دانست.












