ارمنستان و آمریکا موافقتنامه مشارکت راهبردی امضا کردند

ایرنا چهارشنبه 06 خرداد 1405 - 04:40
تهران- ایرنا- آرارات میرزویان و مارکو روبیو وزیران خارجه ارمنستان و آمریکا در مراسمی در ایروان موافقنامه مشارکت راهبردی میان دو کشور امضا کردند.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، این سفر در حالی انجام شد که کمتر از دو هفته دیگر انتخابات پارلمانی در ارمنستان برگزار می‌شود و همچنین روسیه تهدید کرده است که در صورت رویگردانی ایروان از مسکو و تقویت روابط با غرب، بهای گاز صادراتی به این کشور را افزایش خواهد داد.

روبیو و میرزویان همچنین یک توافقنامه در مورد مواد معدنی حیاتی و توافقنامه دیگری در مورد همکاری درباره یک کریدور ترانزیتی ۴۳ کیلومتری (۲۷ مایلی) در سراسر جنوب ارمنستان امضا کردند که به جمهوری آذربایجان مسیر ارتباطی مستقیمی به منطقه خودمختار نخجوان و ترکیه می‌دهد.

این کریدور که «مسیر ترامپ برای صلح و رفاه بین‌المللی (TRIPP)» نام گرفته است، بخش کلیدی توافق صلحی است که در اوت گذشته بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان حاصل شد. این دو کشور از اواخر دهه ۱۹۸۰ به طور متناوب در جنگ بوده‌اند و تاکنون هیچ توافق صلح به طور رسمی امضا نشده است.

ارمنستان در دوران نخست وزیر نیکول پاشینیان روابط نزدیک‌تری با غرب برقرار کرده که تصویب قانونی در سال گذشته برای آغاز روند الحاق به اتحادیه اروپا در این راستا انجام شد.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.