علائم شخصیت کنترلگر را بشناسید؛ کنترلگری یک الگوی رفتاری است که در آن، فرد تلاش میکند تصمیمات، احساسات یا اقدامات دیگران را تحت سلطه خود درآورد. این رفتار ممکن است با نیت یا تظاهر به محافظت یا علاقه آغاز شود اما وقتی به شکل مداوم و غیرقابل انعطاف ادامه یابد، میتواند به نوعی سوءاستفاده روانی تبدیل شود.
یکی از اشتباهات رایج این است که کنترلگری اغلب با حمایت یا مراقبت اشتباه گرفته میشود. مراقبت به معنی توجه، همراهی و احترام به خواستهها و نیازهای فرد مقابل است؛ در حالی که کنترلگری در پی اعمال نظر، محدودسازی و تسلط بر تصمیمات دیگران حتی خصوصیترین تصمیمات به ویژه در روابط دوستانه یا خانوادگی است. به عبارت دیگر مراقبت، آزادی را تقویت میکند در حالی که کنترلگری آن را محدود میسازد.
علائم شخصیت کنترلگر همیشه به صورت فریاد یا تهدید آشکار ظاهر نمیشوند. بسیاری از افراد کنترلگر با ظاهری مهربان، منطقی یا حتی حمایتگرانه عمل میکنند اما در لایههای پنهان رفتارشان، میل به سلطهگری و تعیین تکلیف برای دیگران دیده میشود. از بارزترین ویژگیهای الگوی رفتاری کنترلگری به موارد زیر میتوان اشاره کرد:
افراد کنترلگر معمولاً خود را مسئول تصمیمگیری برای اطرافیان میدانند. آنها ممکن است به طور مداوم بپرسند «چرا این کار را کردی؟» یا بگویند «نباید این را انتخاب میکردی» یا «تو نمیفهمی، بگذار من تصمیم بگیرم». این تمایل، نشاندهنده عدم احترام به استقلال فکری دیگران است.
افراد کنترلگر دوست دارند بر همه چیز نظارت کنند. اطلاع داشتن از هر امری یکی از بزرگترین لذتهای زندگی این افراد است. همه چیز باید آن طور که آنها میخواهند انجام شود. گاهی اوقات صریح اعلام میکنند که چه کار کنید و گاهی برای این که به شما بفهمانند آن طور که آنها میخواهند عمل نمیکنید، به تهدید یا دستکاری روانی متوسل میشوند.
کنترلگرها شیفته قدرت هستند. آنها همیشه به این فکر میکنند که چه کسی برنده میشود. اکثر کنترلگرها به رابطه با اطرافیان به چشم میدان نبرد مینگرند که در آن، دو نفر برای رسیدن به قدرت با یکدیگر مبارزه میکنند.
افراد کنترلگر معمولاً نسبت به رفتارها، گفتارها و حتی طرز لباس پوشیدن اطرافیان واکنش شدید نشان میدهند. آنها ممکن است احساس کنند که همه چیز باید تحت کنترل یا تأیید آنها باشد. این حساسیت باعث میشود اطرافیانشان دائم در وضعیت دفاعی یا اضطراب باشند.
بسیاری از افراد کنترلگر برای کنترل کردن دیگران از ابزار احساس گناه استفاده میکنند. مثلاً ممکن است بگویند «اگر واقعاً برایت مهم بود، این کار را نمیکردی» یا «اگر من برایت مهم بودم، نظر من را میپذیرفتی». این تکنیک به تدریج باعث تضعیف اعتماد به نفس و تشدید وابستگی عاطفی در طرف مقابل میشود.
کنترلگرها اغلب سعی میکنند فرد مقابل را از دوستان، سایر همکاران، خانواده یا فعالیتهای مستقل جدا کنند. هدف این است که قدرت تصمیمگیری و ارتباطگیری فرد کاهش یابد تا وابستگیاش بیشتر شود. چنین رفتاری به مرور حس انزوا، خشم و ناامیدی را در قربانی ایجاد میکند.
در روابط نزدیک به ویژه عاطفی یا خانوادگی، کنترلگرها ممکن است از منابع مالی یا محبت به عنوان ابزار کنترل استفاده کنند. مثلاً یکی از طرفین ممکن است خرج کردن را محدود کند یا فقط در صورتی محبت و حمایت کند که دیگری مطابق میل او رفتار کند.
بسیاری از افراد به دلیل اضطراب زیاد در خودشان، سعی در کنترل دیگران دارند. آنها حس میکنند که اگر مسئول نباشند، همه چیز آنطور که باید پیش نمیرود. برای برخی دیگر این احساس اضطراب نیست که سبب کنترل بر دیگران میشود، بلکه آنها به طور مشخص از نوعی اختلال شخصیتی رنج میبرند. اما این رفتار به هر دلیلی که باشد، باعث ایجاد احساس عصبانیت و حقارت در اطرافیان شخصیت کنترلگر میشود.
درمان شخصیت کنترلگر، فرایندی پیچیده و زمانبر است که نیازمند تعهد و تلاش فردی و همچنین کمک تخصصی است. در ادامه به برخی از روشهای مؤثر در این زمینه اشاره میکنیم:
| نشانه | توضیح |
|---|---|
| تمایل به تصمیمگیری برای دیگران | خود را مسئول تصمیمات دیگران میدانند |
| نظارت بر همه چیز | باید همه چیز آن طور که آنها میخواهند انجام شود |
| شیفتگی به قدرت | رابطه را میدان نبرد میبینند |
| حساسیت شدید | به رفتار، گفتار و لباس دیگران واکنش شدید نشان میدهند |
| ایجاد احساس گناه | با دستکاری عاطفی دیگران را کنترل میکنند |
علائم شخصیت کنترلگر شامل تمایل به تصمیمگیری برای دیگران، نظارت بر همه چیز، شیفتگی به قدرت، حساسیت شدید، ایجاد احساس گناه و محدود کردن آزادی روابط اجتماعی است. تفاوت اصلی کنترلگری با مراقبت در این است که مراقبت آزادی را تقویت میکند اما کنترلگری آن را محدود میسازد. برای درمان این الگوی رفتاری، مراجعه به روانشناس، به چالش کشیدن ترسها و پذیرش عدم قطعیت توصیه میشود.