چرا نوجوانان از خانواده فاصله می‌گیرند؟ + راهکارهای روان‌شناس کودک و نوجوان

پرشین‌وی سه شنبه 22 اردیبهشت 1405 - 13:12

دلایل فاصله گرفتن نوجوانان از خانواده موضوع گفت‌وگوی مهسا ساداتی، روان‌شناس کودک و نوجوان، با خبرنگار ایرنازندگی است. او با اشاره به تفاوت‌های نسلی میان نوجوانان امروز و نسل‌های گذشته می‌گوید: «نوجوانان نسل جدید در شرایط متفاوتی رشد کرده‌اند و تفاوت‌هایی با نسل‌های پیشین دارند. ارتباط‌گیری نسل گذشته تا حدی متأثر از زندگی در خانواده‌های پرجمعیت‌تر و شرایط اجتماعی خاص آن دوره بوده است، در حالی که نوجوانان امروز به دلیل شرایط اجتماعی و اقتصادی موجود، ممکن است خلق پایین‌تر، رضایت کمتر از زندگی و انگیزه‌های ضعیف‌تری داشته باشند.» به گفته او، این تفاوت‌ها گاهی باعث می‌شود نوجوانان احساس کنند مورد پذیرش والدین قرار نمی‌گیرند و به همین دلیل از ورود به جمع خانواده یا تعامل با والدین خودداری می‌کنند.

دلایل فاصله گرفتن نوجوانان از خانواده

مهسا ساداتی تأکید می‌کند: «این مسئله الزاماً از سوی نوجوانان ایجاد نمی‌شود، بلکه در بسیاری از موارد ریشه در رفتار و شیوه مواجهه والدین دارد. والدین گاهی نمی‌توانند فضای امن و پذیرا برای نوجوان فراهم کنند تا او تمایل به حضور در جمع خانواده و گفت‌وگو داشته باشد.» ساداتی توضیح می‌دهد: «نوجوانان در بسیاری از موارد هنگام بیان اعتقادات، عقاید، روابط و دوستی‌های خود با واکنش‌های تند خانواده مواجه می‌شوند و همین تجربه‌های منفی باعث می‌شود تصمیم بگیرند وارد جمع خانواده نشوند، صحبت نکنند و ارتباط کمتری برقرار کنند.»

به گزارش پرشین وی به نقل از ایرنازندگی، روان‌شناس کودک و نوجوان تأکید می‌کند نوجوانان به دلیل ترس از قضاوت، سکوت یا پرخاشگری را پیش می‌گیرند.

🧠 آسیب‌های پنهان سکوت نوجوان

ساداتی درباره اثرات سکوت طولانی نوجوانان در خانواده می‌گوید: «وقتی نوجوان از سوی خانواده پذیرفته نشود و وارد فاز سکوت شود، در واقع به مرحله‌ای از تسلیم می‌رسد و دیگر تمایلی به برقراری ارتباط ندارد. نوجوان در این وضعیت احساس می‌کند هیچ‌کس شبیه او نیست و سطح مقاومتش آن‌قدر افزایش می‌یابد که ترجیح می‌دهد هیچ چیز درباره خود در خانواده مطرح نکند.» او تأکید می‌کند: «نخستین پیامد این وضعیت، آسیب به مهارت حل مسئله و گفت‌وگو در نوجوان است. اگر چنین نوجوانی در آینده در موقعیت‌های مدیریتی یا نقش‌های بزرگ‌تر قرار گیرد، بدون گفت‌وگو و تعامل، کار خود را انجام می‌دهد؛ زیرا مهارت حل مسئله و گفت‌وگو در او پرورش نیافته است.»

🛑 چرا نوجوان با خانواده حرف نمی‌زند؟

ساداتی درباره ایجاد فضای امن برای گفت‌وگوی نوجوان با خانواده می‌گوید: «در گفت‌وگو با نوجوانان باید گفت‌وگوی بدون ارزیابی داشته باشیم. بسیاری از والدین می‌گویند نوجوان با دیگران به‌خوبی صحبت می‌کند اما با خانواده ارتباط نمی‌گیرد و این مسئله به دلیل احساس قضاوت شدن است.» او با اشاره به زبان و واژگان مورد استفاده نوجوانان بیان می‌کند: «نوجوانان به دلیل شرایط سنی خود از واژگان خاصی استفاده می‌کنند که در دوره سنی آنان رایج و به‌روز است و بسیاری از خانواده‌ها نسبت به این الفاظ حساسیت نشان می‌دهند و می‌گویند چنین گفتاری در خانواده ما پذیرفته نیست.» ساداتی تأکید می‌کند که نوجوانان در گفتار خود از همسالانشان پیروی می‌کنند نه از خانواده و این مرحله گذراست و گفتار آنان در آینده به حالت عادی بازمی‌گردد.

چرا نوجوانان از خانواده فاصله می‌گیرند؟ + راهکارهای روان‌شناس کودک و نوجواندلایل فاصله گرفتن نوجوانان از خانواده

📊 جدول نشانه‌های جدی فاصله نوجوان از خانواده (نیاز به مشاوره)

نوع حالتنشانه‌ها
انزوا و عدم حضوردائم در اتاقش باشد، فقط با دوستان مجازی یا بازی‌های آنلاین وقت بگذراند، حتی برای صرف غذا یا یک ساعت کوتاه هم حاضر نشود.
پرخاشگری شدیدخشم و پرخاشگری نسبت به پدر، مادر و اطرافیان، حداقل روزی یکی دو بار چالش شدید در خانه، کنترل خشم نداشته باشد، نشانه‌های اضطراب (حال بد، عرق کردن کف دست).

🗣️ راهکارهایی برای ایجاد فضای امن گفت‌وگو

  • گفت‌وگوی بدون ارزیابی و قضاوت داشته باشید.
  • واژگان رایج در سن نوجوانی را بپذیرید و حساسیت نشان ندهید.
  • به عقاید نوجوان (از جمله عقاید جنسیتی یا پذیرش گروه‌ها) اجازه بیان بدهید بدون برخورد تند.
  • فعالیت‌های مشترک متناسب با علایق نوجوان انجام دهید (مثل همراهی در دیدن فیلم مورد علاقه‌اش).
  • احترام به عقاید نوجوان را در رفتار خانواده نشان دهید، نه فقط در گفت‌وگو.

❓ سوالات متداول درباره فاصله گرفتن نوجوانان از خانواده

چرا نوجوان من با خانواده حرف نمی‌زند اما با دوستانش راحت است؟

به گفته مهسا ساداتی، این مسئله به دلیل احساس قضاوت شدن توسط والدین است. نوجوان هنگامی که احساس کند هر کلمه‌اش زیر ذره‌بین است، ترجیح می‌دهد سکوت کند یا با کسانی حرف بزند که او را ارزیابی نمی‌کنند.

آیا سکوت نوجوان نشانه آرامش است؟

خیر، برخی خانواده‌ها سکوت نوجوان را نشانه کم‌دردسر بودن می‌دانند، اما این سکوت آسیب‌های فردی گسترده‌ای از جمله تضعیف مهارت حل مسئله و گفت‌وگو در آینده به همراه دارد.

چه زمانی باید به مشاور مراجعه کنیم؟

اگر نوجوان اصلاً وارد جمع خانواده نمی‌شود (حتی سر سفرۀ غذا) یا پرخاشگری شدید و بی‌کنترل دارد و نشانه‌های اضطراب (مثل عرق کردن کف دست) در او دیده می‌شود، حتماً باید با یک مشاور صحبت کنید.

💡 جمع‌بندی

مهسا ساداتی، روان‌شناس کودک و نوجوان، تأکید می‌کند خانواده‌ها باید با گفت‌وگوی بدون قضاوت، پذیرش تغییرات نسلی و احترام به عقاید نوجوان، فضای امنی برای ارتباط ایجاد کنند. سکوت یا پرخاشگری نوجوان، پیام خاموش قضاوت‌های خانوادگی است. در صورت مشاهده علائم شدید حتماً از مشاور کمک بگیرید.

منبع خبر "پرشین‌وی" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.