ولی نصر: مدل هلسینکی بدون ایران و آمریکا عملی نمی‌شود

فرارو جمعه 25 اردیبهشت 1405 - 18:33
مشاور سابق اوباما گفت: برای اینکه ایده پیمان عدم تجاوز منطقه‌ای بر اساس مدل هلسینکی عملی شود، باید در ابتدا پیمان عدم تجاوزی بین آمریکا و ایران وجود داشته باشد که تهران نسبت به آن اعلام آمادگی کرده است.

ولی نصر، مشاور سابق باراک اوباما، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا می‌گوید برای داشتن یک پیمان‌عدم تجاوز منطقه‌ای، ابتدا باید همین پیمان میان ایران و آمریکا منعقد شود. 

به گزارش فرارو، ولی نصر، مشاور سابق اوباما گفت: برای اینکه ایده پیمان‌عدم تجاوز منطقه‌ای بر اساس مدل هلسینکی عملی شود، باید در ابتدا پیمان‌عدم تجاوزی بین آمریکا و ایران وجود داشته باشد که تهران نسبت به آن اعلام آمادگی کرده است. 

وی افزود: بدون آن، پیمان‌عدم تجاوز، امنیت را فقط برای کشورهای عربی تأمین می‌کند، نه برای ایران. دوم، یک پیمان موفق نیازمند تعامل واقعی اقتصادی است که بخشی از مدل هلسینکی بود و از وعده‌های عادی‌سازی روابط ایران و عربستان به شمار می‌رفت. این امر نیازمند لغو تحریم‌های آمریکاست. 

نصر تصریح کرد: کشورهای عربی در حال حاضر امنیت و تعامل اقتصادی را در قالب یک پیمان‌عدم تجاوز نمی‌توانند به ایران ارائه دهند.

منبع خبر "فرارو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.