ولی نصر، مشاور سابق باراک اوباما، رئیسجمهور اسبق آمریکا میگوید برای داشتن یک پیمانعدم تجاوز منطقهای، ابتدا باید همین پیمان میان ایران و آمریکا منعقد شود.
به گزارش فرارو، ولی نصر، مشاور سابق اوباما گفت: برای اینکه ایده پیمانعدم تجاوز منطقهای بر اساس مدل هلسینکی عملی شود، باید در ابتدا پیمانعدم تجاوزی بین آمریکا و ایران وجود داشته باشد که تهران نسبت به آن اعلام آمادگی کرده است.
وی افزود: بدون آن، پیمانعدم تجاوز، امنیت را فقط برای کشورهای عربی تأمین میکند، نه برای ایران. دوم، یک پیمان موفق نیازمند تعامل واقعی اقتصادی است که بخشی از مدل هلسینکی بود و از وعدههای عادیسازی روابط ایران و عربستان به شمار میرفت. این امر نیازمند لغو تحریمهای آمریکاست.
نصر تصریح کرد: کشورهای عربی در حال حاضر امنیت و تعامل اقتصادی را در قالب یک پیمانعدم تجاوز نمیتوانند به ایران ارائه دهند.