
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری هفته سلامت در وزارت بهداشت، در خصوص وضعیت شاخصهای جمیعتی در کشور گفت: سیر نزولی جمعیت همچنان ادامه دارد، آمار تولدها به زیر ۹۰۰ هزار نفر رسیده بود و در سال ۱۴۰۳ تعداد ۹۷۳ هزار نفر موالید داشتیم که در سال ۱۴۰۴ به ۸۹۲ هزار و ۲۶۸ نفر رسیده است. این آمار نشانگر سیر نزولی جمعیت است هرچند شیب کاهش جمعیت کند شده است.
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در ایام جنگ ۸۸ هزار زایمان موفق داشتیم که منجر به تولد ۹۰ هزار نفر شد. در این ایام آمار سقط جنین نسبت به شرایط عادی نهتنها افزایش نیافت بلکه کاهش اندکی نیز داشت.
علیرضا رئیسی افزود: در تمام مراکز استانها مرکز درمان ناباروری راه اندازی شده و بیمهها آنها را زیر پوشش دارند. در موضوع جوانی جمعیت نباید به موضوعات، تک عاملی نگاه کنیم و تصور کنیم اگر ناباروری حل شود مشکل جمعیت نیز کاهش مییابد، هر عاملی در این موضوع سهم خود را دارد. ما در کشور ۳ تا ۵ میلیون زوج نابارور داریم و ۷۰ مرکز ناباروری در سطح کشور راه اندازی شده است که ۹۰ درصد هزینه دولتی را بیمهها پوشش میدهند.
رئیسی گفت: در بخش خصوصی نیز پوشش بیمه ۷۰ درصد است که پوشش مطلوبی ارزیابی میشود. ما در کشور طی یکسال، توانمندی ۳۰ هزار القای باروری را با روشهای کمک باروری داریم که در بهترین حالت، ۱۰ هزار مورد آن موفق خواهد بود که نسبت به جمعیت کل، یک صدم در نرخ باروری کل تاثیر خواهد داشت بنابراین درمان ناباروری نمیتواند به تنهایی عامل افزایش جمعیت باشد.
معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره شاخصهای جمعیتی بیان کرد: اگر نرخ باروری کلی به زیر ۱ برسد مرگها بیشتر از تولدها میشود و به سمت سقوط جمعیتی میرویم. نباید برای کاهش جمعیت دنبال مقصر بگردیم بلکه باید همه ارگانها دست به دست هم بدهند تا معضل جمعیت حل شود.