متن پیشنهادی ایران معقول و سخاوتمندانه بود/ هر مداخله‌ای در تنگهٔ هرمز باعث پیچیده‌ترشدن موضوع می‌شود

مشرق نیوز دوشنبه 21 اردیبهشت 1405 - 11:17
سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران با بیان اینکه ما قلدر نیستیم، قلدرستیز هستیم، درباره طرح پیشنهادی ایران گفت: هر آنچه در متن پیشنهاد کردیم معقول و سخاوتمندانه بود.

به گزارش مشرق، اسماعیل بقائی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه) ۲۱ اردیبهشت‌ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره طرح ایران گفت: ما هیچ امتیازی مطالبه نکردیم. تنها چیزی که مطالبه کردیم حقوق مشروع ایران است.

بقائی بیان کرد: قضاوت را به شما و مردم واگذار می‌کنم که آیا مطالبه ایران برای خاتمه جنگ در منطقه، توقف راهزنی دریایی علیه کشتی‌های ایران (محاصره دریایی)، آزاد شدن دارایی‌های متعلق به مردم ایران که سال‌هاست به ناحق در بانک‌های خارجی مسدود شده، آیا این‌ها مطالبه زیاده خواهانه است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: هر آنچه در متن پیشنهاد کردیم معقول و سخاوتمندانه بود. نه تنها برای منافع ملی ایران بلکه برای خیر و صلاح منطقه و جهان.

وی افزود: طرف‌های آمریکایی همچنان بر خواسته‌های نامعقول خود پافشاری می‌کنند.

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به اظهارات ترامپ گفت: ایران ثابت کرده و قدرت مسئولیت پذیر در منطقه است. ما قلدر نیستیم، قلدر ستیز هستیم. کافی است به عملکرد ما نگاه شود. آیا ما بودیم که به آمریکا لشکرکشی کردیم. آیا ما هستیم که در نیمکره غربی علیه کوبا و ونزوئلا و ... قلدری می‌کنیم. آیا ما بودیم که در روند دیپلماتیک دو نوبت مرتکب این جنایت شدیم.

وی با اشاره به مداخلات آمریکا در منطقه افزود: نفس حضور نظامی آمریکا در منطقه مصداق ایجاد چرخه قلدری و خشونت در منطقه است. این لفاظی‌ها در واقعیت امر آمریکا ایجاد نمی‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره همکاری مصر و امارات گفت: هرگونه مداخله‌ای که موجب خدشه وارد شدن به امنیت منطقه شود و اعتماد منطقه را دچار مشکل کند از نظر ما مردود است. فرق نمی‌کند توسط چه بازیگری صورت بگیرد.

وی افزود: امنیت منطقه باید توسط بازیگران منطقه‌ صورت بگیرد. امنیت متکی به حضور نیروهای بیگانه در منطقه صرفا موجب تشدید ناامنی می‌شود و به هیچ وجه برای منطقه ما ثبات آور نیست.

وی در پاسخ به سؤالی درباره سفر ترامپ به چین و اینکه آیا چین بین ایران و آمریکا میانجی‌گری خواهد کرد؟ بیان کرد: سفر ترامپ به چین یک سفر دوجانبه است و به خودشان مربوط است. با چین به عنوان شریک راهبردی و کشور اثرگذار در شورای امنیت در ارتباط مستمر هستیم. عراقچی اخیرا سفری به چین داشت و نقطه نظرات و ملاحظات خود را بیان کردیم و چین از مواضع ما آگاه است. چین می‌داند جنگ تحمیلی علیه ایران بخشی از یک روند جهانی در راستای تشدید یکجانبه گرایی از سوی آمریکاست که هنجارهای بین‌المللی را مورد آسیب قرار داده است.

بقائی گفت: برای چین به اندازه ما امنیت و ثبات در غرب آسیا، خلیج فارس و دریای عمان مهم است و حتما دوستان چینی به خوبی می‌دانند چگونه از این فرصت‌ها استفاده کنند برای هشدار دادن نسبت به تبعات اقدامات غیرقانونی و قلدرمابانه آمریکا بر صلح و ثبات منطقه.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی گفت: کشورهای اروپایی مطمئن هستند این جنگ غیرقانونی و تجاوزکارانه بوده و به همین دلیل اجازه ندادند فشارهای آمریکا آنها بخشی از این اقدام غیرقانونی و مخل صلح و امنیت بین‌المللی شوند.

وی افزود: هرگونه مداخله در امور تنگه هرمز باعث پیچیده‌تر شدن موضوع می‌شود.

بقائی گفت: مشکل از اقدام تجاوزکارانه آمریکا و رژیم صهیونیستی است. تنگه هرمز قبل از نهم اسفند ماه باز بود.

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی درباره اعمال فشار امارات بر پاکستان هم بیان کرد: پاکستان حتما به صورت حرفه‌ای کار خودش را پیش می‌برد. هیچ میانجی اجازه نمی‌دهد اقدامات حرفه‌ایش تحت تاثیر بازیگران ثالث قرار بگیرد.

وی افزود: اقدامات خلاف حقوق بشری آمریکا علیه شهروندان مقیم در این کشور مغایر موازین حقوق بشری است. خود را موظف می‌دانیم به هر طریقی مانع از تضییع حقوق اتباعمان شویم. در تهران پیگیر هستیم و سرکنسولگری ما در دبی پیگیر است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره فشار آمریکا به عراق گفت: قلدر منطقه کیست؟ قلدر جهان کیست؟ موضع ما این بوده که همه کشورها به روندهای قانونی کشورها در انتخاب مسئولان و نوع حکومتشان احترام بگذارند.

وی افزود: این حق مردم عراق است که در خصوص نظام حکومتی و مسئولانشان تصمیم بگیرند. هر تصمیمی بگیرند از سوی ایران مورد احترام واقع خواهد شد.

بقائی گفت: مقامات آمریکایی باید پاسخ دهند که این طور با صراحت مقامات کشورهای دیگر را متهم و ادعاهایی مطرح کنند که مبنایی ندارد. حتما مقامات عراق به هر نحوی که صلاح می‌دانند واکنش نشان خواهند داد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره انتقال اورانیوم ونزوئلا به آمریکا گفت: آنچه ما از موضع رسمی ونزوئلا دیدیم این موضوع برمی‌گردد به تعطیلی یکی از نیروگاه‌های هسته‌ای این کشور در اوایل دهه ۹۰ و با توجه به اینکه این نیروگاه از ۱۹۹۷ فعالیت نمی‌کرده و مقادیری از اورانیوم ۲۰ درصد که در بخش‌های مختلف آنجا انباشت شده بوده باقیمانده موادی که برای تحقیقات استفاده می‌شده بنا بر تصمیم دولت ونزوئلا که ما به آن احترام می‌گذاریم تصمیم گرفتند منتقل کنند.

بقائی ادامه داد: یک موضوع بین ونزوئلا و طرف‌های دیگر بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره حمله مجدد آمریکا به ایران گفت: هر وقت لازم باشد می‌جنگیم و هر وقت تشخیص دهیم از سلاح دیپلماسی برای تحقق مردم ایران استفاده می‌کنیم. برای ما رضایت دیگران ملاک نیست.

وی افزوأ: در یک روند دیپلماتیک طرف‌های دخیل در مذاکره باید براساس منافع ملی خود تصمیم بگیرند. ایران نشان داده در پیگیری منافع ملی و حقوق حقه خود جدی است و در عین حال با حسن نیت و در روندی معقول در روندهای دیپلماتیک شرکت می‌کند. طرف مقابل باید خودش را ثابت کند که جدی است. تا الان رفوزه شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره طرح پیشنهادی ایران گفت: در این مرحله تمرکز ما بر چیزی است که فوریت دارد. آنچه فوریت دارد خاتمه جنگ در همه جبهه‌ها به شمول لبنان و آزادی دریانوری در تنگه هرمز و دریای عمان و پایان اقدامات خلاف قانون ایران در قبال کشتی‌های ایرانی است.

منبع خبر "مشرق نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.