ساخت دستگاه بومی جداسازی عناصر نادر خاکی پس از ۱۵ سال پژوهش

صدا و سیما چهارشنبه 09 اردیبهشت 1405 - 07:07
فناوران سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران پس از ۱۵ سال کار پژوهشی در زمینه استخراج و خالص‌سازی عناصر نادر خاکی، دستگاه ستون استخراج حلالی چندمرحله‌ای ویژه جداسازی این عناصر را طراحی و تولید کردند.

جداسازی عناصر نادر خاکی با دستگاه ستون استخراج ایرانی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، راضیه حبیب‌پور، عضو هیئت علمی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران اظهار کرد: حدود ۱۵ سال است که در حوزه استخراج استراتژیک با تمرکز بر عناصر نادر خاکی، به‌ویژه گروه لانتانید‌ها فعالیت می‌کنیم و در این مدت بر فرآیند‌های استخراج، سپریشن (جداسازی)، خالص‌سازی و همچنین کاربرد‌های مختلف این عناصر کار کرده‌ایم.

وی با اشاره به طراحی و ساخت و عرضه یک ستون استخراج حلالی چندمرحله‌ای، اظهار کرد: این دستگاه به‌طور ویژه برای جداسازی فلزات نادر خاکی طراحی شده است.

حبیب‌پور تصریح کرد: این دستگاه قابلیت استفاده برای جداسازی و خالص‌سازی همه فلزات را در سیستم‌های شامل دو فاز غیرقابل امتزاج آبی و آلی دارد و علاوه بر عناصر نادر خاکی، در صنایع دیگری مانند نفت، دارویی و غذایی نیز قابل استفاده است؛ به‌ویژه در مواردی که هدف، خالص‌سازی و حذف ناخالصی‌ها باشد.

وی ادامه داد: این ستون استخراج حلالی را می‌توان در ابعاد مختلف و با شرایط عملیاتی متفاوت طراحی و تولید کرد؛ به‌عنوان مثال بسته به میزان اسیدی یا قلیایی بودن محیط، ویسکوزیته سیال و سایر پارامتر‌های فرایندی، امکان طراحی متناسب وجود دارد.

این عضو هیئت علمی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران درباره فرآیند استحصال عناصر نادر خاکی، گفت: در این فرآیند ابتدا باید ماده معدنی را لیچ کرده و به محلول آبی منتقل کنیم و سپس با استفاده از فاز آلی، عملیات جداسازی را انجام دهیم.

وی افزود: در یکی از طرحهای انجام‌شده در بخش خصوصی توانستیم به کنسانتره ۲۵ درصدی دست یابیم، در حالی که میزان اولیه این عناصر بسیار پایین و در حد حدود نیم درصد بوده است. در حال حاضر نیز تلاش ما بر افزایش میزان خالص‌سازی متمرکز است.

حبیب‌پور با اشاره به وضعیت شناسایی عناصر نادر خاکی در کشور، اظهار کرد: بر اساس اطلاعات موجود، ایران منبع معدنی مستقیم و عمده‌ای از این عناصر مانند برخی کشور‌های پیشرو در اختیار ندارد، هرچند منابع ثانویه‌ای در کشور وجود دارد که می‌توان از آنها بهره‌برداری کرد.

وی تأکید کرد: در شرایط فعلی به نظر می‌رسد بهترین راهبرد این باشد که بر منابع ثانویه تمرکز کنیم و منتظر اکتشاف منابع اصلی نمانیم. اگر در آینده منبع معدنی مستقیم نیز شناسایی شود، با توجه به دانش فنی و تجربه‌ای که در این حوزه به دست آورده‌ایم، آمادگی بهره‌برداری و توسعه فرآیند‌های مرتبط را خواهیم داشت.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.