تصمیم درباره جلسات علنی مجلس تا هفته آینده؛ احتمال برگزاری حضوری یا وبیناری

تابناک چهارشنبه 09 اردیبهشت 1405 - 06:01
نماینده لنگرود، با اشاره به تداوم فعالیت کامل کمیسیون‌های تخصصی مجلس، از رایزنی‌ها برای تعیین تکلیف برگزاری جلسات علنی خبر داد و گفت: در صورت تداوم شرایط، گزینه برگزاری وبیناری همانند دوران کرونا نیز در دستور کار قرار دارد.

تصمیم درباره جلسات علنی مجلس تا هفته آینده؛ احتمال برگزاری حضوری یا وبیناری

به گزارش تابناک، در حالیکه جلسات علنی مجلس شورای اسلامی به‌ دلیل شرایط خاص کشور متوقف شده، تداوم این وضعیت به یکی از دغدغه های جدی نمایندگان و افکار عمومی تبدیل شده است؛ به‌ ویژه آنکه همزمان، موضوعات مهمی در حوزه‌های اقتصادی، سیاست خارجی و مسائل راهبردی در دستور کار قرار دارد که نیازمند تصمیم‌گیری در سطح صحن علنی است. 

در چنین شرایطی، چگونگی ازسرگیری جلسات علنی چه به‌صورت حضوری و چه در قالب‌های جایگزین مانند برگزاری وبیناری، به یکی از محورهای اصلی رایزنی در میان نمایندگان و هیئت‌رئیسه مجلس بدل شده است.

تصمیم درباره جلسات علنی مجلس تا هفته آینده؛ احتمال برگزاری حضوری یا وبیناری

در همین زمینه، مهرداد لاهوتی، نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی تابناک، درباره چرایی عدم برگزاری جلسات علنی مجلس در شرایط کنونی و تصمیمات پیش‌رو در این زمینه اظهار کرد: در شرایط کنونی، جلسات کمیسیون‌های تخصصی مجلس به‌ صورت حضوری، کامل و فعال در حال برگزاری است و هر کمیسیونی کار خود را آغاز کرده است؛ به‌ عنوان مثال، امروز کمیسیون برنامه و بودجه با وزیر صمت جلسه دارد.

وی افزود: اما در مورد عدم برگزاری جلسات علنی، این موضوع مورد نگرانی و سؤال ما نیز هست. روز دوشنبه در رایزنی با آقای حاجی‌بابایی، نایب‌رئیس مجلس، این نکته مطرح شد که نباید به‌ گونه‌ای باشد که اگر شرایط برای یک ماه دیگر هم ادامه پیدا کرد، جلسات علنی برگزار نشود.

در حال رایزنی هستیم تا در صورت فراهم بودن شرایط امنیتی، جلسات علنی به‌ صورت حضوری برگزار شود. در غیر این صورت، مشابه دوران کرونا، برگزاری جلسات به‌ صورت وبیناری در دستور کار قرار خواهد گرفت تا نمایندگان بتوانند طرح‌ها، لوایح و نطق‌های خود را ارائه دهند، موافقان و مخالفان صحبت کنند و روند قانون‌گذاری متوقف نشود.

لاهوتی با اشاره به بررسی سناریوهای مختلف برای برگزاری جلسات علنی، گفت: در حال رایزنی هستیم تا در صورت فراهم بودن شرایط امنیتی، جلسات علنی به‌ صورت حضوری برگزار شود. در غیر این صورت، مشابه دوران کرونا، برگزاری جلسات به‌ صورت وبیناری در دستور کار قرار خواهد گرفت تا نمایندگان بتوانند طرح‌ها، لوایح و نطق‌های خود را ارائه دهند، موافقان و مخالفان صحبت کنند و روند قانون‌گذاری متوقف نشود.

این نماینده مجلس تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود تا هفته آینده تصمیم نهایی در این خصوص اتخاذ شود و هیئت‌ رئیسه مجلس درباره نحوه برگزاری جلسات علنی تعیین تکلیف کند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت موضوعات در دستور کار مجلس، گفت: در حال حاضر مسائل مهمی مانند تنگه هرمز، بحث اعمال رژیم حقوقی در این حوزه، مذاکرات هسته‌ای و همچنین نظارت مجلس بر بازار مطرح است که این موارد به مطالبه عمومی تبدیل شده و نیازمند نقش‌آفرینی فعال مجلس است.

لاهوتی تأکید کرد: طرح‌ها و لوایح ابتدا در کمیسیون‌ها بررسی می‌شود و اکنون کمیسیون‌ها موضوعاتی از جمله تنگه هرمز و سایر مسائل مهم را آماده کرده‌اند. پس از اتمام بررسی‌ها، این موارد یا در صحن علنی یا به‌ صورت وبیناری تعیین تکلیف خواهند شد.

وی در پایان گفت: در این زمینه بحث‌هایی انجام شده و به نظر می‌رسد هیئت‌ رئیسه مجلس تا هفته آینده تصمیم نهایی را در خصوص نحوه برگزاری جلسات علنی اتخاذ کند.

منبع خبر "تابناک" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.