آشنایی با چند هواپیمای نظامی آمریکا که در طبس به کار گرفته شدند

تابناک شنبه 05 اردیبهشت 1405 - 14:51
هواپیمای DHC ساخته کاناداست و توسط ارتش آمریکا با نام‌های CV2 و بعدا Caribou C7 مورد استفاده قرار گرفت. این‌هواپیما، یک‌پرونده حمل و نقل تخصصی با قابلیت فرود در باندهای کوتاه است که دو فروند از آن، در زمان حکومت پهلوی خریداری شد تا امور ترابری و آمادی نیروهای آمریکایی شاغل در پروژه IBEX را انجام دهند.

آشنایی با چند هواپیمای نظامی آمریکا که در طبس به کار گرفته شدند

به گزارش خبرنگار فرهنگی تابناک، هواپیماهای C130 و بالگردهای سیکورسکی RH53D ازجمله هواگردهای مشهوری هستند که همیشه در مرور عملیات شکست‌خورده «پنجه‌ عقاب»‌‌ آمریکا در طبس، تصاویرشان را به خاطر می‌آوریم. اما در طرح این‌عملیات قرار بود از چندنوع هواپیمای جنگنده و ترابری دیگر هم استفاده شود که بد نیست اشاره‌ای به آن‌ها داشته باشیم. 

همان‌طور که در مطلب «طرح عملیات «پنجه عقاب»، تعداد جنگند‌ه‌ها و ژنرال‌های خائن ایرانی در آن» اشاره کردیم، برابر اسناد موجود، تعداد ۵۰ فروند هواپیمای جنگنده شامل F4، F14، A6، A7 در ناو نیمیتز را تغییر آرایش ظاهری داده بودند. به این‌معنا که بال سمت راست و سکان عمودی هواپیماها را با نوارهای قرمز رنگ فسفری پوشانده بودند تا با دیگر هواپیماهای مشابه در منطقه و ایران، قابل تشخیص و تفکیک باشند. این‌جنگنده‌ها قوی‌ترین هواپیماهای نیروی هوایی آمریکا بودند که از قدرت حمل سلاح و دقت تیراندازی بالایی نیز برخوردار بودند.

جنگنده A6 در جنگ ویتنام، بالاترین بازدهی بمباران را بعد از بمب‌افکن‌های B52 داشت و فقط ۷ فروند از آن ساقط شده بود. 

A7 هم ازجمله جنگنده‌های حاضر در این‌عملیات شکست‌خورده بود که امتحان خود را پیش‌تر در ویتنام پس داده بود. 

جنگنده‌های F14 آمریکا که در این‌عملیات شرکت داشتند، از نوع شکاری بمب‌افکن بودند و نکته مهم درباره آن‌ها از این‌قرار است که اف‌چهارده‌هایی که پیش از انقلاب به ایران فروخته شدند، فقط شکاری‌های رهگیر بودند و قابلیت بمباران نداشتند. 

اف‌چهارده‌هایی که حکومت پهلوی از آمریکا خرید، به‌طور رسمی و برابر عرف بین‌المللی به ایران تحویل داده نشدند.

استفاده از F14‌های شکاری بمب‌افکن در عملیات طبس، برای محقق‌ساختن اهداف مشخصی در نظر گرفته شده بود که با منتفی‌شدن عملیات، مورد استفاده قرار نگرفتند. 

جنگنده بمب‌افکن فانتوم F4 هم که نیازی به معرفی ندارد و مدل D آن‌ در بمباران‌های سنگین جنگ ویتنام و کشتار ویتنامی‌ها توسط آمریکا خاطرات زیادی را برای خلبانان قاتل و سنگدل آمریکایی رقم زده است. مدل E این‌هواپیما هم که پیش از انقلاب خریده شده بود، در سال‌های دفاع مقدس نقش مهمی در بمباران‌های راهبردی ایران در مقابله با ارتش صدام حسین ایفا کرد. 

روز ۲ آوریل ۱۹۸۰ (۳ فروردین ۱۳۵۹) براساس مجوز رسمی کارتر یک‌فروند هواپیمای DHC4 موسوم به کاربیو از همان مسیر و در همان‌ارتفاعی که قرار بود هواپیماهای C130 وارد خاک ایران شوند و در شرایط زمانی به‌نسبت مشابه، به طبس اعزام شده و آن‌جا فرود می‌آید. هواپیمای DHC ساخته کاناداست و توسط ارتش آمریکا با نام‌های CV2 و بعدا Caribou C7 مورد استفاده قرار گرفت. این‌هواپیما، یک‌پرونده حمل و نقل تخصصی با قابلیت فرود در باندهای کوتاه است که دو فروند از آن، در زمان حکومت پهلوی خریداری شد تا امور ترابری و آمادی نیروهای آمریکایی شاغل در پروژه IBEX را انجام دهند. این‌هواپیما فقط در اختیار مستشاران آمریکایی بود و یک‌فروند از آن‌ در موزه هواپیمایی تهران نگهداری می‌شود. 

منبع خبر "تابناک" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.